Ljusinsläpp/Ventilation

Dingelass

Trådstartare
Om jag bygger om vårt stall så som jag har tänkt
(om det visar sej vara möjligt,har inte spånat färdigt ännu)
så kommer nästan alla fönster att försvinna men jag har en rejäl takhöjd så jag funderar på att ha en "remsa" upptill där väggen gränsar mot taket med ett material som både släpper in ljus och ventilerar.

Men vad heter detta material...?
hittar inget på google när jag inte vet vad det heter ju...

Någon som har det i sitt stall?
Tips, erfarenheter?

mvh. Anki
 
Sv: Ljusinsläpp/Ventilation

Om jag bygger om vårt stall så som jag har tänkt
(om det visar sej vara möjligt,har inte spånat färdigt ännu)
så kommer nästan alla fönster att försvinna men jag har en rejäl takhöjd så jag funderar på att ha en "remsa" upptill där väggen gränsar mot taket med ett material som både släpper in ljus och ventilerar.

Men vad heter detta material...?
hittar inget på google när jag inte vet vad det heter ju...

Någon som har det i sitt stall?
Tips, erfarenheter?

mvh. Anki
Det är vindnät du tänker på. Finns på Nordpost bland annat. En ypperlig idé om jag får säga så. Hur stort kommer mellanrummet vara? Någon meter högt är bra om det går. Grattis till en smart lösning som kostar en spottstyver i jämförelse med Frånluftstrummor, fläktar och tilluftsdon :)
 
Sv: Ljusinsläpp/Ventilation

Ursäkta- trådkap...
Jag har en fråga om dessa.... Går de bara att använda i tak?
Jag skulle vilja ha en kanal högt upp i boxen- här kommer ju inga insekter igenom väl? Ljusar den upp mycket?
Tror ni det behövs fönster också? Hästarna har bara halv dörr o kan titta ut där...
 
Sv: Ljusinsläpp/Ventilation

Ursäkta- trådkap...
Jag har en fråga om dessa.... Går de bara att använda i tak?
Jag skulle vilja ha en kanal högt upp i boxen- här kommer ju inga insekter igenom väl? Ljusar den upp mycket?
Tror ni det behövs fönster också? Hästarna har bara halv dörr o kan titta ut där...

Trådkap är bra:) liksom att vidga sina vyer

det är så jag också tänkt använda det och mina hästar kommer också bli utan fönster och ha halvdörrar...

Var i ett stall för några år sedan som hade det och det kändes fräscht i det stallet iaf. ljust och luftigt.där hade de en spalt på ca.60-70cm med det här vindnätet...

Ska ut o forska lite mer om att på nätet nu så kan återkomma i tråden om vad jag hittar!

mvh. anki
 
Sv: Ljusinsläpp/Ventilation

Det är vindnät du tänker på. Finns på Nordpost bland annat. En ypperlig idé om jag får säga så. Hur stort kommer mellanrummet vara? Någon meter högt är bra om det går. Grattis till en smart lösning som kostar en spottstyver i jämförelse med Frånluftstrummor, fläktar och tilluftsdon :)

Åhh!! spännande...nu blev jag på hugget,snål som man är så...:p antog att det skulle vara i prisklass som annan ventilation...ska ut o kolla nu!
Tack!
 
Sv: Ljusinsläpp/Ventilation

Just nu har jag ett släpp på 20-30cm mellan golvet på loftet och ner till där underslagen ska sitta. Ventilationen är super men det är mörkt i boxen...
FAST detta insläpp bli ju inbyggt dessutom...

Min fråga nu är.... Blir det storm i boxen om det blåser mkt om man har för stort insläpp bak. Funderade på att sätta öppningsbara fönster bak först men detta låter nästan bättre... Då är ju inte till o frånluft i samma höjd iaf.
Hur mkt ljusare kan det bli på låtsäga 30cm högt nät?
Jag har ganska djupa boxar o takutsprång på 2m så där är lite mörkt nu- eller iaf när vi byggt in det.

Tror ni hästarna mår bättre av detta insläpp eller öppningsbart fönster?
 
Sv: Ljusinsläpp/Ventilation

Just nu har jag ett släpp på 20-30cm mellan golvet på loftet och ner till där underslagen ska sitta. Ventilationen är super men det är mörkt i boxen...
FAST detta insläpp bli ju inbyggt dessutom...

Min fråga nu är.... Blir det storm i boxen om det blåser mkt om man har för stort insläpp bak. Funderade på att sätta öppningsbara fönster bak först men detta låter nästan bättre... Då är ju inte till o frånluft i samma höjd iaf.
Hur mkt ljusare kan det bli på låtsäga 30cm högt nät?
Jag har ganska djupa boxar o takutsprång på 2m så där är lite mörkt nu- eller iaf när vi byggt in det.

Tror ni hästarna mår bättre av detta insläpp eller öppningsbart fönster?
Luft, Luft, Luft är det bästa förstås :) Så länge man ser till att det blir tätt en bit över hästens mankhöjd så brukar det inte bli några större problem med drag. Eftersom du har djupa takutsprång finns det ju risk att det inte blir så hemskt mycket ljusare i boxarna. Men det skadar inte att sätta dit nät och se om det blir någon förändring i ljuset. Ventilationen blir ju bara förbättrad hur som helst. I värsta fall kan man ju dra belysning närmare boxfronten. Det brukar hjälpa en hel del. Beror ju lite på hur mycket man pysslar i boxen med hästen förstås. Håller man mest till på stallgången vid visitering osv så kanske det inte gör så mycket om det är lite mörkt i boxen??? Huvudsaken är att det finns ljusinsläpp för hästarna i stallet så att de sas kan "följa ljuset" under dygnet. Det är grunden till att man måste ha ljusinsläpp i stall (även om hästar normalt är ute dagtid)
 
Sv: Ljusinsläpp/Ventilation

Jag kommer att ha belysning både inne i boxen och utanför i "stallgången"
Dessutom har jag ett skötrum där hästarna pysslas med- i boxen sover de bara :)
Kanske lite mys me förstås....
Men du röstar alltså för insläpp av luft högre upp bak med tanke på att det är i låg höjd fram... boxdörr...???
Jag är rädd att det med fönster blir fritt blås. Eller?
 
Sv: Ljusinsläpp/Ventilation

Jag kommer att ha belysning både inne i boxen och utanför i "stallgången"
Dessutom har jag ett skötrum där hästarna pysslas med- i boxen sover de bara :)
Kanske lite mys me förstås....
Men du röstar alltså för insläpp av luft högre upp bak med tanke på att det är i låg höjd fram... boxdörr...???
Jag är rädd att det med fönster blir fritt blås. Eller?
Japp! Vindnät "silar" vinden vilket gör att det inte blir riktat på samma sätt och därmed uteblir draget. För att få ventilation som fungerar måste man ha tilluft OCH frånluft. Så även i uteboxar måste man ha två öppningar. Då kommer luften in på ett ställe och ut på ett annat = luftombyte i boxen/stallet/ligghallen. Risken med fönster är att man stänger fönstret när man tycker att det blir "kallt" och då slutar luftombytet i boxen och det vill man ju inte :)
 
Sv: Ljusinsläpp/Ventilation

mitt stall jag står i nu är prisat av veterinärer (har hänt att folk komemr dit bara för att kolla på ventilationen haha) just för ventilationen, det är visserligen fönster, och en ventilerings grej ovanför dom coskå, men jsut taket är smart...det är som öppet längst upp åt båda hållen och sen mini tak ovanpå det, så allt luft kan cirkulera.

ser ut såhär


då är det alltås öppet under taket ut till höger och vänster om 'remsan' i mitten.

sen är boxarna såhär

ett fönster var, med galler, själva fönstret öppnas utåt och har nån sån där hake som alltid är på som är stegvis, så man kan ha bara lite öppet eller mer.
Sen är det också en lucka ovanför fönstret, och den kan man också öppna för ventiliering.

Det där vindnätet låter ju smart!
 
Sv: Ljusinsläpp/Ventilation

Jag kan inte ha ventilationen i taket- har loft. Stallet sr väldigt bra ut men jag har ju uteboxar dessutom.
 
Sv: Ljusinsläpp/Ventilation

Ahh ok då förstår jag, men om du har uteboxar är väl inte ljus och ventilation nåt problem?
Kankse är lite trög men förstår inte hur det kan vara loft och uteboxar på samma gång?
Eller är det inte "engelska" uteboxar som jag tänker på?

Kul att fixa stall dock! Jag ahr lyx, kan välja mellan detta eller uteboxar i engelsk stil på samma ställe ;)
 
Sv: Ljusinsläpp/Ventilation

Jo- jag har engelska boxar fast med ganska långt takutsprång- därav mörkret. Tror inte heller att det blir så ventilerat utan extra uttag i boxen, även pga takets djup. Och uttag blir det- men VILKET?!?!?!
Min pappa säger fönster- det är estetiskt tilltalande. Visst kan man ha både vent och fönster iofs. Det är bara 1 fönster som inte ligger mot min baksida så det estetiska är ju inte viktigast...
 
Sv: Ljusinsläpp/Ventilation

Men det borde väl inte vara problem med ventilering om det är vanliga engelska uteboxar, oavsett takhöjd, tycker jag inte, det är ju liskom öppna dörrbitar framtill och bara ren luft utanför.

Dock...en lösning jag har sett i UK är att ha 'väggen' jämter dörren, så att den går att fälla ner, som på en kiosk typ haha, o så hängde väggen bara mot väggen så att säga, då vart det ju bara 3 väggar och helt öppet framtill, var jättetrevligt och hästarna uppskattade det.
Kanske är svårt att göra dock om man redan har stallet, men var coolt och smart.
Kankse går att göra 'fönster' som fälls ner så fast på baksidan av boxarna...då kan man ju välja om man har öppet eller inte beroende på årstid och behov på enskild häst, plus, är kanske billigare än att göra fönster eftersom då måste man ju ha galler coh allt för säkerhet, med 'lucka' är det ju bara trä.

hoppas du hittar nån bra lösning!
 
Sv: Ljusinsläpp/Ventilation

Men det borde väl inte vara problem med ventilering om det är vanliga engelska uteboxar, oavsett takhöjd, tycker jag inte, det är ju liskom öppna dörrbitar framtill och bara ren luft utanför.

Dock...en lösning jag har sett i UK är att ha 'väggen' jämter dörren, så att den går att fälla ner, som på en kiosk typ haha, o så hängde väggen bara mot väggen så att säga, då vart det ju bara 3 väggar och helt öppet framtill, var jättetrevligt och hästarna uppskattade det.
Kanske är svårt att göra dock om man redan har stallet, men var coolt och smart.
Kankse går att göra 'fönster' som fälls ner så fast på baksidan av boxarna...då kan man ju välja om man har öppet eller inte beroende på årstid och behov på enskild häst, plus, är kanske billigare än att göra fönster eftersom då måste man ju ha galler coh allt för säkerhet, med 'lucka' är det ju bara trä.

hoppas du hittar nån bra lösning!
Det blir problem om man inte ventilerar uteboxar. Om man inte har en tilluftsventilation och en frånluftsventilation så cirkulerar inte luften tillräckligt i själva boxen. Dålig luft stannar kvar i boxen istället för att ta sig ut. Det är bara att jämföra med om man har ett fönster öppet i ett rum eller om man även öppnar ett fönster i andra delen av huset/rummet. Vilket ger effektivast luftbyte???
 

Liknande trådar

Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
1 162
Senast: a1agnlju
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 272
Senast: Ajda
·
Anläggning Äntligen dags att börja fundera på att inreda vårt mini-stall på 6x7 m.🙂 Det är alltså en befintlig byggnad.Utrymmet där 2 st hästar ska...
Svar
12
· Visningar
1 907
Senast: a1agnlju
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 503
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp