Lös i magen.

L

Little_Chance

Min lillasysters foderhäst är väldigt fisig och lös i magen, har vart det sen hon kom i höstas.
Vi trodde att det skulle gå över, men icke.
Hon får bra mat, så jag tror inte att det beror på den.
Vad kan man ge till en sån häst?

Har hört att filmjölk ska vara bra, men vågar inte chansa utan att höra med er först :bow:
 
Hö med helt okey värden (har dem inte här)
Hippo Basic, Lucern och litelite betfor.
+mineraler, selen och salt.
 
forsök ge hästen bakteriebalans som du köper på lantmännen.
det kan va att det behövs en sådan behandling för å få magen på rätt väg igjen
 
Börja med att ta bort betfor och salt och se vad som händer.
 
Har hästen haft samma foderstat hela tiden(även före den kom till er)?
Var den bra eller dålig i magen då?
Hur mycket hö får den och vad är det för typ av häst?

Jag vet inte om det är fler med mig som har en häst som inte kan äta lusern, hon blir super dålig i magen(även med mycket försiktig invänjning)...
Vet ej varför,det bara blir så och jag har testat flera gånger och det blir samma sak varje gång. Det kanske är nått sånt problem även med er foder häst...

Det ni skulle kunna göra är att ta bort lusernet i ca 3-4 veckor då borde ni iaf se en bättring om det är så att det är lusern som ställer till det.

Berätta gärna hur det går...
 
Vad jag vet har hon alltid vart känslig.
Hon är fem år, Nordlandshäst. (liten c-ponny)
Får 6-7 kg hö om dagen, ungefär.

Ska prova det där med lucernet, tack så mycket..! :bow:
 
min häst blev väldigt dålig i magen av ensilaget men sen han började få foderjäst blev han bättre,kanske nåt att prova??
 
du kan ju prova med lite foderjäst ändå,det stabiliserar magen.
 
Om du är osäker på vad som är fel är det ju klokt att ta bort nåt foder och se om det blir bättre. Jag köpte bakteriebalans för flera hundra kronor och det blev inte bättre, var på väg att köpa foderjäst (kostar också endel) men fick tipset att ta vanlig bakjäst (inte den för söta degar) och det blev bra. Prova!!! :banana: Vid foderbyte, typ till/från grönbete ger jag en liten kur med jäst och han slipper ha ont i magen. :bump:
 
det fanns en poony där jag praktiserade i tre månader som oxå blev lös i magen, hennes förra ägare hade ett special fodder som var supper på henne men desvärre kommer jag inte ihåg vad det hette.
men dom gjorde som så att dom bara gav henne hö och kraft ponny (det går säker bra med någon annan sak från krafts sortiment) och så fick hon ha kvar saltstenen oxå, å då blev det bra, men så fort någon gick å gav henne någonting gott som inte stod på fodderstaten så blev hon genast dålig igen, så ni får nog vara väldigt försiktiga med vad ni ger henne och desvärre kanske bara hålla er till det fodderstaten säger att hon ska få äta.
 

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
513
Senast: Kristall10
·
Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
383
Senast: Celinehenn
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 425
Senast: Hazel
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 795
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp