Ljummet vatten!

Sv: Ljummet vatten!

Vintertid kan man rimligtvis misstänka att resultatet skulle bli annorlunda. En skillnad kan också finnas mellan om hästen är varm efter ansträngning, eller kall efter en dag i hagen?

Jag har so m sagt gjort försök med mina hästar.

Om de får en hink isigt vatten (med isbitar som flyter runt) och en hink med ljummet vatten så väljer det de ljumna. So far so good. Men när jag under en vecka tid i tre omgångar (under olika temperaturer, alla vintertid och minusgrader) testat att ge en vecka ljummet och en vecka isigt så dricker hästarna EXAKT lika mycket. De tar bara mindre klunkar och dricker långsammare av det isiga.

Jag har också märkt att hästarna föredrar åtminstone tempererat vatten vintertid, och dricker mer av det än de gör av det vanliga kalla.

Är du säker på att de dricker MER verkligen och inte bara fortare (dvs mer på given tid)?

Jag har inte gjort några vetenskapliga studier i saken! ;)
Det jag har märkt är att hästarna, när det fryser i vattenkopparna så de istället får vatten i spann, dricker mer av det om det serveras ljummet än om det serveras kallt. Uppmärksammat några nätter i rad. Då ger jag ju hellre det ljumma än det kalla även fortsättningsvis, eftersom jag inte vill riskera uttorkning med ev kolikanfall bara för att undersöka saken noggrant.

Mina hästar har inte fått kolik av att serveras kallt vatten, men eftersom jag uppfattar att de dricker mer (och snabbare) av det ljumma så får de hellre det. Jag uppfattar att kolikanfallen i stallen omkring ökar vintertid, så jag ser det som en risk vid troligt lågt vätske intag. Men det beror ju på hur mycket hästarna svettas då också. Dricker de tillräckligt långsamt av det kalla vattnet så kanske det är svårt för en högpresterande häst att få i sig tillräckligt, medan det inte spelar större roll för promenadhästen?

åhå - det här måste jag testa på min farbror - äpplejuice också! han dricker aldelles för lite :mad:

man kan ju ställa fram både kallt och varmt vatten så kan hästarna välja själva vilket som är bäst för just henne / honom - dom är ju inte dumma direkt.

skrållan skrev:
Jag har inte gjort några vetenskapliga studier i saken! ;)
Det jag har märkt är att hästarna, när det fryser i vattenkopparna så de istället får vatten i spann, dricker mer av det om det serveras ljummet än om det serveras kallt. Uppmärksammat några nätter i rad. Då ger jag ju hellre det ljumma än det kalla även fortsättningsvis, eftersom jag inte vill riskera uttorkning med ev kolikanfall bara för att undersöka saken noggrant.

Mina hästar har inte fått kolik av att serveras kallt vatten, men eftersom jag uppfattar att de dricker mer (och snabbare) av det ljumma så får de hellre det. Jag uppfattar att kolikanfallen i stallen omkring ökar vintertid, så jag ser det som en risk vid troligt lågt vätske intag. Men det beror ju på hur mycket hästarna svettas då också. Dricker de tillräckligt långsamt av det kalla vattnet så kanske det är svårt för en högpresterande häst att få i sig tillräckligt, medan det inte spelar större roll för promenadhästen?

Jo, en högpresterande häst är ju en annan sak, mina kan ju inte direkt kallas för det utan är ju 'hobbyhästar' (just nu är båda haghästar dock men inte sett skillnad i arbete och i vila).

Om de måste bli törstiga och vill dricka mycket fort ger dock jag också ljummet, t ex när jag serverar 'lunchvatten' (de har fri tillgång på hösilage i hagen) då ger jag ljummet.

Men eftersom jag har kallstall så får de finna sig i att dricka isigt vatten (jag brukar dock vara snäll och ta bort så mycket isbitar som möjligt när jag nattar, men även om jag slår på ljummet vatten i hinkarna så blir ju resultatet iskallt iaf tack vare isen i hinken)

Liknande trådar

L
Foder & Strö Jag har precis flyttat till ett nytt stall. Där har de inte vattenkopp utan bara vatten hink. Min häst har annars haft vattenhink och...
Svar
9
· Visningar
1 299
Senast: zalmiac
·
Hästvård Mest en fundering. Men jag stog idag hos min häst och mockade medan han avslutade em-höet. Han gick som vanligt till vattenkoppen...
Svar
1
· Visningar
759
Senast: mysko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bästa hagbootsen?
  • Stora shoppingtråden III