Lite tips?

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare MaFe98
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 632
M

MaFe98

Jag får hem min lilla kisse nu till helgen och eftersom jag aldrig ägt en katt förut så skulle jag behöva veta om det är något speciellt man ska tänka på, samt hur ska man förbereda sig och vad för saker som behövs inhandlas.
Tacksam för alla svar.

Sv: Lite tips?

Hmm... Måste tänka efter nu. Det var längesen jag hade kattunge. En klösbräda är alltid bra, annars kommer soffan eller tapeterna råka illa ut. Matskålar såklart, gärna i keramik, de i plast kan avge plastsmak och få rispor som samlar ohygieniskt mycket bakterier. Emm... lite kattleksaker, behöver inte vara nå köpta grejer, man kan göra själv. Min katts favorit var en av min mans gamla strumpor som vi knytit en knut på. Han var helt vild med den där strumpan! :D Min andra kisse älskar allt som har ett snöre fäst mid det. Hon kan jaga gamla skosnören eller tygremsor så länge jag orkar dra runt dem!

Kattungar får ofta "kattfnatt" och ränner runt som galningar. På kvällarna när man satt sig i soffan för att se på TV kan de komma rännandes och vilja busa med ens hår eller nåt liknande. De brukar heller inte vara så intresserade av att gosa till att börja med... det är leka som gäller! :smirk: Men de brukar bli gosigare med tiden, tycker jag.

En annan sak att tänka på är att visa kissen vart toaletten är med det samma. Sätt den i kattsanden och krafsa lite med deras tass... de brukar fatta ganska fort.

En till sak jag gärna vill rekommendera, är att sterilisera honom eller henne om h*n ska vara ute. Det finns så många hemlösa katter, så om du ska skaffa en till så småningom kika inne på blocket eller något. Det finns tusentals snälla hemlösa katter. Kattungar är ju söta och ulliga men vuxna katten lever i snitt 14-15 år.

Lycka till som kattägare! :bump:

Sv: Lite tips?

Är den avmaskad? Börja med det annars, Banminth för kattungar. Är den vaccinerad? Åk in och gör det annars. Den behöver i så fall grundas med 2 sprutor (gissar att den är kattunge?) med minst 3 v mellanrum.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
598
Senast: KeeNine
·
Katthälsa Hej, Letat bland andra trådar, men försöker med en ny fråga. Katten kom in i går morse och var förlamad i svansen. Akutbesök till...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Googlarn
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
729
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
335
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hage
  • Hagstolpar