Lös i magen?

Diabetikern

Trådstartare
Vad kan man ge en häst som konstant är lite lös i magen?

Han har gått på¨samma foderstat/likartad foderstat med några små ändringar här och där utan problem förut.
Vi funderar på att ge honom lite kli. Har hört att det kan hjälpa. Har ni några råd att ge?

Alla tips mottages tacksamt., Mvh Diabetikern
 
Sv: Lös i magen?

Jag har hört följande:
- Fri tillgång på grovfoder och vatten, om man ger hösilage kan det vara lämpligt att ge torrt hö istället eller ge hälften hälften.
- Vetekli
- Foderjäst
- Afil
- HippoLinCubes (linfrökaka)
- Kraffts Lucern Mix

Sen finns det massa olika magtarm balans att köpa i affären. Det är nog väldigt individuellt vad som funkar men det viktigaste är ju alltid att försöka komma på orsaken.
 
Sv: Lös i magen?

Det beror nog på orsaken. Om hästen är konstant lös i magen skulle jag låta en veterinär undersöka den.

Min behöver (om hon inte går på bete dygnet runt) t ex kli, linfrö och betfor, samt ordentligt med utevistelse för att må bra. När jag provade att ge bara grovfoder mådde hon sämre än någonsin. Magtarm, jäst osv hade ingen som helst effekt. Men det beror ju som sagt på vad som fattas hästen.
 
Sv: Lös i magen?

Ett litet tips om det kommer i svansen...tvätta den sen gör en fläta :D En vi har är ofta lös i magen..
Morötter och sånt brukar göra så dom får lite ont ...
 
Sv: Lös i magen?

började ge min loppfrön efter tips från folk här på buke och det fungerade över förväntningarna! så det kan ju vara nåt att prova oxå..
Sen vet jag en tjej som hade konstant problem med sin hästs mage och ingen visste vad det va, typ "jaja han har väl stressmage bara".. och hon fick tipset att mata hästen med (tro det eller ej :smirk: ) bajs från en frisk häst blandat i 37gradigt vatten.. detta fungerade och vad jag vet så har den hästen varit bra sedan dess.. typ ett år sen behandling
 
Sv: Lös i magen?

Min häst har mest problem med sin mage på sommarhalvåret. Jag har provat tarmbalans och att koka linfrö. Även om det senare är lite mer arbete med så fungerar det bäst för min häst. Som någon redan skrivit kontrollera först och främst med veterinär så att hästens dåliga mage inte är symptom på att hästen mår dåligt på något sätt. När min häst var ung blev han lös i magen av silage därför fodrar jag honom bara med hö (kanske skulle silage fungera bättre nu men har inte haft behov av att prova). Om du har kall blötmat så kan det göra hästen dålig i magen, det beror lite på hur känslig den är.
 

Liknande trådar

Hästvård Ni som har erfarenhet av hästar som är lösa i magen, vad är era bästa tips på preparat som hjälper magen att komma i balans och...
2
Svar
31
· Visningar
2 173
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
833
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 566
Senast: super
·
Hundhälsa Hej! E de någon som har lite erfarenhet av Adaptil? Både halsbanden, tuggtabletterna o doftavgivaren? Funkar något av dom eller kanske...
Svar
0
· Visningar
575
Senast: Vovve
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp