Sv: Litteratur
Yep yep, då var man stolt ägare till ett av de sista nytryckta exen av Go the Distance.
Kapitlen är
1 Selection of an Endurance Prospect
2 Wise Investment in Tack and Equipment
3 Athletic Foot Care
4 Intelligent Nutrition
5 Conditioning Principles and Training Philosophy
6 Methods of Evaluating Fitness
7 Conditioning for Specific Terrain and Climatic Factors
8 Cooling Strategies During Training and Competition
9 Evaluation of Metabolic Health and Soundness
10 Trailering the Distance Horse
11 How to Avoid Common Mistakes Made at Competitions
239 sidor + appendixes
Jag har ännu ej läst den än men efter en genombläddring tycks den vara väldigt grundlig och vetenskapligt uppbyggd. Mer "Effekten av stålskor kontra syntetskor på grus och sand" än "Så har du kul med din fjording på distansen". Ser kanske lite tungläst ut men jag återkommer om det.
Angående The Complete Guide to Endurance Riding and Competition så var den rätt lättsam. Jag tror inte att någon som hållit på med distansritt ett tag får ut något av den men för oss som inte tävlar än var den helt ok, om än inte fantastisk.
Det den lade stor vikt på, och var bäst på, var att ge lösningar på det praktiska runt tävlandet. Knappt halva boken gick till "så rider du" och drygt hälften gick till "så tävlar du smidigast". Den första delen var rätt oinspirerad och gav inget nytt jämfört med vilken annan hästbok som helst. Den andra delen var i så fall mer intressant och förklarade hur man enklast kan hantera saker som transport, ta-med-listor, övernattningar, procedurer och strategier vid vet-checkar, hinkning och groomning osv.
Jämför man med Naturen som Ridhus var den här något mer teknisk men ändå på en liknande nivå. Inget för eliten men absolut läsvärd för dem som funderar på att börja.