Lös i magen.

I

iinaz

Jag har problem med att min häst är väldigt lös i magen.
Han går på i stort sätt fri tillgång på hösilage.

För några veckor sen så la jag in hö så att det blev ungefär 50/50 hö o hösilage o då blev han genast bättre i magen.

Nu har jag sedan några dagar återgått till enbart hösilage igen och det bokstavligt talat sprutar ut skit ur hästen.
Så idag så började jag byta ut en del mot hö igen.

Vad kan jag göra? Finns det ngt man kan ge dom som stabiliserar upp magen eller är det bara hö som gäller?

Stallägaren ser helst att vi inte tar av höet nu eftersom det kommer att behövas sen till våren och sommaren då hösilaget är slut.


//k
 
Sv: Lös i magen.

Jag skulle byta till hö direkt, han mår knappast bra av att äta hösilage och vara lös i magen hela tiden.

Koltabletter hjälper mot lös mage men om han alltid är lös i magen och tydligen inte är det när han får hö så är nog den enda lösningen att byta foder. Du kan prova att ge halm också och se om han äter det, det kan i vissa fall stabilisera magen lite grann.
 
Sv: Lös i magen.

Min pålle har oxå varit mycket lös i magen till o från under 1 månad. För några dagar sedan rann det som vatten. Ringde vet som konstaterade en överaktiv tarm. Vi fick diet råd; Vid akuta diareer ska man ta bort allt kraftfoder helt under några dagar ge lite hösilage morgon och middag och till kvällen ca 4 kg gräsfröhalm, eller ett hö med mycket lite protienhalt. Två dagar har gått och han är stabil i magen nu, tilläggas kan att han är 10 år och är ingen växande häst, har man en unghäst (växande) är det mycket viktigt att ta kontakt med någon som kan hjälpa dig med fodergiva och näringsinnehåll. Diareer ska man ta på allvar det kan bli kroniskt annars. Hösilage är det många hästar som blir lösa av och jag tycker att fri tillgång kan bli lite väl mycket. Försök att få tag på eget hö/halm så slipper du gnället. ;)
 
Sv: Lös i magen.

Annars kan foderjäst väl hjälpa till att stabilisera magen?
Jag vet de som använder sig av det just för att man kanske fodrar med olika silageskördar osv och jästen gör ju att magen klarar bytet lättare.. eller?
 
Sv: Lös i magen.

Ja, foderjäst e bra och speciellt när hästen genomgår en penicillinkur då är det extra viktigt att stödja den naturliga floran. I svåra fall när inget hjälper får man byta ut floran i form av en kolikur. Man kan göra som de gjorde förr ta skit från en annan frisk häst och lägg i vatten och ge sin häst detta :p Det tycker inte min alls om. :mad: Har en gång fått beställa detta som görs på syntetisk väg.
 
Sv: Lös i magen.

Ja jag hörde att man gör så ibland vid fång.
Fast man kanske skall tillägga för dom som inte vet att man efter att ha blötlagt bajset från den friska hästen, silar det och sen slangar man det i hästen.. :crazy: men det fungerar...
 
Sv: Lös i magen.

Tack för alla svar !

hanna_shetland: Ja alltså han brukar va lite lös o så men jag får för mig att det är för att han är rätt nervös av sig o bajsar ofta oftare än nödvändigt, dvs så fort han blir lite nervös.
Men så som han är nu så är det som en liten fontän där bak. Vart får man tag på koltabletter? Tyvärr så är det väldigt svårt att få tag på halm här uppe.

Niken: Kan det vara akut diarre fast att det typ försvinner då jag går över till hö? Jag ska försöka prata med stallägaren o se vad man kan göra om ja behöver köpa in hö. Det är ju en till häst som inte heller får bukt med sin diarre då den går på hösilaget i stallet så hon behöver oxå gå typ 50/50 med hö o hösilage så vi får väl hjälpas åt.

Hemligisten: hur fungerar foderjästen då?


Hoppas verkligen att han är stabilare i magen redan imorrn annars får jag nog ta o ringa vetrinären o se vad han säger.
 
Sv: Lös i magen.

Sprutar det ut så är det akut diaree!! Eftersom du redan märkt att hästen reagerar positivt på högiva så är problemet snart löst. Stå på dig, hoppas ni hittar något torrt.
 
Sv: Lös i magen.

tycker att du ska gå över till att enbart ge hö ev torrare hö silage har själv haft liknande problem m pållen fått göra tarmflorabyte slanga och till slut köra med magsårs medicin [inte billigt kostade ca 1000kr imånaden] hans mage klarade inte av ensilage och nu har han magsår tack vare att varken jag eller vet fattade att det var ensilagets fel eftersom han tidigare under flera år ättit ensilage utan några symptom
 
Sv: Lös i magen.

Niken: Ok! ja han var lite bättre idag o hoppas på ännu bättre resultat imorrn. Ska prata me lite folk o se om vi får lov att köpa in eget hö eller om det går ändå =)

hottis: Det lät inge kul alls det där. Ja jag har ju inte haft min häst så länge men han har ju oxå gått på ensilge förut. Jag håller på o gå över till hö igen o blir det bra igen så bör jag väl inte behöva oroa mig för magsår? eller?

//k
 
Sv: Lös i magen.

Koltabletter ger man i vanliga fall vid tillfälliga diarrer, de kan köpas på Apoteket. Om jag var du skulle jag köpa eget hö och fodra med så slipper du tjafs om att du tar av deras hö och får en häst med "normal" mage igen.
 

Liknande trådar

Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
722
Senast: Hoarfrost
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 434
Senast: Hazel
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 696
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Våren är här och med det har det börjat växa i hagen. Hästen anser att höet är allt mer ointressant och stoppar hellre i sig vad som än...
2
Svar
21
· Visningar
2 608
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #9
  • Aggressiv/rädd hund

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp