Lös i magen

Fossing

Trådstartare
Min häst har under någon veckas tid varit oförklarligt lös i magen.. Nån som vill hjälpa mig felsöka?

Han är pigg och glad och lägger sina vanliga "högar", som dock är lösare än normalt. Inget i fodret är ändrat sedan i september. Han får silage, dock torrt sådant, och det är rättså bra tryck i det. Dock minituöst uträknad foderstat så han få ri sig rätt mängder. Han står på halm också = äter den under natten.
Utöver det får han betfor, havre och glucosamin (sistnämnda på vets inrådan). Inga (eller mkt få) hela havrekorn i avföringen.

Vad tusan?? :confused:

Funderar på om han kan ha mineralbrist av något slag, eftersom han inte får mineraler (det täcks upp av resten av fodret, men jag KAN ju ha räknat fel :eek: ) Men mineralbrist ger väl inte lös mage-symptom`?? han är helt som vanligt i övrigt!
 
Sv: Lös i magen

Kan ju ha fått si sig någon skit. Är han avmaskad och så? Går ju att göra träckprov om du misstänker nåt skumt. Träckprov visar ju inte allt, men om hans problem består bör du ju undersöka saken mera.
 
Sv: Lös i magen

Frostgräs??? Har idag mockat fem boxar varav tre var lösa i magen. Två av dessa brukar aldrig vara det annars.
 
Sv: Lös i magen

Mm, där har vi en möjlighet... Men jag har känt den här hästen i åtta år och jag tror aldrig att han har varit dålig i magen innan, oavsett frost.
Mycket märkligt.
 
Sv: Lös i magen

*puttar lite*

Kanske ska prova lite foderjäst för att hjälpa magen komma i balans igen?
 
Sv: Lös i magen

Skulle åxå rösta på frostgräs. Prova att ge honom fil en gång om dagen i en vecka o se om det blir bättre. Brukar ge ca 3dl med socker i (dom äter så dåligt annars) blandat med ordinarie kraftfoder. Funkar med både vanlig filmjölk eller A-fil
 
Sv: Lös i magen

Min häst har oxå vart lite lös i magen "utan anledning" i några dagar... Kan det va att dom äter vissa högivor ute där det nu är ganska lerigt?? Jag har inte heller ändrat fodret på länge...
 
Sv: Lös i magen

Frostgräs??? Har idag mockat fem boxar varav tre var lösa i magen. Två av dessa brukar aldrig vara det annars.

Hm...frostgräs kanske ja... Min har ju faktiskt bytt hage samtidigt som det började...till en större gräshage...
 
Sv: Lös i magen

Min har inte bytt hage, äter inte hö ute och det är inte speciellt mycket gräs kvar. mest lera.

Jag fattar fortfarande ingenting.. :(
 
Sv: Lös i magen

Varför inte prova bakjäst i stället? Kanon tyckte min gamlings mage. Han har varit blöt (bajsvatten) ett längre tag. När sedan min fångis började få bakjäst fick jag idén att även ge den gamle. Mycket väl fungerande. Han får ett kvarts paket om dagen.
 
Sv: Lös i magen

Ursäkta min dumma fråga men jag är lite trög..:o Menar du vanligt bakjäst som man köper på affären? Har oxå en häst som till och från blir "blöt" i magen.. -kanske ska prova med jäst alltså..:idea:
 
Sv: Lös i magen

HUR ger man det? Löser man upp det tsm med betforen, börjar det inte jäsa väldigt då? :angel:
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har en kattunge som nu är 7 månader. När jag hämtade honom kändes han väldigt sträv i pälsen mot min andra katt. Han var också...
Svar
13
· Visningar
2 490
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 951
Foder & Strö Vi har en treåring med mycket känslig mage. Under betessäsongen mår hon bra, har fast avföring och magen är lugn. Varje år under...
Svar
9
· Visningar
2 773
Senast: svea
·
Foder & Strö Foderhästen är en känslig dam som i princip har diarré året runt och inte kan äta blöt silage, lusern eller betfoor öht, vilket är lite...
Svar
11
· Visningar
1 765
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp