lös i magen av ensilage

B

BeastieBabe

Jag jobbar på en ridskola där hästarna går på ensilage, och två nya hästarna har visst haft svårt att ställa in sig på ensilaget.. finns det någon fodersort eller något tillskott man kan ge för att stabilisera upp tarmfloran? båda hästarna går just nu på krafft grund och hästensilage..
 
Mag och tarm som tillverkas av krafft...
Tänk på att vissa hästar ALDRIG kan äta hösilage...
Dom tål det helt enkelt inte.
Dessa hästar kanske helt enkelt MÅSTE gå på hö pga reaktionen som deras magar får.
 
okai.. den ena har fått mag och tarm tillskottet från krafft men är ändå inte bättre.. så det blir nog till att skaffa hö till henne.. men den andra kan man prova med mag och tarm prylen till.. ska ta upp det med stallpersonalen på måndag.. :)

tack för svaret :bow:
 
Lite uppdatering om det stackars stoet..

Hon har fått filmjölk i kraftfodret i ett dygn och är lösare än någonsin.. nu ska ett medel med aloe vera provas, någon som har erfarenhet av det mot oroliga hästmagar?
 
Jag har lärt mig att efter det att hästen är ca 6 månader gammal så kan inte dess kropp ta hand om mjölkproteinet.
Detta kan då göra att hästen blir ännu lösare i magen. Och tydligen så stämmer det efter som att denna häst iaf blev det.

Har ni testat den där mag och tam grejset?
Funkade inte det?
Går häste på hö eller hösilage nu?

Foderjäst brukar man ge till hästar med oroliga magar... men frågan är om det är lösningen på erat problem?
Det är ju nått som gör att hästen är så där dålig i magen...
Men vad?
Du får gärna maila till mig och berätta hur det går och vad ni gör...
mirjada@astrom.net
 
jag säger detsamma.. varför prova 2-3 olika tillsatser när det enklaste är att köpa in vanligt hö.. :cry: jag tycker att det är vansinne de här men dom lyssnar inte, dom "ska bara" prova.. :(
 
Hästen har gått på hösilage hela tiden (det är det enda stråfodret som är inköpt) sedan hon kom till ridskolan och dte har vart lika illa hela tiden..

mag-tarmtillskottet gick knappt att få i henne och ingen förändring syntes efter det att de tvingat i henne det under en tid..

med filmjölken verkar det inte heller bli nå bra, och jag tror att det är mer mot onda magar man kan ge filmjölk, inte mot att de är lösa i magen eftersom att det ska lösa upp och ta bort ev. "skit" som stör tarmen..

förutom hösilaget äter hon annars braa krafft grund och inte något godis eller annat foder, för det kan vara så att hon har en känslig mage och bara kan äta krafft och vanligt hö oxå.. man får nog ta å sätta upp en lapp om att man inte får mata henne med socker, äpplen, knäckebröd eller någonting annat.. :idea:

Tänderna hennes är nyligen raspade för att hon åt lite dåligt hon åt ca 6 av 10 kg hösilage som hon får per dag men började inte äta mer efter raspningen..

Nu ska de förvisso avmaskas såfort avmaskningsmedlet kommit (beställdes igår) och det kan vara nånting där som spökar..

Men aloe veran tror jag inte på då den som rekommenderade det, har det till sin häst som får återfall var tredje dag och blir lös i magen..

Men man får väl se.. avmaskningen kanske hjälper.. men annars kommer det att köpas in hö till stoet.. för man kan inte ha en häst som skiter ner sig hela tiden..

hmm ja nu har man ett litet lager av funderingar och idéer.. nånting måste fungera tycker man :D

tack för ditt svar.. :bow: kan maila "upplösningen" sedan :)
 
min ponny fick för ett par år sedan gå på ensilage en hel vinter, hon hade ständigt diarre'. dom j-a stallägarna vägrade inse att det var från ensilaget hon fick det. dom sa bara att hon var nervöst lagf, pyttsan! fy va arg jag va! provade med filmjölk å hela kittet, men inget gjorde det bättre.. nu har jag henne hemma på gården, och hon äter vårat egentillverkade "torr"hö!
det finns nog olika starka ensilage.. men jag tror inte att det egenligen är någon häst mat....
 
För att kunna säga något måste man veta värdena på ensilaget och hur mycket grund o ensilage(hösilage?) hästeen får. Det kan ju vara totalfoderstaten det är fel på.
Det kan också vara problem med den hygieniska kvaliten.
Gick de nya hästarna på hö innan o sattes direkt på ensilage utan någon tillvänjning?
PL
 
hmm få se nu om ja minns rätt..
höet:
10 kg om dagen (hon äter 6-8 kg av det)
36 MJ
40 g SmRP
mineralvärdena var normala minns jag, inget var extremt högt..
och hon går på 0,75 kg krafft grund
hon rids kanske 2 ggr i veckan nu bara.. hon äter som sagt dåligt oxå.. :(
och ingen som helst invänjning på ensilaget från föregående foder (vansinne)
stoet som har mest problem ska enligt föregående ägare ha sålts lite "hit och dit" under en tid och haft många foderbyten..

det finns juh hästar som får hela balansen förstörd och vissa som knappt tål något foder alls, vet en ponny som sket så att det sprutade (självklart en skimmel) om hon fick i sig en enda äppelbit.. hon gick endast på hö och krafft ponny och då va hon bra i magen..
 
hmm ja de kanske jag gjorde.. :o .. jag räknade nog tredubbelt där *komma på*.. 12 mj var det..
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 124
Senast: Anna-Bella
·
Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
722
Senast: Hoarfrost
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 164
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 425
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Adventskalendertråden 2024
  • Jourhavande präst
  • Inspo: dela FL

Hund, Katt, Andra Djur

  • Oseriös avel 2023
  • Aggressiv/rädd hund
  • Utställnings frågor

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp