Lite tips mottages om lösgöring

A

anni0001

Har en fyraåring som jag ridit in själv med god hjälp av unghästutbildare. Ända sedan jag satt på honom för första gången i hans liv, ett år sen nu..., så har hans högersida "spökat". Dvs han biter fast i höger. Ett tag trodde jag att han hade ont så både veterinär & massör har klämt å känt å kollat å masserat men inget hittat ngt. Så nu återstår bara min ridning. :crazy:
I skritt och trav släpper han igenom och blir böjlig och fin. Men fortfarande märks stor skillnad. I vänster varv får jag ett sugande stöd i yttertygeln, bara det att när jag rider i höger varv så får jag med mig yttersidan till innersidan istället :cool:
Jag VET att jag ska rida för tränare, men det har varit hiskeligt ont om ridhustider i vinter. Så därför spånar jag lite bland er.

Han tar inte speciellt mkt stöd på vänstertygeln. Fattar fin vänstergalopp å galopperar mjukt och balanserat. Höger kastar han sig mest in i och "springer", kör upp huvudet och blir stenhård i högersidan, blir som att "dra" i en stenvägg.
Jag jobbar mkt med övergångar mellan gångarter, lite sidförande och serpentiner. I skritt å trav känns högersidan som en stadig yttersida - i båda varven.... galopp is "oh no".

Jag funderar mig gråhårig till varför hans högersida är så här. Jag har tom varit till kiropraktor å fått min egen kropp korrigerad. I grimma ser jag ingen skillnad på hans sidor. Inga knasiga tänder som ömmar heller.

Ge mig en spark i röven.

Sv: Lite tips mottages om lösgöring

Spark i röven vet jag inte om det behövs... :D

Först och främst är han fortfarande unghäst och om han är frisk i sin kropp så kommer han säkert att byta "sämre" sida under utbildningstiden. Om det vore min häst skulle jag endast galoppera honom ute på rakt spår och undvika det ett tag uppsuttet inomhus. Hur fungerar han på lina eller tömmar? Fungerar galoppen där så träna galoppfattningarna från marken ett tag. Löshoppning av gymnastikhinder i höger varv kan vara en annan lösning. Backträning en annan.

Klokt av dig att kolla upp din egen kropp. Tyvärr kan det vara en sån enkel sak att du är högerhänt(?) och inte klarar av att ge det stöd han behöver just nu. Kanske kan du be någon annan sitta upp?!?

Alla förslag förutsätter ju att han är frisk. Är hans knän röntgade? Lycka till!

Noa

tack för svaret! (fast lite besviken av flytten eftersom dressyrfolket borde vara duktiga på denna bit även om han bara är 4, deras hästar har ju oxå varit 4 men de kanske inte hänger på unghästforumet längre. Jaja. Strunt samma! )

Galopperar honom bara utomhus för tillfället eftersom vi inte har ridhustider men rider jag dressyr så blir det ju ett "fyrkantspår" fast på en äng. Rider mkt ute i skog å mark å då är ju högersidan fortfarande "stummare" fast hela han så mycket piggare så någon fin form blir det inte i galoppen...

Han gillar inte öh att longeras (han gör det men blir seg å uttråkad) och jag är inte människa nog att tömköra honom (ska lära mig)

Vi har börjat klättra. (nyinflyttade å hittade backe i helgen!) Hovis tyckte att han hade lite känning m patellaupphakning vid sista skoningen... kan det ha något med saken att göra? tanken har slagit mig många gånger. Inget halt eller så.

Inte knäröntgad men hoppas för gudarna att det inte är ngt sånt... *ber till högre makter*

Jag tycker att det är viktigt att man inte fokuserar på den sidan som känns stark(höger). Utan på den som känns svag(vänster).
Dvs; Istället för att försöka lossa höger ska du jobba för att få ett bättre stöd från vänster. Ofta blir man hängande i den stumma sidan, vilket resulterar i att hästen blir stummare. Viktigt är att vara supermjuk i handen. En mjuk, rörlig hand hindrar hästen från att bita sig fast. När du känner för att dra i högertygeln - lägg till skänkeln istället.

I övrigt tycker jag du ska fortsätta som du gör. Träna övergångar serpentiner etc. Viktigt är att vara supernoga med att ställa samma krav i bägge varv, och att inte vara rädd att be om extra mycket ställning(som sagt, utan att fastna i handen).

Jobbar du på kommer det att lösa sig med tiden:)

Beter han sig likadant när du tömkör/longerar i respektive galopp som när du rider? Om han inte gör det sa är det troligtvis du som sitter snett at ett eller annat hall. Om han beter sig likadant kan även han vara sned, antingen pga en lasning eller pga att du har lärt in det sneda rörelsemönstret i honom genom att själv vara sned och sen överföra det till honom.

ja just det tänket har jag börjat fundera på oxå... att varför söker han inte stöd på vänster? Har ju "blint" fokuserat på höger eftersom den har svårt med men nu även börjat jobba mer med vänster å försökt hitta knapparna till lösningen av problemet. Just skänkel ist för tygel är skitsvårt men jag försöker vara petnoga med mig själv och jag märker ju resultaten. I somras var allt mkt värre, nu lossnar han ju ändock å mkt snabbare för varje pass men det är alltid bra att få nya tankar å tips.

skönt att höra att det är lite normalt oxå... har bara ridit vuxna hästar innan och deras svaga/starka sidor är ju mer eller mindre bortarbetade såklart.

Tips för att få hästen att söka stöd då? Nu är den sytrådstunn i vänsterhanden.

Om vi utgår från att hästen är frisk och bla, bla tänder, rygg, sadel och allt det där, så håller jag med Emale ditt problem är inte den sida han biter sig fast i utan den sida han släpper. Som i dags dato är vänster. (imorgon kan han mycket väl ha bytt)

Tänk att du vill "dra" så lite som möjligt i den sida som är stark, den sida som du känner som den sida han biter sig fast i.

Jag jobbar mycket med öka, minska volten helst i trav, men även i skritt och lite i galopp. Ha den släppta sidan som insida, i ditt fall vänster.
Ha precis så lite stöd som du behöver i ytter, klappa gärna och ofta med denna hand, så att du själv inte fastnar. Sen ber du om kontakt i din innerhand, detta genom att leda och flytta undan hästen utåt i volten. Minska och gör om.

Rider du sedan rakt fram så ska du erbjuda stöd i vänster, höger klappar ofta, vilket i början kan ge i princip en konstant vänsterställd häst.

När du får kontakt i vänster=tadaaa lösgjord pålle!

Min är exakt likadan, fast han är vänsterhovad just nu, jag rider honom som ovan och efter som den här typen av lösgjörande arbete är något jag gjort ofta, så brukar det räcka med en tjugo minuter för att få honom liksidig.

tack! måste genast testa :)

Vargtänder är dragna :) (å annat oxå checkat)

Liknande trådar

Träning Har en häst på 5 år som jag haft mindre än ett år. Från början va han stel, dålig framåtbjudning osv Efter några månader börja han gå...
Svar
7
· Visningar
1 123
Senast: Tjockisina
·
Hästvård Alternativen börjar ta slut. Hästen har varit halt i nio veckor nu. Veterinären är rådvill, jag likaså. Så snälla Bukefalister, kom med...
2
Svar
27
· Visningar
4 943
Senast: lillcrim
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 873
Hästvård Jaha, då ska jag dra min story :) Jag ska försöka att dra detta kortfattat så får ni själva fråga om ni saknar ngn info men nu börjar...
Svar
11
· Visningar
1 782
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix