Liten islännings matbehov??

bettysmatte

Trådstartare
Om jag räknar ut hur mycket min islänning skulle väga, så blir det bara lite drygt 300 kg. Hon är visserligen rättså liten och nätt och bara 126 cm i mankhöjd, men det låter så lite! Kan det vara rätt?? Hur mycket hö (anta "normalbra" hö), på ett ungefär, rekommenderar ni att jag ger henne? Hon går ute dag och natt med tillgång till utebox (som är öppen så att hon kan välja om hon vill vara inne eller inte). Jag planerar att skaffa halm, men har inte gjort så ännu. Havre vill jag inte ge, men gärna något annat kraftfoder. Vad rekommenderar ni? Jag provade att låta henne ha fri tillgång till hö, men då knaprade hon i sig nästan 10 kg hö på ett dygn, och det måste väl vara lite väl mycket :crazy: ......
 
Sv: Liten islännings matbehov??

Din häst behöver minst 3 kg TS som grundgiva, sedan får man räkna på ett tillägg för sk lösdrift vintertid samt även för ev arbete.

Grunden är dock 1,2-1,5 kg per 100 kg kroppsvikt och dygn, jag skulle räkna på 1,5 i erat fall så 4,5 kg hö som grundgiva. Detta är endast för behovet av strå, sen måste man räkna på behovet av Mj samt smrp. För det krävs en analys av grovfodret.
 
Sv: Liten islännings matbehov??

När man börjar ge hästar fri tillgång på grovfoder så äter de mycket. När de märker att maten inte tar slut brukar de minska konsumtionen, så man får testa ett tag. Sen kan ju höet var alltför kraftigt, men det är svårt att veta utan analys.
Det bästa är om hästen kan ha fri tillgång på grovfoder.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 350
Senast: CFrisk
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 608
Senast: AbCdE
·
  • Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
2 061
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 901
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ramla av varje uteritt?!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp