Livstidskarens

peter_lundin

Trådstartare
Nu verkar det vara klart att lagstiftningen inom EU ändras så att livstidskarensen försvinner på preparat som saknar MRL-värde, det skall tydligen bli 6 månader istället.
Livstidskarens kommer att finnas kvar på preparat i grupp IV (tex kloromycetin).
PL

Sv: Livstidskarens

Åhå, då hade distriktaren rätt 2002 då, då hon inte kryssade 'ej för humankonsumtion' eller vad fasiken det nu stod i rutan, i unghästens pass utan istället fyllde i buttabehandlingen på övriga behandlingar ohch tyckte att 'den där karensen kommer försvinna'..

Tycker det är rätt bra de tar bort det, det fungerar ju sanslöst dåligt i praktiken iaf. Valackan har ätit säkrt tio buttakurer sen den där lagen kom, och han har inte fått ett enda behandlingsbevis..

Vad har du varit på för kliniker? Själv fick jag fylla i papper till Jordbruksverket bara för tandkoll och skoning, utifallomatt det blev någon behandling vilket var garanterat att det inte skulle bli. Alla som kommer dit får fylla i dem oavsett anledning.

När hon ett tag senare fick butta utskrivet så fick jag mycket prydligt kopian på pappret till jordbruksverket.

Förstår inte att det ska vara så svårt att sätta en kråka på det där pappret för vet.

Kirre skrev:
Vad har du varit på för kliniker? Själv fick jag fylla i papper till Jordbruksverket bara för tandkoll och skoning, utifallomatt det blev någon behandling vilket var garanterat att det inte skulle bli. Alla som kommer dit får fylla i dem oavsett anledning.

När hon ett tag senare fick butta utskrivet så fick jag mycket prydligt kopian på pappret till jordbruksverket.

Förstår inte att det ska vara så svårt att sätta en kråka på det där pappret för vet.

Tja, SLU Ultuna, dvs där Sveriges veterinärer utbildas, ATG, Mälarkliniken, och så privatpraktiserande vet samt distriktsveterinärer.

Jag gjorde en liten hobbyenkät om det där 2001, och det var väldigt lika över landet,d e flesta hade INTE fått behandlingsbevis eller fylla i papper.

Jag srev en insändare om det (som publicerades) till ridsport, men tyvärr svarade inte Jordbruksverket eller någon alls.

Jag ifrågasatte bland annat att lagen är tandlös, inte efterföljs och att det vore enkelt att se att antalet recept på t ex fenylbutazons om hämtas ut vida överskriver antalet blankettkopior som JSV får in. Men som sagt, det tegs som muren och ingen ville besvara frågorna/kritiken.

Och åren har gått, och jag har på olika hästar fått fler behandlingar med livstidskarensmedicin, men fortfarande inte ett enda papper (utomd en DV som fyllde i unghästens pass, men inte förrän JAG påpekade att det skulle fyllas i)

Vet ju att du varit där (varför fråga jag då..?? :angel: ). Som du sa, det står ju i journalen så fort ett recept skrivits ut så det borde ju inte vara så svårt att kolla, jämföra och påpeka/"straffa" (eller vad man gör).

Skumt att de inte svarade på ditt inlägg. Borde ju ligga i deras intresse att allt stämmer.
Jaja, lika bra om livstidskarensen försvinner så blir det ju mindre pappersarbete. Åtminstone på preparat som sannolikt inte påverkar ändå.

Kommer livstidskarensen på butta försvinna alltså?? När i sånna fall?

break_a_leg skrev:
Jag har varit på MK och papper har där fyllts i och skickats till Jordbruksverket....Detta var 2003.

Antar att det då beror på vilken veterinär då? Jag hade ju klippkort där 2003 (och 2004 med iofs... och 2001.. *s*) och fick flera kurer butta 2003 från just MK.

Skulle tro att det är så här: Livstidskarens har ingen förankring hos de praktiserande veterinärena eftersom dessa vet att det inte finns någon vetenskaplig grund, de flesta av preparaten har tidigare haft en karenstid som även den byggde på vetenskaplig information, butta tex tror jag hade 14 dygn. SJV har nog insett omöjligheten att få in veterinärerna i fållan o stoppar hellre huvet i sanden i väntan på nya regler.
PL

break_a_leg skrev:
Men visst "åt man upp" hästar med detta medel i kroppen innan EU?

Japps, efter 14 dagars slaktkarens.

Det har ätits butta-behandlade hästar EFTER EU med. Alla de som behandlats INNAN nya reglerna kom fick/får ju fortfarande gå till slakt. Sen har det slaktats en del hästar efter nya reglerna med, som behandlats med butta efter nya reglerna med.. :angel:

Men..jag förstår inte riktigt.. en fråga?
Om man har en häst som har blivit behandlad så att det är livstidskarens(slakt) ja om du förstår, försvinner den på hästen också? Får han alltså slaktas? Blää de vill jag inte..

Det är väl din sak att bestämma om din häst skall slaktas eller ej.
Annars kan du bara skriva in i passet att hästen ej är avsedd till livsmedel o behandla med kloromycetin.
PL

bollen__ skrev:
Men..jag förstår inte riktigt.. en fråga?
Om man har en häst som har blivit behandlad så att det är livstidskarens(slakt) ja om du förstår, försvinner den på hästen också? Får han alltså slaktas? Blää de vill jag inte..

Att hästen FÅR slaktas betyder ju inte att den MÅSTE slaktas. Utan när den dagen är kommen väljer du ju osm hästägare vad du vill ska hända med den.

Och du kan kryssa i i passet att den inte är avsedd för humankonsumption/livsmedel om du vill vara helt säker.

Men som sagt, bara för att den FÅR slaktas måste du ju inte göra det om du inte tycker det känns bra.

Sen en annan sak ang livstidskarens, det är fascinerande att det finns receptfria preparat som säljs rakt över disk som har livstidskarens, t ex Bisolvon. Det är ju att BE om att behandlade hästar ska hamna på slakterierna, för där är det ju bara ägarens eller den behandlandes samvete som avgör..

PL har du lust att tömma din inkorg så man kan PMa dig? :smirk:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 107
Senast: kma
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 514
Senast: Elendil
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
6 007
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 444
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka