Litteratur

Alfa

Trådstartare
Tänkte att det kunde vara intressant att inventera utbudet av litteratur. Marknaden svämmar inte direkt över av böcker om distansritt har jag märkt.
Vad kan ni rekommendera? Träning, foder, långritt, tävling, eller egentligen vadhelst ni tycker är relaterat. Rekommendera gärna engelska böcker om ni liksom jag har svårt att hitta något på svenska.

Eftersom första svaret skulle bli 'Naturen som ridhus' så nämner jag väl den först så slipper ni :)

Sv: Litteratur

Åh, vilket bra initiativ!
Jag köpte Endurance: Start to finish av Nancy Pavord och rekommenderar den varmt. Beställde från bokus eller adlibris, minns inte riktigt. Det fanns inte mycket info om vad boken tar upp, så jag beställde lite på chans. Tänker att jag listar vad den innehåller för kapitel, så får ni en uppfattning.

Den innehåller följande kapitel:
-the right type of horse
-breeds for endurance
-working out a routine
-diet and feeding
-endurance equitation
-the basis of conditioning
-preparing for competition
-competing at novice level
-competing at intermediate level
-competing at advanced level
-the one-day 100
-aspects of winning- and losing!

Den bok som alltid rekommenderas i landslagssatsningen är Equine Exercise Physiology av David Marlin och Kathryn J. Nankervis.

Beskrivning från adlibris:
Equine exercise physiology is an area that has been subject to major scientific advances over the last 30 years, largely due to the increased availability of high–speed treadmills and techniques for recording physiological function during exercise. Despite the scientific advances, many riders and trainers are still using little more than experience and intuition to train their horses.

The aim of this book is to sort the fact from the fiction for the benefit of those involved in training, managing or working with horses, and to provide an up–to–date summary of the state of play in equine exercise physiology. Scientific theories are explained from first principles, with the assumption that the reader has no previous scientific background. The book is designed to save competitors and trainers a lot of time and effort trying to extract information in piecemeal fashion from a host of reference sources. For the first time, everything you need to know about exercising and training horses is here in one text.

Förresten, är det någon som har läst någon av Nancy S Lovings böcker och kan ge någon slags omdöme? Tänker på All horse systems go (från bokus: The contemporary go-to veterinary reference for horse owners, ensuring today's horse can perform to the best of his ability, whatever his task may be.) eller Go the Distance (This information-packed international best-seller should be on every endurance and competitive trail rider's shelf.)

Jag läste ur Go the Distance för några år sen när jag precis hade fått upp ögonen för distans och då tyckte jag att den var bra iallafall.. :)
Jag kommer ihåg att det var mycket varierad läsning, vad man skulle tänka på och titta efter för förutsättningar för en distanshäst, foder, träning, hovvård m.m.
Det är vad jag upplevde, men det var några år sen också och då var jag helt grön!

Jag köpte nyss "The Complete Guide to Endurance Riding and Competition" av Donna Snyder-Smith. Rapporterar när jag läst den.

Kapitlen är
1 The Sport of Endurance Riding
2 Be a Good Rider - Be a Balanced Rider
3 Gymnastic Development of the Endurance Horse
4 Conditioning and Feeding
5 Saddles, Bridles and Helpful Gadgets
6 Crewing the Endurance Event
7 It's Ride Time

Har även beställt ett av de sista fyra exemplaren i världen av Nancy S Lovings "Go the Distance". Den hade fått väldigt bra recensioner så förhoppningsvis var den värd besväret att leta rätt på. Ser fram emot att den dyker upp inom de närmaste tre veckorna.

Yep yep, då var man stolt ägare till ett av de sista nytryckta exen av Go the Distance.

Kapitlen är
1 Selection of an Endurance Prospect
2 Wise Investment in Tack and Equipment
3 Athletic Foot Care
4 Intelligent Nutrition
5 Conditioning Principles and Training Philosophy
6 Methods of Evaluating Fitness
7 Conditioning for Specific Terrain and Climatic Factors
8 Cooling Strategies During Training and Competition
9 Evaluation of Metabolic Health and Soundness
10 Trailering the Distance Horse
11 How to Avoid Common Mistakes Made at Competitions
239 sidor + appendixes

Jag har ännu ej läst den än men efter en genombläddring tycks den vara väldigt grundlig och vetenskapligt uppbyggd. Mer "Effekten av stålskor kontra syntetskor på grus och sand" än "Så har du kul med din fjording på distansen". Ser kanske lite tungläst ut men jag återkommer om det.

Angående The Complete Guide to Endurance Riding and Competition så var den rätt lättsam. Jag tror inte att någon som hållit på med distansritt ett tag får ut något av den men för oss som inte tävlar än var den helt ok, om än inte fantastisk.
Det den lade stor vikt på, och var bäst på, var att ge lösningar på det praktiska runt tävlandet. Knappt halva boken gick till "så rider du" och drygt hälften gick till "så tävlar du smidigast". Den första delen var rätt oinspirerad och gav inget nytt jämfört med vilken annan hästbok som helst. Den andra delen var i så fall mer intressant och förklarade hur man enklast kan hantera saker som transport, ta-med-listor, övernattningar, procedurer och strategier vid vet-checkar, hinkning och groomning osv.
Jämför man med Naturen som Ridhus var den här något mer teknisk men ändå på en liknande nivå. Inget för eliten men absolut läsvärd för dem som funderar på att börja.

Jag tror att jag börjar med att läsa Naturen som Ridhus :D

Jag tycker det verkar intressant med distansridning...

Liknande trådar

Ridning Vad finns det för böcker att tillgå på svenska eller engelska utöver Katrin Wallbergs bok som tar upp arbete vid hand? Jag har hittat...
Svar
6
· Visningar
1 811
Senast: Migo
·
M
Distans Just som rubriken säger så vill jag börja rida distans. Tycker det verkar vara "grejen" för både mig och hästen. Har varit ute en hel...
Svar
8
· Visningar
1 692
Senast: Molin
·
S
Avel Hur viktigt är det egentligen att ha bra ston? Personligen tycker jag att det är otroligt viktigt! Idag läste jag en intressant artikel...
Svar
4
· Visningar
1 274
Senast: Ralda
·
Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 431
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka