Lönt att analysera?

snigelfarmor

Trådstartare
Nästa lass hö vi ska köpa skulle jag vilja anylsera eftersom jag då vet att vi får från samma bonde. Vilket inte sker nu.

Men.. Nu säger han att han tar från minst 3 helt olika ställen. En på blöt mark, en bredvid skogen och en skörd 1 kilometer bort oxå i en skogsöppning. Det är löshö vi köper så han pressar inte det på plats heller.

Om jag ska ta analys på det ändå, ska jag vänta till hösten då det är helt torrt?

Känns inte lönt att ta analys på det, och det lär bli helt omöjligt att göra det då man inte kan gräva 5 meter ner i en löshö-lada :) Man får vänta till våren om man vill se den första skörden. Så.. vad gör man då? Fortsätter som man gjort hela livet o tittar på hästen ? Har funkat dåligt denna vinter, då min häst först gått ner lite, sen gått upp igen nu. Vet ju inte alls vad som ska bort eller till i fodret.

Hon går på korn, havre o betfor plus vitlök och lite morötter. :)

mvh jenny
 
Sv: Lönt att analysera?

Kan du inte be honom ta prov vid skörden från varje fält? Ska du ändå blanda när du fodrar så kan ju provet vara blandat. TS-halten på torrt hö ska ju vara 84% så du kan ju räkna om värdena du får även om det analyseras innan det är torrt.
 
Sv: Lönt att analysera?

JO! Jag kan ju försöka. Bonden är lite old, så det här med analyser tar han som en förolämpning :)

/jenny
 
Sv: Lönt att analysera?

Vaddå förolämpning? Kan han säga dig exakt vad det innehåller då? Vänd det till att det är du som är en hönsmamma till dina hästar!
 
Sv: Lönt att analysera?

men du vet, han har skördat det höet i 40 år till sina kor o de har inte dött eller varit magra :) Jag håller ju med honom, men om man som jag ska bygga häst i sommar o några år framöver så vill jag ju veta eftersom det har misslyckats lite innan. Han är inte omöjlig, bara konservativ och norrlänning.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
0
· Visningar
317
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 603
Senast: Lhas
·
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 878
Senast: Unafraid
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 119
Senast: Hedwig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stallpaddar mot svullna ben
  • Dressyrsnack 17
  • Köp av häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp