Lös i magen

Hallonsoda

Trådstartare
Hej!

En kort fråga bara. Beror för löst träck alltid på en felanpassad foderstat eller finns det ökända foder som gör hästarna lösa i magen? (Soja, rapsolja etc).

Någon som kan mycket om detta?

Kul att veta, det här.
 
Sv: Lös i magen

Lös träck kan ha en rad orsaker.
Foder som innehåller näringsämnen som bör tas upp i tunntarmen kan ge rubbningar om de ges i så stor mängd att tunntarmens kapacitet överskrids. Man skulle alltså kunna säga att alla foder utom grovfoder är "dåliga" i för stor mängd.
 
Sv: Lös i magen

Jo du har säkert rätt. Bevisar ju hur mkt man måste kunna för att kunna räkna ut en foderstat rätt =).. hehe

Min häst hade lite löst träck förut, men nu har den blivit bra igen, när jag drog ner lite på sojan.
 
Sv: Lös i magen

Min hästs mamma har alltid enligt fd ägaren varit lös i magen, det var inget som gick att göra något åt fick jag höra hela tiden. När jag köpte denna häst, så flyttade jag till ett litet stall med enbart en annan häst i, dessutom satte jag henne på fri tillgång på analyserat grovfoder samt följde ett noga uppgjort maskschema och en uträknad foderstat. Jag bannlyste betfor i foderstaten och satte henne på kli. Efter en kort period så stabiliserades hennes mage, och för första gången på flera år var hon ej lösmagad. I förra stallet var det ett jävla skrikande och springande och ungar överallt, hästarna fick grovfoder 3 ggr/dag med många timmar emellan, samt att maskningen var lite hit och dit....I det nya stallet kunde hon nån enstaka gång bli lös i magen, men det var oftast i samband med stress.....Så jag tror man kan ta många olika faktorer och ändra om till 1 så kan det bli hur bra som helst.

I fd ägares stall fick hon upprepade kolikanfall, detta fick hon bara 1 gång hos mig. Men det berodde på att någon glömt både vattna samt ge mat på över 12 timmar samt att det just denna dag var över minus 20 grader ute...I vart fall tror jag det var en biddragande orsak till koliken...
 

Liknande trådar

Hästvård Ni som har erfarenhet av hästar som är lösa i magen, vad är era bästa tips på preparat som hjälper magen att komma i balans och...
2
Svar
31
· Visningar
2 174
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
844
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Behöver lite råd. Jag har misstankar om felbehandling utav en av mina hästar (som resulterade i avlivning) som annan veterinär än...
Svar
13
· Visningar
2 475
Senast: Nevermind
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 151
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp