Loge till ridhall

Elanor

Trådstartare
Vi har en ganska stor loge på gården, med betong som golv och som vi funderar på att göra om till en liten ridhall. Nån som har tips på hur vi ska göra med underlaget? Spån, sand, nån matta? Alla tips mottges tacksamt! :)

Sv: Loge till ridhall

Vi har en ganska stor loge på gården, med betong som golv och som vi funderar på att göra om till en liten ridhall. Nån som har tips på hur vi ska göra med underlaget? Spån, sand, nån matta? Alla tips mottges tacksamt! :)

Ett litet och skittråkigt tips är att kontakta er kommun och kolla om ni behöver bygglov för ändringen.

/U

Behöver man det även om det bara handlar om att lägga underlag i en befintlig hall? Vi kommer i ändra nåt på utsidan sas.

Jag tror inte att man behöver bygglov, men ni blir nog tvugna att bila(hacka) bort betongplattan.

Det går åt mängder med fyllnad för att det skall bli mjukt och sviktande.

Det finns någon matta att lägga underst, men det är nog väldigt dyrt.

Lycka till! Ett sådant litet ridhus vill jag också ha.

Hmm, bila bort betongen är nog inget alternativ, vi letar billiga lösningar här :angel:

I de fall jag sett där man byggt om befintlig byggnad till ridhus har man lagt in massor med spån och sand ovanpå någon typ av gummimatta.

Det är ju vanligt att internationella arenor blir tävlingsarenor och då lägger de ju någon matta på och sen underlag. Frågan är bara vad de lägger på i de fallen, för de ska ju vara lättstädade också.

Behöver man det även om det bara handlar om att lägga underlag i en befintlig hall? Vi kommer i ändra nåt på utsidan sas.

Att inreda en byggnad till annat ändamål kräver bygglov - kolla på din kommuns hemsida.

Hoppas du får bra svar om underlag (att bila bort betong ska inte behövas!!!)!

Kul projekt! :banana:

Tack alla!

Så som vi planerar i dagsläget kommer vi bygga en liten "sarg" på ca 15-20 cm, fylla med underlag (vilket vet jag inte, men pappa och farbror har koll :angel:) och eventuellt slänga ett lager sand/spån på. det borde väl svikta lagom? Våra hästar är vana vid bergiga hagar, grus/asfaltsväg och hård paddock! Vad tror ni om svikten på detta?

Såvida ni inte har en aktiv jordbruksfastighet där hö och havre/korn produceras på gården (finns flera rättsfall) så krävs det bygglov för åtgärden.

/U

Liknande trådar

Däggdjur Börjar bli dags att flytta in kaninerna för vintern och jag behöver lite idéer och inspiration till deras inomhusmiljö. Det är tre...
Svar
4
· Visningar
702
Hemmet Efter att ha haft min älskade etta på Södermalm i över 23 år har jag nu bestämt mig för att sälja den då jag inte bott i den på snart...
Svar
17
· Visningar
796
Senast: MiniLi
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 302
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 135
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar