Ljus och mörker

glittra

Trådstartare
... även känt som beysning och mörkläggning.

Har två frågor som jag funderat lite på.

Bor i stort hus på landet och i köket har vi, förutom en helt OK lampa över köksbordet och bänkbelysning, två stycken lysrörslampor (plastlimpor) i taket. Lysrörsarmaturerna är inte likadana varandra och den ena är trasig så de ska bytas ut. Första frågan är vad man ska ha för allmänbelysning i ett stort lantkök?
Jag vill absolut inte ha spotlights.

I vårt TV-rum har vi duk och projektor vilket innebär att vi måste kunna mörklägga. Jag har nu vanliga gardinkappor i linnetyg, men dessa gör det inte tillräckligt mörkt sommartid. Sambon är inne på mörkläggningsgardiner, men jag vill helst ha ett lite mer estetiskt tilltalande alternativ. Fönstren är gamla, jättestora och spröjsade så jag vill gärna att de ska synas ordentligt när vi inte tittar på TV/film. Har ni några idéer?

Tacksam för all hjälp!

Sv: Ljus och mörker

Det finns ju vita mörkläggningsrullgardiner och de stör ju sällan. Vi har det i sovrummet (sitter just under stången) och de stör inte alls (på bloggen blir bilden ännu större och du kan urskilja rullen).

080702-080711+%2883%29.JPG

Personligen tycker jag inte att lysrör hör hemma i tak i vanliga hem, snarare i verkstäder el. dyl. Kanske ni kan ha hänglampor i fönstren som komplemet till bänkbelysningen (som bör vara dolda av en list så att man inte ser dem) och bordsbelysningen?

Jag tycker tvärtom. Lysrör ger utmärkt ljus och just i ett kök behövs gott allmänljus. Man jobbar i köket, och att behöva flytta sig mellan ljuspunkter för att se ordentligt funkar sällan bra.

En diskret lysrörsarmatur i taket som man kan tända när man vill. Dvs ha ljuskällorna på olika knappar så man kan välja vad man vill ha tänt.

Det finns ju vita mörkläggningsrullgardiner och de stör ju sällan.

Personligen tycker jag inte att lysrör hör hemma i tak i vanliga hem, snarare i verkstäder el. dyl. Kanske ni kan ha hänglampor i fönstren som komplemet till bänkbelysningen (som bör vara dolda av en list så att man inte ser dem) och bordsbelysningen?

Det får kanske bli vita mörkläggningsrullgardiner då i alla fall, ser snyggt ut på din bild. Jag kanske har varit skeptiskt eftersom vi har sådana rullgardiner som enda gardin i vårt sovrum samt klädkammare.

Jag kan tycka att de passar i ett modernare hus eller lägenhet, men här tycker jag bara att det känns fel (vårt hus påminner ganska mycket om ert hus). "Problemet" är att köket är stort (kanske 40 m2) och fönstren är på motsatt sida spis och arbetsbänkar, måste ha något för att få mer ljus kring spisen. Har dock ingenting i fönstren i nuläget och ska nog skaffa någon hängande armatur dit i höst.

Jag tycker tvärtom. Lysrör ger utmärkt ljus och just i ett kök behövs gott allmänljus. Man jobbar i köket, och att behöva flytta sig mellan ljuspunkter för att se ordentligt funkar sällan bra.

En diskret lysrörsarmatur i taket som man kan tända när man vill. Dvs ha ljuskällorna på olika knappar så man kan välja vad man vill ha tänt.

Jag vill ha samma mängd ljus som från lysrör, men inte det fula utseendet som är på de flesta lysrörsarmaturer.

Vi har totalt 6 stycken knappar som styr belysningen i köket:
2 korskopplade för lampan över bordet
1 för bänkbelysning, lysrörsramp
1 för ena lysröret
1 för andra lysröret (som är trasigt
1 för glödlampsglob i alkoven där vi har sopsortering

Har ni tillräckligt mkt bänkbelysning? Har märkt att vissa äldre kök ibland har felplacerad belysning och då spelar det ju ingen roll hur mkt man har. Har ni lampa i fläkten som kan ge mer ljus på spisen?
Vi bygger ju om köket nu och kommer att köra dolda spottar som bänkbelysning, armaturer i fönstren, två inbyggda spottar i fläkten (vilket jag tror behövs då spisen är 90 cm) samt kökslampa med dimmerfunktion.
Dimmerfunktionen tycker jag är bra, fullt pådrag då man städar men annars mer mysbelysning.

Nu är ju vårt kök mindre än ert (drygt 20 kvm), två fönster mot norr samt indirekt ljus från söderfönster (matsalen) genom nya dörröppningen. Har ni 40 kvm så kanske en dubbellampa över bordet skulle sprida mer ljus?

Jag håller envist fast vid att lysrörsljuset är bäst.
Ger man sig till att googla hittar man lite annorlunda grejor, som tex Belids P 2491 Moby.

Det finns finare armaturer än de man hittar på Jula eller IKEA..... :)

Har ni tillräckligt mkt bänkbelysning? Har märkt att vissa äldre kök ibland har felplacerad belysning och då spelar det ju ingen roll hur mkt man har. Har ni lampa i fläkten som kan ge mer ljus på spisen?

Nu är ju vårt kök mindre än ert (drygt 20 kvm), två fönster mot norr samt indirekt ljus från söderfönster (matsalen) genom nya dörröppningen. Har ni 40 kvm så kanske en dubbellampa över bordet skulle sprida mer ljus?

Bänkbelysningen är ganska OK, gammal men väl tilltagen. Dock har vi inten lampa över spisen, har inte någon fläkt utan spisen står under ena skorstenen och den gamla murade spiskåpan.

Det är mest på golvytorna mellan bord och köksbänkar och vid skafferi samt vid kyl/frys som jag upplever att det behövs mer ljus.

Jag håller envist fast vid att lysrörsljuset är bäst.
Ger man sig till att googla hittar man lite annorlunda grejor, som tex Belids P 2491 Moby.

Det finns finare armaturer än de man hittar på Jula eller IKEA..... :)

Haha, jag är öppen för att besöka andra butiker än Jula (även om det är sambons favoritaffär). Armaturen var visst snygg, men jag tycker inte att den passar i vårt kök.

Håller med om lysrör i köket, de är ovärderliga som arbetsbelysning.
Har du förslag på någon snygg armatur? Inte för plastig och inte för "modern" :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka