Lön hos bemanningsföretag?

Idas

Trådstartare
Om man får ett jobb i en butik via ett bemanningsföretag, hur blir lönen då? Det står att de följer kollektivavtal, men det verkar som att bemanningsföretagen har ett eget avtal istället för handelsavtalet, eller?

Är det någon som har koll på hur det brukar vara?

Jag blev erbjuden jobb via bemanningsföretag i samband med att jag var arbetslös förra året. Blev erbjuden en SKITlön, så jag tackade nej. Det verkar vara sämre lön än om man blir direkt anställd av företaget och det är klart, nånstans måste ju både företaget som hyr in personal och bemanningsföretaget tjäna på det och då är det personalen som drabbas...

Det gäller att kontrollera vilket kollektivavtal bemmanningsföretaget går under. Men det är ju inte helt ovanligt att lönen är betydligt lägre hos bemanningsföretaget än hos butiken själv.

Men sjuksköterskor och läkare kan tjäna på att gå via bemanningsföretag. En läkare i bekantskapskretsen tjänar 85 000 kr/månaden för att jobba på vårdscentral, vardagar och dagtid, ingen jour. Känns som en rätt OK deal. Och dessutom har denna läkare varit där i tre år nu - så vissa bemanningsföretag kan konsten att få betalt...

Jobbar inte inom handel men när vi hade bemanningsanställda inne så tror jag att de låg på cirka ingångslön, trots att de var erfarna. De tjänade mycket sämre än vi andra.

Det är väl därför det är lönsamt att ta in bemanningsanställda. De får så låg lön av bemanningsföretaget att bemanningsföretaget kan göra billiga avtal med arbetsgivare.

Bemanningsföretag är ett bra sätt att skaffa värdefull erfarenhet när man är ung eller av andra skäl kanske missat en del på arbetsmarknaden. Men det är också en genomgångsverksamhet, d v s de bra ur personalen brukar rätt snabbt hamna på fasta anställningar hos någon av uppdragsgivarna eller genom att ha skaffat sig erfarenhet och referenser.

När jag jobbade via bemanningsföretag tjänade jag ungefär samma eller möjligtvis lite mer än jag hade gjort om jag gått direkt till företaget.

När jag jobbade på bemaningsföretag så hade jag på dom flesta ställen högre lön än dom fasta på samma jobb men kan säkert vara olika.

Tack för alla svar! Det handlar om ett extrajobb över jul på en stor butik och det står att företaget har kollektivavtal, dock inte vilket. Eftersom det bara är en kort period är inte lönen jätteviktig, men jag har en hel del erfarenhet och vill inte ha någon slavlön.. Det enda som skulle kännas surt är om det är extremt lite OB eller liknande, eftersom handelsavtalet har 100% på helgdagar.

Tack för alla svar! Det handlar om ett extrajobb över jul på en stor butik och det står att företaget har kollektivavtal, dock inte vilket. Eftersom det bara är en kort period är inte lönen jätteviktig, men jag har en hel del erfarenhet och vill inte ha någon slavlön.. Det enda som skulle kännas surt är om det är extremt lite OB eller liknande, eftersom handelsavtalet har 100% på helgdagar.
Ligger butiken du ska arbeta i under handels avtal? I så fall bör du få precis samma OB som handels har.
Så var det åtminstone för mig när jag arbetade hos StoreSupport.

Upplever dessutom också att jag har snarlik/mer i lön än de anställda när jag varit bemanningsföretag.

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Jag håller på att leta arbete efter att ha läst klart på universitetet. Ingenjör som inte är renodlat datainriktad, men med väldigt...
Svar
10
· Visningar
790
Senast: Anna-Bella
·
Skola & Jobb Min man jobbar som personlig assistent i ett privat företag. Han har varit på samma jobb i snart fem år, och blir då sjukt utnyttjad...
Svar
18
· Visningar
1 065
Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 224
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 820
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Alternativ till försäkring
  • Hönstråden II