Lös i magen av ensilaget, hur får jag hejd på det?

R

Rosie

Jovisst, ta bort ensilaget. Men det är inget bra alt. eftersom vi har använt det i flera år och det har funkat.
Hästarna har ätit det sen ca 1 mån. (2v. ensilage/gräs och 2v. bara ensilage) och min ena häst är fortfarande för lös i magen för att jag skall tycka att det är ok. ar på ridsportaffären för att kolla om det fanns något lugnande för magen, jovisst det fanns något "microbalans" men priset var i saftigaste laget, närmare 400:- för en brk. Vi människor äter ju acidofilus mm när våra magar pajar men jag vet inte om min kuse uppskattar det.
Har ni några huskurer att föreslå?

MVH Rosie
 
Sv: Lös i magen av ensilaget, hur får jag hejd på det?

Mag/tarmbalans på Granngården kostar ca 200kr för en burk som räcker länge. Det är superbra! Har använt det på både hästar och killingar med diarré. Foderjäst brukar också vara stabiliserande, men om det är så att era hästar fått diarré pga högt proteininnehåll så kanske inte foderjäst är så bra, eftersom det innehåller rätt mycket protein. Men mag/tarmbalans kan jag rekommendera!
 
Sv: Lös i magen av ensilaget, hur får jag hejd på det?

Ja det är det troliga att det beror på proteinet.
Jag var på Granngården och tittade i förra veckan men såg bara Microbalansen, får väl höra om dom har mag/tarmbalans. Tack för tipset!
MVH Rosie
 
Sv: Lös i magen av ensilaget, hur får jag hejd på det?

Du kan ju testa om din/a häst/ar dricker filmjölk. Min häst vägrade men det finns de som gillar det. A-fil kör man på då, 1 L /dag.
 
Sv: Lös i magen av ensilaget, hur får jag hejd på det?

Blanda ut filen med annan mat så kanske det funkar...
 
Sv: Lös i magen av ensilaget, hur får jag hejd på det?

Mag/Tarm-balans räcker i 10 dagar om man följer doseringsanvisningarna, vilket inte jag anser vara länge. Det blir 20 spänn om dagen = dyrt!!!

mvh Jessica
 
Sv: Lös i magen av ensilaget, hur får jag hejd på det?

Varför skulle proteintet vara boven?!??? Detär nog snarare TS-halten som är för låg. Hur blött är silaget och hur mycket äter hästen? Kanske innehåller foderstaten för lite strå. Prova att tillskottsfodra med lite hö och/eller halm så lugnar sig nog magen.

Ge Proviva Nypon istället, innehåller samma bakterier som filmjölk men slinker ned lättare.

mvh Jessica
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Lös i magen av ensilaget, hur får jag hejd på det?

Jag köpte av min veterinär något som heter protexin. En burk kostade 375:- och jag behövde ge 2 burkar sedan hade min häst mage stabiliserat sig.
// Linda
 
Sv: Lös i magen av ensilaget, hur får jag hejd på det?

Microbalansen kostar 320-330kr på Ekohallen och på Eriks i Slöinge har jag köpt för under 300:-, tror att det räcker iaf i 3 veckor. Kraffts magtarmbalans kostade senast jag tittade 255:- och räckte i 12 dagar. Om du däremot kan få tag på Bakteriebalans av lantmännens märke (kommer inte ihåg vad det heter nu), så är det nog billigare, men det står på 'gris och ko-hyllan' nuförtiden, det räcker i 25 dagar till en fullstor häst.
 
Sv: Lös i magen av ensilaget, hur får jag hejd på det?

mahlmt skrev:
Jag köpte av min veterinär något som heter protexin. En burk kostade 375:- och jag behövde ge 2 burkar sedan hade min häst mage stabiliserat sig.
// Linda
Protexin är kanonbra, men det är väl mycket utfyllnad i den torra Protexinet (burken) dvs man betalar för en hel del vetekli typ.
Däremot har Protexin en pasta som ges direkt i munnen som är väldigt effektiv. 1 spruta räcker till 6 dagar och då brukar det tillfälliga magproblemet vara normaliserat.
 
Sv: Lös i magen av ensilaget, hur får jag hejd på det?

misstänker du att det är något skit i tarmarna kan det vara bra att prova med fil, men hästar tål faktiskt inte laktos.. får de i sig laktos är det som attbspola i toaletten, allt går rakt igenom men de blir rent i tarmarna..

vad fodrar du med förutom hösilaget?
ge torr mat, ex krafftpellets, och då bara krafftpellets och silaget, inget annat.. så får magen tid att stabilisera sig.. helst av allt skulle din hst behöva gå på pellets och vanligt hö några veckor för att bli riktigt stabil.. innan du vänjer in henne på hösilage igen..
 
Sv: Lös i magen av ensilaget, hur får jag hejd på det?

Jag hade samma problem förra vintern med min häst pga ensilaget och jag provade ALLT! Dyra kraffts mag-tarm balans hjälpte inte, foderjäst hjälpte inte heller, filmjölk hjälpte inte, köpte en svindyr produkt för 500 spänn, hjälpte inte heller, köpte hö - hjälpte. Dock hade då hästen redan hunnit tappa muskler och gått ner i vikt. Jag råder dig verkligen till att åtminstone sänka på ensilaget och ge hö. Alla hästar klarar inte ensilage, det är bara så.
 
Sv: Lös i magen av ensilaget, hur får jag hejd på det?

Håller med puckis.

Har provat många gånger att ge min häst ensilage, med varierade TS.
upp till 75 %. Olika smpr. Fil, mag/tarm balans. Minimal tillgång och fri tillgång. Inget har hjälpt just min hästs mage.

Hans mage tåler det helt enkelt inte. Har även en pålare vars häst har lika dålig mage när hästen äter ensilage/höensilage.

Pratat med foder rådgivare på Hushållningssälskapet, hon hade hört om flera hästar som inte tåler enilage. Varför kunde hon inte svara på.

Ge hästen hö om han inte tåler enilaget.
 
Sv: Lös i magen av ensilaget, hur får jag hejd på det?

Tack för alla tips!!
Jag drar mig för att använda svindyra mirakelmedel som varar typ 10 dgr. Proviva nypon hade jag faktiskt glömt att det är bra även till hästmagar.
Fö vill jag klargöra att pållan har gått på ensilage dom senaste 2 åren och mår normalt väldigt bra på det. Ts-halten är 58 och det är ungefär vad det var förra året men dom senaste 2 balarna var nog lite i blötaste laget, men den jag öppnade idag var mycket torrare så jag hoppas på en förbättring. Om inte så får det väl bli div. medikament!
Tack för all hjälp mvh Rosie :love:
 
Sv: Lös i magen av ensilaget, hur får jag hejd på det?

Hoppas jag inte verkar oförskämd nu - men hur är det med hygienen i ensilaget? Om ensilaget håller dålig hygienisk kvalitet kan det vara det som är problemet.
 
Sv: Lös i magen av ensilaget, hur får jag hejd på det?

Min häst gick på hösilage för två vintrar sedan, och det hade han gjort i flera år innan dess också. Men mitt i vintern så började han bli riktigt lös i magen och var det till och från ganska länge. Vi provade med filmjölk, men han (som i vanliga fall är ett riktigt matvrak) vägrade efter ett tag att se åt någon mat överhuvudtaget, då vi blandade ut filmjölk i ett av målen. Vet. var ute ett par gånger, och tipsade bland annat om en produkt som heter "Protexin". Vi köpte en burk och det blev bättre men inte helt bra. Jag skulle rekommendera att du köper en sådan burk/eller en tub med pasta, och provar - det ger i alla fall effekt!

För våran del blev diaréen inte helt bra förren vi slutade helt och hållet med hösilaget, han tålde inte ens att äta bara ett kilo hösilage (+ vanlig ranson hö) om dagen. Nu har han inte haft diarée på två år och går på fint, analyserat hö.

Lycka till!

Mvh Huntress :)
 
Sv: Lös i magen av ensilaget, hur får jag hejd på det?

Nora skrev:
Blanda ut filen med annan mat så kanske det funkar...

Vi gav det till vårt fullblod en sommar och hon var VÄLDIGT kräsen, så det var bara att ta en vatten plaska å sätta på en kraftigare slang (ordentligt) och spruta in i munnen på henne. Det funkade, kanske inte världens bästa metod, men vad skulle manb göra :smirk:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ramla av varje uteritt?!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp