Little Boy

L

Lilla Gumman

Hej!

På mina ridlektioner har jag mest fått rida Little Boy, för det mesta kallad bara Boy, och han är ridskolans mest envisaste häst. Men han är ju en fjording och de brukar ju vara envisa. När jag började rida fick jag rida en snäll häst som heter Viada, men efter 7 gånger fick jag Boy istället eftersom tanten som rider Viada kom tillbaka efter sin skada. De första gångerna jag red Boy spelade han upp hela sitt register, var clown och gjorde som han själv ville.

För att kunna kontrollera honom alls fick jag ha ett spö i varje hand. Nu har jag börjat lära mig att kontrollera honom med bara ett spö. Men han är svår att skänkla igång i trav, kanske är det jag som inte gör rätt? Ibland får någon ledare komma och smacka igång honom annars bröt han ut.och driva på honom med spöt om han inte lyder. Och de första gångerna när jag skulle hoppa över ett lågt hinder fick någon hålla i.

Vad gör man åt en trög häst? Antagligen har jag fått Boy därför att jag är lite överviktig (väger 90 –93 kg oftast) och är nybörjare. Som nybörjare klarar jag inte av en sprallig häst och därför får jag en som knappt lyder mina hjälper utan får sparkas igång.

Jaja, att lära mig behärska Boy tar lite tid men vem har sagt att ridning ska vara enkelt?

Hälsningar

Lilla Gumman

Sv: Little Boy

Jag tror att häsetn gör så för att den känner att du som nybörjare inte ställer så stora krav på den..
Min fjording var oxå sån när hon gick på ridskola :devil:

Du måste visa vem som bestämmer helt enkelt!
Kanske är det så att du driver för dåligt?

En bra sak att träna på är att inte låta hästen nångång göra "som den vill". Dvs den ska inte ex sakta av bara för att ridläraren säger sakta av. Gör den det, driv igång den igen och sen sakta av själv.
Gör gärna ltie volter ibland (om ni får) eller halter så du får lite koll på hästen.

Tror inte det finns så mycket mer att rekomendera mer än att du får kämpa på så du blir duktigare och lär dej hur du ska göra..
Det kommer med tiden o vips en dag så kan du säkerligen lätt få fram Boy i både trav och galopp.
Lycka till! =)

Min tanke är att en sådan häst inte ska stå på ridskola alls. (Eller ridas lektion på innan den blivit korrekt hanterad.) Hästen visar tydligt att något inte är rätt, och det kan vara så enkelt som att den fått göra som den vill på lektionerna tidigare och helt enkelt har tröttnat på att "lyda". Dessvärre är det inte alla lektionsryttare som gör rätt, utan som skänklar och drar i tyglarna helt i onödan, vilket kan få vilken häst som helst att ruttna ur. Har man därtill en känslig häst som normalt lyssnar bra på ryttarens hjälper, men som får dubbla signaler hela tiden, så tar det inte så lång tid innan den hästen tappar humöret.

Tycker det är väldigt missvisande att säga att den är envis för att den är fjording. Under de 10 åren som jag var aktiv inom fjordsvängen har jag stött på många olika individer, och även om vissa hade envishet i sig så hade de inte mer av den varan än många andra hästar av andra raser som jag träffat. Dessvärre så skyller många fjordingars betéende på envishet, och istället för att gå till botten med problemet så tillåts hästen vara "envis" eftersom den "är ju fjording". Men ingen häst föds med en vilja att jävlas eller vara olydig, så att Boy är bångstyrig beror på något annat. Någonting är fel, antingen i hanteringen/utbildningen av hästen, eller i t.ex. utrustningen eller kanske i dig. Alla hästar kommer man inte överrens med, hur bra ryttare man än är.

Kanske är svårt för dig som lektionsryttare att göra något åt problemet, eftersom det inte är din häst, men man tycker ju att era tränare borde reagera på en sådan häst...?

Många ridskole hästar tycker om att "jävlas", speciellt med nybörjare.
Det finns många som tycker det är väldigt spännande att inte lyssna på nybörjarnas hjälper och gärna springer in i mitten/genar över hörnen/ vägrar trava el galoppera etc.
Det finns många genvägar för en ridskolehäst att slippa arbeta...

Man kanske skulle fråga dej Lilla Gumman en sak - Hur är hästen med andra ryttare på ryggen? (Rutinerade ryttare..)

Måste lägga till en sak oxå.. Fjordingar ÄR envisa.. Det är ju det som är lite av charmen med rasen.. ;)

Hej!

Boy är känd för att vara envis och svår att få i gång. Han leker pajas de första gångerna en ny ryttare sätter sig på honom, sedan lugnar han ner sig. Han ska liksom testa alla nya ryttare. Den som är envis och bestämd klarar av honom.

Jag får rida Boy därför att det inte finns så många andra hästar jag kan rida. I handikappgruppen får bara lugna hästar gå. De hästar som sätter iväg som ett spjut vid minsta tryck med skänkeln får inte gå i den gruppen.

Alla vet hur Boy är. En del säger "stackars dig" och sånt. Men nu har jag lärt mig att jag måste jobba massor, inte slappna av det minsta för då slöar han till. Jag brukar få göra halter och igångsättningar, och volter på egen hand. Ibland travar vi, rider över bommar, hoppar över låga hinder, rider mellan koner och sådant. Bara några stycken får galoppera, jag är inte en av dem för jag är inte tillräckligt säker i traven ännu. Längtar efter att få hoppa på riktigt, men man måste "rama in" honom med tyglarna och vara bestämd annars bryter han ut.

Den som klarar av att vara bestämd, driva framåt o.s.v. klarar den hästen alldeles utmärkt, och nybörjare som ska ledas kan också sitta på hästen. Men jag har många gånger fått höra av ridläraren att någon av stalltjejerna som är ledare i våran grupp ska hålla koll på mig så att Boy inte hittar på konstigheter när vi ska göra nåt särskilt. Ibland är det nån som rusar fram och smackar på honom om jag inte får honom att gå i trav, tar tyglarna om han är jobbig o.s.v. men jag brukar bestämt säga att jag måste reda ut situationen själv och det gör jag såvida ingen hinner före och hjälper mig.

Jag vet inte hur jag ska skänkla på så han går i trav. Jag måste trycka mot hans sidor hela tiden om han ska skritta, inte slappna av det minsta. Ibland måste jag t.o.m. sparka igång honom, man ska ju inte sparka igång en häst men med honom är det tillåtet att göra så. När jag ska få honom att gå i trav brukar jag efter att jag kortat tyglarna sparka honom i sidan och skänkla på så gott det går, men det slutar oftast med att någon av stalltjejerna får smacka igång honom.

Hälsningar

Lilla Gumman

Jag tycker att det är synd att du anser att fjordingar som helhet är envisa. Det stämmer inte alls in på de jag sysslat med. Ibland, ja, det är alla hästar. Men inte för jämnan.

Att en häst BÖRJAR jävlas (det är ju våran syn, hästen försöker nog bara undslippa obehag och/eller tristess, och vi kallar det för att jävlas) har ju en eller flera anledningar. Det jag skrev var att ingen häst föds sån, det är något de blir.

Är detta en seriös tråd?

I så fall har jag några frågor:

Är det vanligt att ni rider med mer än ett ridspö?
Hoppar ni innan ni ens får hästen att trava utan medhjälpare?
Rider ni alltid samma häst? Man brukar ju annars variera och rida en häst 1-3 lektioner för att sedan byta häst.
:confused:

Kan hålla med om att det är underligt att man tillåter att en nybörjare (vilket jag tror att TS är?) rider med en massa spön och dylikt. Att lära sig rida handlar väl om att lära sig hantera en häst från sadeln, inte enbart att KONTROLLERA den? Anser att spöet ska vara en förlängning av armen, men om man sätter dubbla spön i händerna på en nybörjare tror jag inte att det handlar om det längre... Som jag skrivit tidigare, hästen talar om att någonting är galet. Vad det är kan ingen som sitter framför en dator säga på rak arm, men att någonting inte stämmer tycker jag är uppenbart, med alla hästar som "jävlas".

Gisburne skrev:
Jag tycker att det är synd att du anser att fjordingar som helhet är envisa. Det stämmer inte alls in på de jag sysslat med. Ibland, ja, det är alla hästar. Men inte för jämnan.

Jag tänker hålla fast vid att fjordingar är envisa!
Och med det menar jag inget som helst dumt, jag älskar rasen och har själv en (+ bebis) egen fjording, så det var absolut inget menat på nått dumt sätt...
Fjordingar ska vara envisa helt enkelt ;)

Hej!

Jo, jag är nybörjare. Det finns ridlistor över vilken häst man ska rida som sitter uppsatta i stallet. Troligtvis byter de andra grupperna hästar då och då så att man inte alltid rider samma häst.

I handikappgruppen har varje ryttare en häst som man alltid rider på. Vi är sex tjejer och en kille i gruppen. Den yngsta tjejen är 11 år, en tjej fyller 15 i höst, en tjej är runt 30, jag fyller 32 snart, två är medelålders tanter och en vuxen man vars ålder jag inte känner till.

Det är bara en häst som klarar av att stå vid bryggan, och den tanten som inte klarar av att sitta upp på hästen själv får hjälp vid bryggan. Alltså måste hon ha samma häst jämt.

Och vi andra har fått ha samma hästar därför att det ska vara så. Men om någon blir sjuk eller inte kan komma, kan någon annan få ta den hästen i stället. Tjejen som fyller 15 i år och jag har pratat om att byta häst. Men då sa ridskolechefen "vi får se till nästa termin", typ. Som om jag inte skulle klara av den häst som hon rider på, jag som har den tjurigaste av alla.

Först fick jag rida Viada därför att tanten som brukar rida henne hade brutit benet. Jag red sju lektioner, varav den första var en provlektion som jag inte betalade. Viada är snäll och lydig, lätt att skänkla igång men är lugn och om man inte jobbar med henne och gör olika saker utan bara skrittar runt så somnar hon nästan till sist och det tar ett litet tag att få igång henne igen.

Boy fick jag börja rida när tanten kom tillbaka. Så fort jag fick problem med hästen kom någon rusande med ett spö. Men då kom Boy på att om jag tryckte emot med spöt på ena sidan svarade han med att konstra åt andra hållet, om ni förstår vad jag menade. Ridskolechefen sa då att jag skulle använda två spön och rama in honom med.

Nu börjar jag bli van och bara jag skänklar på honom hela tiden och är uppmärksam brukar det gå bra med bara ett spö att använda om han skulle börja försöka konstra. Ibland när jag varit i mitten (t.ex. då de som kan ska galoppera) snurrar han runt på stället istället för att gå ut på fyrkantspåret igen, eller blir svår att få igång igen eller något sådant.

Jag är ju inte alls en van ryttare och det är jobbigt att behöva trycka på med skänklarna nästan hela tiden, och hålla ner hälarna, och allt sånt. Men om han har gått på lektionen innan är han rätt pigg. Eftersom jag ibland har lyckats få igång hästen i trav och resten av gångerna har blivit igånghjälpt vet jag inte hur jag ska göra. Stalltjejerna säger att han är trög och hjälper mig få igång homom istället för att säga hur jag ska göra, de vet nog inte att jag inte kan. Men till hösten ska jag fråga hur man ska göra.

Jag har korta senor i knäna, fötterna och armarna, och det gör att det blir jobbigt t.ex. att knipa åt med knäna eller sitta ned på golvet med raka ben (vid stretching brukar det sträcka och göra ont där det inte ska). Så det kan hända att jag inte gör rätt ibland ... och det hinner inte ridläraren se alla gånger.

Hälsningar

Lilla Gumman

Men herregud!
Ska du lära dej rida så?
Kom hit och pröva hur det är att sitta på en häst som lyssnar och respekterar sin ryttare istället.....

Många ridskolor har hästar som kanske egentligen inte passar in i verksamheten. Så synd att att vissa ska behöva kånka runt på dom gamla stackarna och inte få känna på hur det är att få rida en bra häst.
:crazy:

Hej!

Södra Dalarna. Men så snart jag blivit duktigare kan jag kanske få byta grupp från handikappgruppen till en grupp för vuxna nybörjare, och då kan jag möjligen få en annan häst.

Min vikt pendlar som sagt mellan ungefär 90 – 93 kg, är rätt tung och skulle kanske knäcka en vanlig smärt häst.

Min diagnos är Asperger syndrom (högfungerande autism) och de som inte vet om att jag har Asperger syndrom märker det inte. Men det gör att jag kan rida i handikappgruppen där det finns extra ledare till alla som behöver. Om jag skulle rida Boy i en vanlig grupp och Boy börjar konstra, då kan ju inte ridläraren rycka in hela tiden. Och rider jag en häst som inte klarar av min tyngd förstör jag ju den hästens rygg. Och jag kan själv inte bedöma vilken sorts häst jag skulle kunna rida.

Jag vill gärna gå ner i vikt, men det är svårt. Gick ner 6 kg av mig själv på ett år. Gick sen ner 7 kg till på 2 månader med Herbalife. Slutade sen med det svindyra proteinpulvret och började rida istället.

Hälsningar

Lilla Gumman

Jätte förlåt. Men jag måste bara få säga att en fjording blir precis vad man gör den till. Att dom är envisa, ja de kanske alla är någongång men då får man väl säga ifrån.
Vill inte att detta ska vara ett påhopp mot dig. Men alla drar fjordingar med den slutsatsen och de är ltie tråkigt :( (Har själv 3 egna fjordingar, som är precis som vilka hästar som helst).

Jag har inte koll på vad din diagnos är.
Men läste du och fattade vad jag erbjöd dej?
Kom hit och testa en riktigt välriden häst. Prova hur det är att få en häst att lyda dina signaler.

Första, andra, tredje....... Snart är erbjudandet borta, över och förbi ;)

Hej!

Först och främst skulle jag vilja säga till dig att du verkar ha en jättebra syn på ridning och vad det innebär att sitta på en levande varelse! Du verkar snäll och omtänksam mot hästen, samtidigt som du vet att man måste vara bestämd men rättvis.

Jag är själv medryttare på en häst som liknar den du beskriver, väääääldigt sävlig och inte särskilt uppmärksam på ryttaren. Men med mycket arbete från oss som rider henne har hon blivit mycket bättre. Det låter på dig som att huvudproblemet med Boy är att han inte "går av sig själv" utan att du hela tiden måste vara på honom för att han inte ska stanna. Detta är fel! En häst skall gå i den takt du har bestämt, tills du säger till den något annat.

Det jag rekommenderar dig är att absolut inte sitta och klämma med skänklarna hela tiden. En bra övning är denna: när du ska sätta igång i skritt, kläm först försiktigt med skänkeln, lyssnar han inte, kickar du till lite grann, lyssnar han inte nu så tar du tyglarna i en hand och ger du honom en rejäl dask på rumpen med spöt samtidigt som du kickar till med skänkeln. Du måste våga klämma i med spöt ordentligt, annars har det ingen effekt (obs, jag menar inte att man ska misshandla hästen, bara väcka liv i den). Se till så att du har långa tyglar så du inte rycker honom i munnen samtidigt. Nu ska han nästan hoppa fram i skritt, eller trav om du gjort rätt. Oavsett om det blir trav eller skritt så ska du klappa på halsen och berömma honom. Om han travar saktar du lungt av till skritt igen.

Nu när han är igång så ska du inte klämma med skänkeln alls. Utan vila den bara mot hästen. Skulle han sega ner takten upprepar du det du gjorde innan, kläm till med skänkeln, sparka till (inte jättehårt, men så han verkligen känner det), sen klämmer du i med pisken (rejält en gång på rumpen) och skänkel samtidigt. Och klapp på halsen. I traven gör du samma sak!

På detta sätt kommer du öva upp hans känslighet, men det kräver att du faktiskt lappar till ganska bra när han inte lyssnat på dig, så han inte har en chans att "stänga av", för det är det han gör eftersom alla sitter och tjuvklämmer med skänkeln hela tiden. Därför är det jätteviktigt att du är noga med att inte "tjata" hela tiden, utan vill du något så ser du till att det blir så! Och var konsekvent! Det kommer garanterat ta säkert halva lektionen innan han fattar vad som gäller, med du kommer att ha igen det många gånger om. Du måste vara envisare än vad han är!

Lycka till!

Hej!

Toriryttaren skrev:
Jag har inte koll på vad din diagnos är.
Men läste du och fattade vad jag erbjöd dej?
Kom hit och testa en riktigt välriden häst. Prova hur det är att få en häst att lyda dina signaler.

Första, andra, tredje....... Snart är erbjudandet borta, över och förbi ;)

Jo, jag fattade erbjudandet. Men, i vilken del av landet bor du?

Jag bor i Södra Dalarna, och att jag ska ta mig till typ övre Norrland är inte realistiskt just nu. Men bor du inte alltför långt bort och det går bra bussar och tåg, så. :)

Asperger syndrom är högfungerande autism. Oj, hur ska jag beskriva detta utan att använda fackuttryck ... men det kan uttrycka sig i att jag t.ex. lämnar spår efter mig hemma, har svårt att hålla ordning, är väldigt pratsam m.m. och vad som är personlighet och vad som är syndrom kan man ju alltid diskutera :) jag tycker jag har alla symptom på ADHD men nu råkar en psykolog ha ställt diagnosen Asperger syndrom och då är det så.

Hälsningar

Lilla Gumman

Hej!

Men är erbjudandet förbi så är det ...

Men sommaren är lång och vem vet.

Hälsningar

Lilla Gumman

hej hej!jo jag undrar i vilken ridskola du går på?
jag tycker att det låter lite konstigt med att ni får hoppa fast inte alla är säkra på traven och att det är en väldigt blandad grupp ja menar vissa galopperar och andra är inte säkra i traven.
hur gammal e boy?
har han stått på ridskolan länge?
har du nå fotto på boy?

snälla svara/en tjej på tolv vårar som har ridit i ca6år och gått på ponnytrav i entermin

Hej.
jag har ridit många olika fjordingar,
Så jag vet jag var pratar om nu!,
Alla fjordingar är inte urlata och
stenhårda i munnen och plöjer
inte fram som ett ånglok, Såklart
att det finns sådana också, rider
just nu en liten fjording av den "nyare"
sorten, som är lite med lämpad för derrys
och så.., ´de nadra fjordingen i stalet,
är betydligt kratigare och större, hon ser
jättetung ut att rida, men är 100 gånger lättare
i handen och piggare en den lilla, i sian yngre dagar
har hon hoppat 80 cm. utan problem och med GO
också.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 711
Senast: Freazer
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Behöver nog mest skriva av mig och ventilera mina tankar... Har tre hästar. En swb, 17 år som jag precis börjat rehaba efter en...
Svar
18
· Visningar
2 442
Senast: MimmiNO
·
Ridning Hej! Jag är medryttare på än äldre ridtravare som för det mesta är en helt underbar häst. Innan jag blev medryttare på henne hade hon...
Svar
15
· Visningar
1 195
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama