Ljuslingsbackens bana

B

Beckiz

Någon som varit på ljuslingsbacken?
Hur är banan, 90 häst?
Hur ser vattenhindret ut?
Såg att det var många fel i deras förra deb. Varför?

Sv: Ljuslingsbackens bana

Red deras bana första året dom anordnade tävling (?). Jag var allt annat än imponerad, snarare tyckte jag hela tävlingen var en katasrof. Veterinär som inte var på plats och ingen kunde svara på när han skulle vara på plats och var, ingen upplysning om att det var LÅNGT mellan parkering och tävlingsplats, sur tävlingsledning (fast det klagades mkt och inte lätt första gången så dom är förlåtna :D ) sen tyckte jag banan brast i säkerhat. Strök min unghäst från deb och red endast med gamlingen.

Banan var ganska knixig, en del staketöpnningar här och var du ska genom. Vattnet var bara ett snällt grunt vad. Var en stor u sväng efter o hoppa ett litet smalräcke. Tror banken ställer till för många. upphopp på bank med rejäl grav framför. Sen en stor torrgrav. Sen fanns det ett hus oxå som vi anmärkte för banbyggaren att det var över maxgränsen. Fick bara ett surt svar att det var nergrävt och ifyllt framför. Framför fanns bara lite lös sand som snart skulle vara borta, och hindret var fortfarande över 90..... jaja.

Till detta kom miljoner bliningar och 35 grader hetta :crazy:

Var ingen bra tävling men inget man kan bara skylla arrangören för. Ska ge dom en ny chans i september och hoppas dom fått lite bättre erfarenhet m.m. Sitter ju själv med i tävlingskommiten på min klubb och vet hur svårt det kan vara :)

Det ligger cirkus 1,5 mil söder om Skövde. Inte så långt från Grevagården om du vet var det är. Karta finns här.

Banan har funnits länge och det har varit tävlingar där många gånger, bl.a. NM fast det var säkert 15 år sedan. Då var det Skaraborgs Fältrittklubb som arrangerade. Föreningen som ordnar nu är ganska nybildad. Tråkigt att höra att det inte gick så bra för dem att arrangera.

Banan för 90-häst är ganska svår som ngn nämnde. Upphoppet på banken ställer till många problem pga graven, att hålla på och vända fram o tillbaka från hästarna var ett annat problem för en del. Den öppna graven är ju inte större än den i Mariestad, sen brukar den ju dessutom ha en liten häck framför som gör den hoppvänligare än Mariestads. Men det är ju ett hinder som ändå ställer till problem för många.
Sen är banan ganska lång och det går upp och ned.

Underlaget är jättebra och håller för det mesta regn och ska man t ex upp 1 klass sen är det ju en kanonbana för att kolla om man är klar för nästa steg...

Jag tycker Ljuslingsbacken är en bra tävling jag var där på deras tidigare tävling i år.

Ja det är ju en bit mellan transporter och tävlingsplats men det är inget jag har haft speciellt ont av många har ju faktist "hästskötare" med sig annars kan man säkert få hjälp av ngn om det skulle behövas.
Det enda jag har att klaga över är framridningen till både hoppning och dressyr den är ingen vidare, är på en gräsplätt ganska knöglig men det funkar.

Terrängbanan är super kul men som sagts tidigare inte den lättaste som finns. I början i år (90 klass) var det ganska mkt svängar fram och tillbaka så det var lite "banhoppekänsla" sen red man uppför en BRANT backe och hoppade ett hinder på toppen (fanns chicken). Sen banken har ingen enorm grav framför men en liten grav som kanske kan ställa till det för ngn sen kommer vattnet som är väldigt snällt ljust och fint. Det var ingen öppen grav med i 90-klass.
Som sagt jag tycker banan är riktigt rolig att rida men tiden är ganska svår och hålla i o med mkt svängar och den mastiga backen. Inga direkta galoppsträckor.

Men vi tänker återkomma i september men då blir det 1,00 klass och DM istället.

Nej, Skövde RF har en egen bana på sin anläggning Kultomten.

Ponnybanan (för debutant) är jätte trevlig men sen fick jag se hur hästarna fick ha det :eek: Deras debutanta hade mååånga svårigheter, skulle inte vilja debutera med stor häst där. Då kan jag bara tänka mig hur det är i de högre klasserna :crazy:

Underlaget är hårt utan svikt, men jämnt på hoppbanan. Dressyren reds på gräs resp. grus utan svikt.

Underlaget i terrängen är suuuuper :love: anar att det aldrig blir riktigt blött även om det öser ner.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 322
Senast: Lady_S
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 363
Senast: super
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 036
Senast: fio
·
Fälttävlan Jag bor i Norrland och rider på ridskola, och har gjort det i 6 år nu. Jag har aldrig provat på fälttävlan/terräng, men hade jättegärna...
Svar
16
· Visningar
2 348

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?
  • Liten fodertunna?

Hästrelaterat

Omröstningar