Sv: Livstidskarens
Kirre skrev:
Vad har du varit på för kliniker? Själv fick jag fylla i papper till Jordbruksverket bara för tandkoll och skoning, utifallomatt det blev någon behandling vilket var garanterat att det inte skulle bli. Alla som kommer dit får fylla i dem oavsett anledning.
När hon ett tag senare fick butta utskrivet så fick jag mycket prydligt kopian på pappret till jordbruksverket.
Förstår inte att det ska vara så svårt att sätta en kråka på det där pappret för vet.
Tja, SLU Ultuna, dvs där Sveriges veterinärer utbildas, ATG, Mälarkliniken, och så privatpraktiserande vet samt distriktsveterinärer.
Jag gjorde en liten hobbyenkät om det där 2001, och det var väldigt lika över landet,d e flesta hade INTE fått behandlingsbevis eller fylla i papper.
Jag srev en insändare om det (som publicerades) till ridsport, men tyvärr svarade inte Jordbruksverket eller någon alls.
Jag ifrågasatte bland annat att lagen är tandlös, inte efterföljs och att det vore enkelt att se att antalet recept på t ex fenylbutazons om hämtas ut vida överskriver antalet blankettkopior som JSV får in. Men som sagt, det tegs som muren och ingen ville besvara frågorna/kritiken.
Och åren har gått, och jag har på olika hästar fått fler behandlingar med livstidskarensmedicin, men fortfarande inte ett enda papper (utomd en DV som fyllde i unghästens pass, men inte förrän JAG påpekade att det skulle fyllas i)