Lös i magen

Cilva

Trådstartare
Har en ponny som till skillnad från andra skribenter här äter tillräckligt med hö. Inget kraftfoder då hon med sin motionsmängd funkar bra på bara höet (analyserat och uträknad foderstat), en näve havre och nån morot brukar slinka ner på kvällen för att andra hästen får havre.

Nu är det så att hon är lite lös i magen, inte diarre. Bollarna är inte så fasta som jag skulle vilja. Hon kan även vara lite smutsig på bakbenen. Men hon är inte så lös i magen att jag oroar ihjäl mig och tar ut vet utan vill prova nån huskur först.

Så har ni nåt tips? Vet en häst som på inrådan av vet efter kolik fick fil ibland. Det har jag funderat på att ge iom bra bakterier men vilken sorts fil isf? Loppfrö har jag läst här om men har ingen aning om vad det är el var man får tag i det. Har för mig att de ska beredas på nåt vis, hur?

Tacksam för svar.
 
Sv: Lös i magen

Om du vill ge fil så är det A-fil du ska ge. Proviva och Protexin (finns både som en 6-dagars pastakur och som pellts som ges under ca 3 månader) är också bra att ge om hästen är lite lös i magen.

Loppfrön är bra att använda om man misstänker att hästen pillat i sig sand i hagen. Det klibbiga skikt som den omges av när den blir uppblötad drar med sig sanden ut med avföringen. Det är absolut ingen fara att ge det, även om hästen inte skulle ha någon sand i magen/tarmarna, eftersom det är allmänt bra för mage och tarm i vilket fall som helst. Loppfrö ska blötas upp ca 15 minuter innan fodring och sedan blandas i maten. Jag brukar köpa det hos Lokalföreningen där jag bor. Skulle kunna tänka mig att dom har det på Granngården. Annars kan du nog få tag på det i hälsokostaffärer eller ICA, fast då är nog förpackningarna ganska små.

Om jag vore du så skulle jag nog prova Protexinpasta i 6 dagar samt loppfrön under någon veckas tid. Blir det inte bättre, utan kanske rent av sämre (dock inte av varken Protexinet eller loppfröna), så hade jag kontaktat veterinär i fall det är något allvarligt som kanske är på gång.

Lycka till! :)
 
Sv: Lös i magen

Tack för ditt svar!

Det får nog bli A-fil först och främst då det är enklast att få tag i. Protexin måste jag isf beställa.

Heter der loppfrö på ICA el nåt annat? Och hur mkt skall man ge och ska det blötas i varmt el kallt vatten?
 
Sv: Lös i magen

Loppfrö heter egentligen Psylliumfrö. Vet egentligen inte vad det heter på ICA men jag antar att det är antingen det ena eller det andra :smirk: . Ponny ska ha 1 dl blandat med 2 dl kallt vatten, stor häst ska ha 2 dl blandat med 4 dl kallt vatten.
 
Sv: Lös i magen

Hur mycket a-fil ska man ge till en shetlandsponny för att få effekt? Dessutom undrar jag var man får tag på Protexin, finns det på apoteket eller...?

//helena
 

Liknande trådar

S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 177
Senast: Madick
·
Hästvård Min häst har under någon veckas tid varit oförklarligt lös i magen.. Nån som vill hjälpa mig felsöka? Han är pigg och glad och lägger...
Svar
11
· Visningar
1 064
Senast: Fossing
·
Foder & Strö alltså jag hoppas detta inte ses som "foderstat åt enskild häst" för det jag mest vill ha reda på är ju vad ni tycker om KRAFT MUSLI DET...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
11 660
Senast: mahlmt
·
S
Foder & Strö 3 av mina hästar var i går väldigt lösa i magen, en av dom har varit det ett par dagar. Min teori är (vet inte om det är så eller...
Svar
6
· Visningar
1 069
Senast: Jempa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp