Livsfarlig vagn?

kolblakkur

Trådstartare
Såg den här vagnen med parstång på en återförsäljares hemsida. Är det bara jag som tycker att den ser helt livsfarlig ut? Hade aldrig i mitt liv spännt för två ponnys framför denna vagnen :crazy: Det är alltså en tvåhjulig vagn med parstång.

066.JPG-for-web-normal.jpg

Sv: Livsfarlig vagn?

varför skulle den vara farlig ? Själva iden verkar ju bra ,enkel ,smidig träningsvagn lätt att vända på trånga ställen utan tipprisker som 4 hjulsvagnar .Enkel att transportera.Väntar med spänning på erfarna komentarer.

Parkörning med 2-hjulig vagn har förekommit tidigare i historien.

På den tiden man hade stridsvagnar och lievagnar (vagnen var då försedd med utstickande lieblad som var utformade för att strimla fotsoldater) så var det vanligt att dessa var 2-hjuliga och förspända med ett ponnypar.

Även senare har man kört par med 2-hjuligt och det har även förekommit 3-spann med 2-hjuligt, tex par + en ensam förlöpare framför 2-hjulsvagn.

Det krävs ju dock att seldon och anspänning är anpassat efter denna typ av vagn.

Det finns en uppsjö av varianter för att kunna spänna flera hästar framför en vagn... det har ju tom förekommit vad som brukar kallas för romerskt 4-spann där man har fyra hästar i bredd framför en 2-hjulig vagn, denna anspänning användes för kappkörning på en oval bana med flera ekipage på samma gång - som ett travlopp fast sådär 1000 gånger hårdare då de flesta medel var tillåtna och man hade 4 galopperande hästar att hålla reda på framför varje vagn.

Senast ändrad:

Det jag reagerar över är hur lätt den vagnen måste vara. Det bör ju vara en viss tyngd i en vagn som dras av två hästar, tycker jag. Sedan är parstången inte vidare rejäl, ser ut som en vanlig skakel.

Är väldigt nyfiken på stångänden. Vem säljer dessa? Skulle vilja se fler bilder.

Det enda direkt negativa jag kommer på är att stången är helt stel, men det förekomer ju även på en del 4-hjulsvagnar - det är ju mest maratonvagnar som har avfjädrad stång, som tur är så leder ju hinderkörningen till att det utvecklas bättre vagnar.

På en fyrhjulig parvagn finns det ju ingen vikt i parstången, den är ju till bara för att kunna styra, bromsa och backa. Varje gång jag ser en tvåhjulig parvagn funderar jag över hur vikten i stången påverkar, både belasningen på selar och på hästar. I senaste ridsport finns bild på just romerskt fyrspann, där sitter det en tvärstång framför alla fyra hästarna, är det kanske förutsättningen för att det ska fungera? Vore intressant att se IRL, jag har som sagt jättesvårt att se hur det öht är möjligt. Jag har även sett slåttermaskin för par med samma tanke men ej hel parstång, tyvärr, så inte heller det gav någon ledtråd. Det ser ju onekligen väldigt smidigt ut!

jag har en video på telefonen från grevagårdens kallblodspremiering där någon känd kusk kör tre eller fyra nordisar i en romersk vagn, så jäkla häftigt att jag grät öppet (är väldigt lättrörd dock :) kanske ska försöka lägga upp den på youtube, men har inte kunskapen.

Vad innebär "skaftlängd"? Det står att skaftlängden är 135 cm. Spårvidd 85,5 cm... det kan väl aldrig vara godkänt för tävling? Förresten är jag inte säker på att jag skulle vilja köra en så smal vagn med parstång, vältrisken känns väldigt stor? På plan mark med gott om svängrum går det nog bra, men tänk om hästarna blir skrämda av något?

Har även sett 4 "frisrar" framför en sån vagn, det var maffigt :love:

Kanske det blir ett frieserspann när man är 60 och börjar att ta det lugnare...

Såg vagnen live igår och tycker inte den är någon höjdare alls, den känns jätteklen och balansen i den kändes väldigt lustig. Den är dessutom för lätt för att det ska gå bra att köra 2 hästar i den.

Nä, jag skulle inte vara så sugen på att sätta ett par framför den vagnen... men vi är alla olika! :laugh:

Har exakt den vagnen fast med vanlig skackel.
Kanske att jag skulle kunna tänka mig den till två väldigt små shettisar.
För den vagnen är stadigare än vad den ser ut.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
599
Senast: Mli
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
860
Senast: MML
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 141
Senast: Bison
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
972
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka