Lösdrift frågor?

K

kbr

Hej
Jag och en kompis planerar att ha våra hästar på lösdrift nästa vintern.
Vi funderar på att ha fri tillgång på hö och halm. frågan är kommer hästarna att äta halmen när även höt är fri tillgång till. Hur mycket tror ni en arab på 150, en fjording och ett russ var kommer att äta om det är fri tillgång?
Finns det några negativa saker med lösdrift och vilka är posetiva.
är tacksam för alla svar
MVH Karin
 
Iom att våra unghästar har halmad lada så har de tillgång till att tugga på halm om de vill och det gör dem... De äter mer än vad vi mockar ut som smutsigt!

De har fri tillgång på hösilage också men vi väger inte alls så jag har ingen aning om hur mkt som går åt men räknar på att min Dponny äter 10-15kg totalt per dygn, mest hösilage då. Och hon äter mer när det är kallt ute.

Tillsammans så äter väl våra tre runt 60kg per dygn, de andra två är halvblod, det ena dräktigt och nästan 160cm och den andra en växande treåring som har planer på att bli JÄTTEstor.

Nackdelen är väl att det blir hutlösa mängder skit, allt man kör in i form av hö kommer ju ut i andra änden igen och våra har iaf toalett och nu när det är kallt så fryser den och blir en jättehög, jätteäcklig kulle med bara bajs :crazy:

Annars ser jag mest fördelar, min skulle eg behöva lite mindre mat men nästa år när jag kan rida henne ordentligt så kan jag motionera bort överflödsfettet.
 
De äter mest till en början, men sen vänjer de sig vid att maten inte försvinner utan att det alltid finns där. Vi har också halm och hösilage, och det går åt mycket hösilage, har ingen aning om hur mycket, men tycker att det jämt står en ny bal där! Vi har ligghall med mycket halm i som de kan ligga i. Fördelarna tycker jag är att de får röra sig så mycket de vill, frisk luft med inga hostproblem, leva i sin flock naturligt. Det är viktigt att hästarna trivs ihop och man ska inte ha fler än 15, men det gäller ju inte i ditt fall. Nackdelarna är väl mest att det är kallt och j*vligt ibland för oss människor! Det är bra att ha tillgång till stall som man kan göra iordning hästarna i. Men jag kommer nog alltid ha mitt halvblod på lösdrift för jag tycker det är suveränt och billigt också!
 
Lösdrift är fantastiskt! Friskare och gladare hästar, mindre jobb för människan och mindre belastning för plånboken. Det svåra , tycker jag, är det där med vattnet som jämt fryser, men t.o.m sånt går att ordna.
Mitt varmblod går på lösdrift med två ponnykompisar. De har fri tillgång till hö. Vi ger 2-2½ vanlig fyrkantsbal per dygn och det blir t.o.m över ibland. Vi har låga, markstående höbehållare för att undvika att alltför mycket trampas ner. Vattnet finns i en stor rund plasttunna (låg) med en värmekabel( från Nimakatalogen ) lindad runt. Det hjälper mot kylan. Vattnet kan få ett lock av is, men det tar hästarna själv sönder eller ochså gör vi det, om den är för tjock. Det fryser aldrig helt. Vattnet står inne i lösdriften. Vår lösdrift är en bit av en ladugård.
Våra hästar har inte täcken, inte ens om det är riktigt kallt. Täcken förstör hästens naturliga, inbyggda temp.reglering. Vår lilla russ/islands-korsning har blivit av med sin hosta sedan vi började med lösdrift.
De trivs så bra med att gå ut som de vill att de står som istadiga åsnor när de tror att de ska stängas in.
Vi är helnöjda och det syns på hästarna att de trivs. Korsningsponnyn går bara in för att dricka vatten, annars är hon ute jämt oavsett väder.
Rekommenderas!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
830
Hästvård Hej! Jag har lite funderingar kring matstress hos häst. Vi var nämligen och kollade på en häst som förmodligen haft matstress i hela...
Svar
13
· Visningar
1 318
Senast: co-SMAD4
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 124
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Hej! Första gången jag eventuellt kommer fodra högdräktigt sto nästa vår. (Näringsbehov har jag koll på. ) Men nu när jag sitter och...
Svar
6
· Visningar
764
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hage
  • Avmaskning FAQ (Läs här först del 2)

Omröstningar

Tillbaka
Upp