Liten fråga

L

Loppanpoppan

Min häst känns lite ojämn i början av ridpasset. Skrittar fram länge och sen när jag börjar trava så känns den lite konstig, typ som när den trampat in en sten i skon som sen släpper). Den känns inte "riktigt" halt utan mest i otakt och det försvinner efter ett tag. Det liksom "värmer" ur.
Efter lite trav o galopp så är det helt borta och det verkar som det är en stelhet som bara behöver mjukas upp. Ingen värme eller svullnad nånstans varken före eller efter ridning.
Hästen är 7 år och rids regelbundet på olika underlag som padock, grusväg o skogen. (ca 5 dar/vecka), den är välmusklad o har bra kondition.
Är denna "hälta" något jag ska "bry mig om" (självklart är jag mån om min hästs hälsa) eller kan jag rida på, men ha koll på ben och rörelser så länge den inte känns mer "halt"?
Kan tillägga att jag börjat komma åt hästens svaga sida och det kan va så att den har en överperiod nu innan musklerna vänjer sig vid rätt arbete??

Sv: Liten fråga

Är det ingen som har nån idé eller fundering/erfarenhet???:confused:

syns det något när hästen går? ofta kan hästar me tuppspatt (dom "paddlar" onödigt mycket med bakbenen) vara sådär innan dom kommit igång..
är det inte det kanske du ska låta en kiropraktor känna på hästen din..
och sedan själv börja värma upp redan i stallet med lite lätta rörelseövningar och lite stretch om det bara är så att hästen är stel..

Är det bak eller fram eller kanske båda.
Är det bak så kan det vara spatt. Min spatthäst är ofta lite ojämn och kan markera lite precis när man börjar rida, men det försvinner när han har värmts upp.

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 130
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 978
Senast: animalasia
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 523
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 861
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Secret Santa 2024
  • Valet i USA