Ljummet vatten!

milly

Trådstartare
Tänk på att erbjuda era hästar LJUMMET VATTEN under vintersäsongen. De dricker inte gärna iskallt vatten vilket resulterar i att de dricker mindre än vanligt som i sin tur kan leda till förstoppning.

Förmodligen den vanligaste orsaken till förstoppnings kolik!

Jag har precis gått igenom detta med min häst (drygt en vecka sen). Veterinärerna sade att det är viktigt att erbjuda dom ljummet vatten så ofta det går!

Vi har bara kallvatten i stallet men vi kokar vatten i en vattenkokare och häller i 1-3kannor i hinken varje morgon och kväll (blandat med kallt vatten!)... Det håller sig ju ljummet ett tag så de iaf blir ERBJUDNA ljummet vatten!

Min häst dricker BETYDLIGT MER nu och gärna fingervarmt vatten... sådär äckligt varmljummet som vi männsikor gärna INTE dricker. Men det verkar hon älska! :o

Jag fick också tipset av vet. att hälla i några droppar/halv deciliter äppeljuice i vattenhinken för att få dom att dricka mera! DET GILLADE MIN HÄST OCKSÅ :d :d
Men det ska hon inte bli bortskämd med JÄMT utan bara då jag tycker att hon börjat dricka dåligt igen (gav det första dagarna efter förstoppningen för att få henne att komma igång med drickandet... och det fungerade! ;) )

Sv: Ljummet vatten!

Ganska vanligt speciellt bland distansryttare att erbjuda ljummet vatten och ofta med äppeljuice i :)

Jag vet... det är mycket bättre med ljummet vatten

Vi hade en häst på jobbet (travet) som alltid drack minst 2 stora hinkar med vatten efter jobb, men jag tyckt einte det va så bra med isande vatten, antingen frn hans hink, eller vattenkoppen, så jag gav ljummet.
Bättre att ge det efter hård ansträngning åxå.

BrokenSilence skrev:
Ganska vanligt speciellt bland distansryttare att erbjuda ljummet vatten och ofta med äppeljuice i :)

Ja, men det ska ALLA tänka på! inte bara distansryttare ;)
Detta är nånting man ska hålla särskild uppsikt på under vintersäsongen.
Jag ska iaf göra det ALLTID från o med nu! :smirk:

Jag ställer alltid ut ljummet vatten till morgon o lunchhöet. Men denna årstid så blir ju tyvärr vatten kallt på en gång om det tom inte fryser. :crazy:
Men inne kan man ju erbjuda ljummet vatten iaf.

CosmicQueen skrev:
Jag ställer alltid ut ljummet vatten till morgon o lunchhöet. Men denna årstid så blir ju tyvärr vatten kallt på en gång om det tom inte fryser. :crazy:
Men inne kan man ju erbjuda ljummet vatten iaf.

Ja, man får ju göra så gott det GÅR! :smirk:

Jag försöker erbjuda min ljummet vatten vid varje fodringstillfälle... vill hon inte dricka direkt och vattnet hinner bli kallt igen så är det inget att göra åt.

majblomma skrev:
Har också hört att det är bra och särskilt för äldre hästar.

Jaha, just för ÄLDRE också? Min är ju 22år... Hon älskar verkligen VARMT vatten och dricker mängder när vattnet är varmt... (lite varmare än ljummet)

MIn gamla tant, 25 nu då, älskar också varmt vatten, som du säger, varmare än fingervarmt ska det vara, en hink försvinner på nolltid!
Hon dricker även mycket kallt, men det varma ÄLSKAR hon! :smirk:

Tokmaja skrev:
MIn gamla tant, 25 nu då, älskar också varmt vatten, som du säger, varmare än fingervarmt ska det vara, en hink försvinner på nolltid!
Hon dricker även mycket kallt, men det varma ÄLSKAR hon! :smirk:

Okej! Detta har jag aldrig tänkt på förut...

Men fortfarande gäller detta ALLA hästar!! Inte bara ÄLDRE, inte bara de som tränas hårt osv. ALLA hästar! Tänk på det ALLA hästägare.

Det finns massvis av hästar som dricker fullt tillräckligt utan att vattnet är ljummet, det är inte nödvändigt för alla hästar att få vattnet ljummet, men det är bra om man vet att hästen inte dricker tillräckligt.
PL

peter_lundin skrev:
Det finns massvis av hästar som dricker fullt tillräckligt utan att vattnet är ljummet, det är inte nödvändigt för alla hästar att få vattnet ljummet, men det är bra om man vet att hästen inte dricker tillräckligt.
PL

Men även om de dricker tillräckligt av KALLT/iskallt vatten så kan de väl inte vara särskilt BRA för dom?!

Va då inte särskilt bra hästar är skapta för att leva i naturen o där är vattnet kallt när det är kallt ute.
Jag skulle dock inte ge stora mängder iskallt vatten till en törstig häst direkt efter tex ett travlopp.
PL

Tror att det är en gammal myt

Jag (33 år) har från att jag var liten fått lära mig att man inte ska ge hästar iskallt vatten - att de kan få kolik av det.

Men jag läste i tidningen EQUUS för några månader sen att det är en ren myt. Man har faktiskt forskat på detta och funnit att hästar dricker absolut mest om de får just kallt vatten. Och inte får de kolik av det heller.

Man har provat med högpresterande hästar som ansträngt sig hårt i sommarhettan - och de som drack mest och fick tillbaka bäst blodvolym och vätskenivå var de som serverades "iskallt" vatten. OCH som sagt - de får INTE kolik av kallt vatten. De som serverades ljummet vatten drack inte lika mycket, och inte heller de hästar som fick stå en stund innan de serverades vatten.

Kan f.ö rekommendera tidningen (Amerikansk) - de skriver mycket om forskning inom alla områden inom hästeriet - mycket om medicin, fysik osv. Alltid hittar man något intressant och de går djupare i ämnena än de flesta andra hästtidningar.

http://www.equisearch.com/magazines/Equus/

peter_lundin skrev:
Va då inte särskilt bra hästar är skapta för att leva i naturen o där är vattnet kallt när det är kallt ute.
Jag skulle dock inte ge stora mängder iskallt vatten till en törstig häst direkt efter tex ett travlopp.
PL

Ja, kallt, men inte sådär ISKALLT som det blir i Sverige på vintern ganska ofta...
Men huvudsaken är väl ATT de dricker! Så du har alldeles rätt i att man först och främst ska ha koll på ATT de dricker TILLRÄCKLIGT och inte dricker MINDRE än vanligt.

Vill bara hjälpa andra att förebygga kolik :smirk:

Sv: Tror att det är en gammal myt

Jag (33 år) har från att jag var liten fått lära mig att man inte ska ge hästar iskallt vatten - att de kan få kolik av det.

Men jag läste i tidningen EQUUS för några månader sen att det är en ren myt. Man har faktiskt forskat på detta och funnit att hästar dricker absolut mest om de får just kallt vatten. Och inte får de kolik av det heller.

Man har provat med högpresterande hästar som ansträngt sig hårt i sommarhettan - och de som drack mest och fick tillbaka bäst blodvolym och vätskenivå var de som serverades "iskallt" vatten. OCH som sagt - de får INTE kolik av kallt vatten. De som serverades ljummet vatten drack inte lika mycket, och inte heller de hästar som fick stå en stund innan de serverades vatten.

Okej, intressant diskussion!

Alltså borde slutsatsen bli att man ska hålla koll på vad INDIVIDEN föredrar och se till att den får vad den tycker om att dricka (kallt, ljummet, varmt?)! Och att följa individer och försöka hålla koll på att de får i sig tillräckligt med vätska...
Min föredrar absolut VARMT/LJUMMET vatten!

Sen kanske det ändå är så att det finns många hästar som är KÄNSLIGA för väldigt kallt vatten? Som faktiskt FÅR KOLIK om de dricker det...

Liknande trådar

L
Foder & Strö Jag har precis flyttat till ett nytt stall. Där har de inte vattenkopp utan bara vatten hink. Min häst har annars haft vattenhink och...
Svar
9
· Visningar
1 299
Senast: zalmiac
·
Hästvård Mest en fundering. Men jag stog idag hos min häst och mockade medan han avslutade em-höet. Han gick som vanligt till vattenkoppen...
Svar
1
· Visningar
759
Senast: mysko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bästa hagbootsen?
  • Stora shoppingtråden III