Lös i magen av bete, ge vad?

Joyride

Trådstartare
Min häst har gått ca 1 vecka på bete och hon är fortfarande lös i magen, något man kan ge för att hjälpa magen?
 
Jag har gett Kraffts Mag och tarmbalans vid besvärliga fall. Tex förra årets betessläpp när min häst var rejält lös i magen i en vecka och mer därtill, då hjälpte inte bakjäst öht. Annars brukar jag ge det i perioder vid mer "normala" rubbningar.
 
Min häst har gått ca 1 vecka på bete och hon är fortfarande lös i magen, något man kan ge för att hjälpa magen?

Kraffts MagTarm tycker jag är bra, ger maxdos första tre dagarna-veckan.

Tycker absolut du ska försöka få bukt med magproblemen, hästar har väldigt känslig mage.
 
Ta bort hästen ifrån gräset och efter någon vecka när hästens mage har stabiliserat sig så vänjer du in igen men saktare den här gången. Du kan ge yea-sacc för att hjälpa hästen att återfå en bra balanserad tarmflora och fortsätt ge det i minst två veckor efter den nya invänjningen är klar. Jag hade aldrig låtit en häst som var dålig i magen gå kvar på betet. Risken för magproblem av olika slag är alldeles för stor.
 
Ta in han och ger lite hö, när han har ätet färdig kan du släpp ut han igen, han rätta ut sig snart.
 
Jag säger som @Korven ha is i magen.
Min häst har under de 9 år jag haft henne alltid blivit lös i magen 1-2 veckan efter betessläpp framförallt i år eftersom det regnat så extremt och då innerhåller gräset en massa extravatten.

Men vill man ge nått så köp vanlig bakjäst 1,5 kr styck och ge 50% per dag så blir de nog bra=)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
487
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Hej! Vi har precis tagit hö och det är första året vi gör så. Har lite svårt att veta vad mina två varmblodshästar ska ha för extra...
Svar
4
· Visningar
307
Senast: Raderad medlem 148240
·
Hästvård Ni som har erfarenhet av hästar som är lösa i magen, vad är era bästa tips på preparat som hjälper magen att komma i balans och...
2
Svar
31
· Visningar
2 174
Senast: AbCdE
·
Hundhälsa Har en 3 årig mellanstor hund (11kg) som jag måste byta foder på. Äter idag Alpha Spirit men är för dyrt och för hög fetthalt, måste gå...
Svar
6
· Visningar
387
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp