Lös i magen endast vissa dagar, tips?

Vogue

Trådstartare
Min häst har varit lös i magen till och från ett tag nu! Vissa dagar är hon helt okej och det blir bollar ;) men dom är dock gröna och vattniga!
Och ibland bara sprutar det ut! :crazy:

Hon har inte mask (träckprov taget alltså) och är i väldigt gott hull så hon tar upp näringen mer än väl! :D

Äter endast:

25kg hösilage (värden påväg) / dygn.
2 pkt bakjäst. (1 morgon & middag)
2-5dl Dodson&Horell Build Up Mix som krubbskrammel (alltså 2-3dl per mål)
Flexivite enligt dosering.
Lugnande örtblandning från Grand Meadow, också enligt dosering.
Några morötter och ibland något äpple.

Hon brukar även få linfröolja och betfor men har tagit bort det pga att jag är rädd att det förvärrar då båda två smörjer tarmen.

Har testat att ge loppfrön och det fungerade ett tag, men sen blev det likadant igen...
 
Sv: Lös i magen endast vissa dagar, tips?

Min ena häst har alltid haft lite diarre mage. Har inte varit dålig en enda dag sedan jag började fodra med betfibermix!!!

ps, var försiktigt med morötter och äpplen!
 
Sv: Lös i magen endast vissa dagar, tips?

Yes, hon får kanske 2-3 morötter om dagen och nått äpple i veckan :)

Hur mycket ger du? Läste om innehållet och skall absolut testa!! :laugh:
 
Sv: Lös i magen endast vissa dagar, tips?

Kolla hygienen på hösilaget, det kan vara dåligt.

Kolla om hästen har magsår.

Ge hästen levande bakterier- ex microbalans.

Är den stressad? Mycket utevistelse med kompisar är viktigt.

Ta bort örterna för att se om det försvinner (min blev förgiftad och det startade hela karusellen)

Ge inga morötter eller äpplen, många hästar får problem med magen och reagerar med lös avföring.
 
Sv: Lös i magen endast vissa dagar, tips?

Hur ser det ut i hagarna? En del hästar tenderar att få i sig lite väl mycket äckel från backen när det börjar bli blött.
 
Sv: Lös i magen endast vissa dagar, tips?

Ok, blir en om dagen fr.o.m. Imorgon :)
 
Sv: Lös i magen endast vissa dagar, tips?

Tillsammans med det blöta ensilage som du ger hästen så blir hästens mage en jäskammare av stora mått.
Ett så pass blött ensilage innehåller antagligen mycket socker.
Andraskörd?

Jag har i vissa balar med ensilage fått jästtillväxt, det är samma jäst som bakjäst, och då så har hästarna fått raketbajs.
Därför så försöker jag att ta bort så mycket av jästen som möjligt.
Men du matar med det avsiktligt.
 
Sv: Lös i magen endast vissa dagar, tips?

Ja ha, då tar jag bort jästen helt ett tag då :)
 
Sv: Lös i magen endast vissa dagar, tips?

Tillsammans med det blöta ensilage som du ger hästen så blir hästens mage en jäskammare av stora mått.
Ett så pass blött ensilage innehåller antagligen mycket socker.
Andraskörd?

Jag har i vissa balar med ensilage fått jästtillväxt, det är samma jäst som bakjäst, och då så har hästarna fått raketbajs.
Därför så försöker jag att ta bort så mycket av jästen som möjligt.
Men du matar med det avsiktligt.

Det finns en annan slutsats man kan dra av dina iakttagelser.

Finns det jäst i silaget så finns det med största sannolikhet även mögeltillväxt och det ställer definitivt till det i tarmfloran med trolig diarré som följd.

Sannolikheten att ett paket jäst mer eller mindre skulle störa de normala jästsvamparna i en blindtarm på vad är det?, 25-30 liter?, är inte så stor.
 
Sv: Lös i magen endast vissa dagar, tips?

Finns det jäst i silaget så finns det med största sannolikhet även mögeltillväxt och det ställer definitivt till det i tarmfloran med trolig diarré som följd.

Men nu så var det inte så.
Då hade jag ju inte fodrat med silaget alls.

Jag hittar mögel på lukten och vet hur det ser ut.
Jäst är en ingång för mögel och absolut ett tecken på att silaget inte är stabilt, men det är inte farligt i sig utan det är samma jästkultur som i just bakjäst.
Vid rätt förhållanden, läs mycket socker i fodret, så kan jästen jäsa en mycket stor volym.
Den är bra på att föröka sig.
 
Sv: Lös i magen endast vissa dagar, tips?

Problemet är att vi människor tyvärr är ganska dåliga på att upptäcka mögel. Det ska till ganska mycket mögel innan vi märker det på lukten.
 
Sv: Lös i magen endast vissa dagar, tips?

Det luktar svamp redan långt innan det syns.
Om silaget luktar äppelcider så finns där inget mögel men däremot jäst.
 
Sv: Lös i magen endast vissa dagar, tips?

Jag har också en mag-häst. Höll på i flera år och tjafsade med tillskott och skit. Back to basic säger jag bara. Hästar ska äta gräs.

Min häst (som är frisk idag) får
*12 kg hö (torrt småbal)
*Lusernpellets, blötlagt

Kan rekommendera magbalsam, det är räddningen när min häst får ett återfall. När magen har stabiliserat sig och är OK så får han AME biopromin (mineraltillskott).

Bakjästen är bara att sluta med. Gör situationen värre. (gjort samma sak själv med förödande resultat)
 
Sv: Lös i magen endast vissa dagar, tips?

Om du inte ska gissa och experimentera, ta bort allt utom grovfodret. Nu tror jag i o f s att det kan vara det blöta grovfodret som fryser och ställer till det för hästen, de dagar hästen är hyfsad i magen är de dagar då den inte ätit fruset foder. Kan det stämma?

I vilket fall, plocka bort müsli och skit, tillskott och elände. Stabilisera magen med grovfoder. Går det inte med det grovfoder du har, hitta torrhö och prova med det. När hästen är stabil, tillsätt en sak i taget - OM det är nödvändigt för foderstaten.

Jag tror som I_U att orsaken är grovfodret, antingen ts-halten i sig, eller något relaterat till den (fryser, sockerhalt etc)

En häst har rätt känsligt mag/tarmsystem, att gå med obalans är absolut inte bra för den. Det kan i värsta fall bli kroniskt, och då är det rejäla problem.
 
Sv: Lös i magen endast vissa dagar, tips?

Min känsliga häst kan absolut inte äta grovfoder med lägre TS än 60%, så jag skulle helt klart gissa att ensilaget gör detta om det har en TS på 47%...
 

Liknande trådar

Hästvård Elvira har ju varit lite, lite lös i magen hela hösten. Inte så att det rinner ur henne hela tiden, bollarna är fasta och ser...
Svar
5
· Visningar
1 030
Senast: russan 14
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp