Lock för örat, blir snart tokig

Shaggy

Trådstartare
I två dygn nu har jag haft lock för ena örat. Det är tvärtätt mellan örat och näshålan. Hade det funnits en förkylning med i bilden så vore det en sak men jag är helt frisk. Om jag håller för näsan och blåser hårt mot trycket så släpper det för en kort stund.
Finns det något man kan göra för att få det att släppa? De vanliga knepen att gäspa och svälja ger inget resutlat alls.

I två dygn nu har jag haft lock för ena örat. Det är tvärtätt mellan örat och näshålan. Hade det funnits en förkylning med i bilden så vore det en sak men jag är helt frisk. Om jag håller för näsan och blåser hårt mot trycket så släpper det för en kort stund.
Finns det något man kan göra för att få det att släppa? De vanliga knepen att gäspa och svälja ger inget resutlat alls.

Vaxpropp?
Prova Revaxör, annars kanske du får gå till vårdcentralen och spola.

Det enda som hjälper att att blåsa massor med gånger varje dag tills det släpper helt. Det kan trots allt vara en vaxpropp som sitter mot trumhinnan och trycker in trumhinnan men det brukar man känna isåfall för det brukar göra ont.

Testade till slut revaxör. Tyvärr som jag trodde helt utan resultat.
Blåsa ut trumhinnan göra jag många gånger i timmen. hitills med mycket dåligt resultat. Det släpper litegrann någon sekund och sen sitter det lika hårt igen. Nässpray har jag inte använt på många år. Skiten gör fruktansvärt ont i slemhinnorna även om jag är täpp. Om det inte sitter något där vill jag inte ens fundera på hur det känns.

Testade till slut revaxör. Tyvärr som jag trodde helt utan resultat.
Blåsa ut trumhinnan göra jag många gånger i timmen. hitills med mycket dåligt resultat. Det släpper litegrann någon sekund och sen sitter det lika hårt igen. Nässpray har jag inte använt på många år. Skiten gör fruktansvärt ont i slemhinnorna även om jag är täpp. Om det inte sitter något där vill jag inte ens fundera på hur det känns.

Om du inte kan använda nässpray så kanske sinupret forte (tidigare sinova) kan hjälpa? http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=252762 Det är tabletter som faktiskt ofta är effektivare än nässpray när svullnaden sitter högre upp. Den dämpar svullnad även i öronen och då blir blåsningarna effektivare.

En vaxpropp kan sitta hårt och man kan behöva behandla många gånger innan den släpper. Sist hade jag i revaxör över natten (satte en tuss fetvadd i örat för att det inte skulle rinna ut) och spolade örat varje morgon 3-4 nätter i rad innan den tillslut släppte. Då hade jag ändå behandlat örat med WaxOff i 10 dagar innan dess utan märkbart resultat. Jag började till och med fundera på om det verkligen var en vaxpropp eller om det var en öroninflammation istället men en elak vaxpropp var det som satt där och gjorde ont.

Om inte något av detta hjälper så tycker jag att du ska ringa till vårdcentralen så att en läkare får titta i örat. Öronen ska man vara rädd om.

När jag hade lock för örat länge rekommenderade läkaren på VC mig att ta en receptfri allergitablett eftersom den verkar avsvällande. Fungerade!

Det där ska jag helt klart prova.
Jag tror inte det är vaxpropp. Det här örat krånglar till och från men vanligen inte såhär mycket. Jag talade med en läkare en gång när jag var där av annan orsak och hon kollade. Det fanns ingen vaxpropp då och jag tvivlar på att det finns någon nu.
Förhoppningsvis börjar det släppa lite. Det har varit några perioder om ca 10 min där tryckutjämningen fungerat som den ska.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka