Liten stamfråga igen...

alice

Trådstartare
Är lite nyfiken på en hingst igen... :o Har sneglat åt en häst efter Nepal. Vet som vanlig inte något om hingsten i fråga. Hopp eller dressyr? Någon som har en avkomma efter honom? Bilder på hingsten?

Tack för all hjälp!

//Alice

Min ponny f 77 har Nepal som mormors far. Hur gammal häst har du kollat på egentligen! :eek: :D

Har alltid fått höra att det nerviga hos min ponny kommer från Nepal iaf. :angel:

Nepal dog 1979, så jag misstänker att det är nån annan hingst hästen är efter - Neapel kanske?

Nepal, hur som helst, har lämnat åt båda hållen, aveln var inte alls så inriktad på gren när han levde.
Och jag tror att detsamma gäller för Neapel (om det skulle vara han), han har lämnat lite av varje...

Hej om det är Neapel du tänkte på...Har haft ett riktigt trevligt sto efter Neapel-Idealist.Mbr, 165 cm hög, kort i ryggen, mycket nacke, stor skritt, trav med mer lyft än "vanligt" på hbl och stor rund galopp (gick som gångartsfinalist), hoppa kunde hon också. Tuff häst men helt suverän att hantera osv. Tyvärr avlivad pga pålagringar i knäled, annars hade jag tänkt ta några föl på henne också
Mvh Nin som nog aldrig får råd med en sådan häst igen :(

Har haft några stycken efter Neapel och vi tycker nog att han skulle ha tagits ur avel i unga¨år då han nedärvde ett dj-a humör på avkommorna helt utanför det acceptabla vi tom slakta en tvååring för att den inte var slug

Eftersom hästen är född -98 så måste det vara Neapel som menas.....

Då ställer jag samma fråga om Neapel! :D

//Alice

*tittar på bilden* Visst tusan måste det vara Neapel jag menar. Ta bort "framsockorna" och hästen är en kopia av Neapel.

//Alice

... men han kan inte har varit alltigenom helt elak - på ridskolan hemma finns en helt underbar avkomma till Neapel (ue Diamant - Verdi) - ett sto som är en av de absolut tryggaste & mest genomsnälla häst jag träffat.

Tack! *andas ut* För av det ägaren har berättat under mejlkonversationen vi haft så verkar han vara det goaste som finns. :D Han ser dock härligt busig ut på ögonen...

//Alice

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 199
Senast: Emro
·
Avel Hej! jag behöver tips från er med mer erfarenhet. Jag har några ston på besök till min hingst, varav ett av dem aldrig varit betäckt...
Svar
9
· Visningar
1 418
IT & mobiler Vänder mig hit igen eftersom det blev så bra hjälp förra gången och för flera användare 😆 Har försökt googla men inte hittar något...
Svar
14
· Visningar
1 949
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka