Lite snabbt svar, tack!

Arwyn

Trådstartare
På fredag får jag hem en ny häst, och måste hitta hö som räcker till den fram till midsommar. Jag har hittat hösilage i fyrkantsbalar (ska tydligen ha betydelse för hållbarhet?), på 300kg styck. Den hade nån fuktighetsblabla (minns inte vad han sa, nåt värde) på 77, och hö skulle tydligen ligga på 80, så det här var ganska nära hö. Jag vet inte vad hästen har ätit tidigare, jag jagar säljaren, men har svårt att få tag på henne just nu. Vågar jag köpa det här silaget? Håller det i en månad efter öppning? Måste ge besked innan kvällen, om jag vill köpa det.
Snabba svar uppskattas! :)

Sv: Lite snabbt svar, tack!

Nej!

Hösilage är inte hållbart mer än några dagar när man öppnat balen, tiden beror även på temperaturen ute och nu är det varmt så då går det fortare. Man kan inte jämföra torrsubstansen mellan hö och hösilage på det sätt som du gjort/gör utan hösilaget har genomgått en "konserveringsprocess" (i brist på bättre ord disträ som man är) och när du öppnar balen kommer syret in och sätter igång en jäsningsprocess som inte alls är bra.

Nej, balen hålle bara några dagar efter att den öppnats.

Det du kan göra om du har plats för det är att öppna hela balen, ta bort all plast och sprida ut allt fodret så att det torkas torrt snabbt. Det kräver dock lite yta, och att man kanske vänder det så att allt verkligen torkar.

Fast min kontakt sa att det hade stor betydelse att det var i fyrkantsbalar? Själv har jag typ noll erfarenhet av silage. Har fodrat med det ett tag, men då skötte stallägaren allting.

"Normalt hösilage" runt 50-60% torrsubstans klarar lätt en vecka just nu. Är det ännu torrare håller det längre. Vårt klarar en vecka även när det blir ännu vårvarmare, enligt egen erfarenhet!
Under förutsättning att silaget är av god kvalité!

77% torrsubstans låter mycket riktigt ganska högt. Hö ligger runt 85% (om jag minns rätt). Procenttalet kan variera mycket både i balarna och mellan dom.

I praktiken skulle jag räkna med att balen räcker runt 2 veckor till en häst (beror mycket på vad för häst). Just nu kan du klara balen under närmare två veckor om den står skuggigt så inte solen värmer upp den. För att vara säker kan du skala av en del direkt och sprida ut för torkning, medan du utfordrar resten. När det blir varmare, framåt maj, behöver du skala av halva balen och torka.

Rent ekonomiskt kan det vara en bra affär även om du skulle tvingas kassera lite. Det beror på inköpspriset du får. Det är gott om hö/hösilage just nu, åtminstone häromkring.

Ingen du kan dela foder med? Har du bara en ensam häst?

LIA

Jag har bara en häst, och dom andra i stallet har redan hö till sina. Tanken var egentligen att jag skulle köpa av stallägaren, men hennes leverantör hade mycket mindre kvar än hon trott, så det höet räcker bara till hennes egna. Dom har dessutom gått över på hö nu.

Här uppe verkar det lite svårt att få tag på, jag vet inte vad det kommer att kosta. Det som var så bra med det här silaget var att ujag får det levererat, och slipper böka med sånt själv. Har en rätt dålig rygg, och undviker den typen av slit så långt det går.
Måste kolla upp om det verkligen inte finns någon i stallet som vill ha....

Vi har haft riktigt torrt hösilade i fyrkantsbal, ALDRIG att jag skulle använda en öppnad bal under 2v. Vi räknade på att den bal måste gå åt på ca 3dagar (annat på vintern när det är fruset) speciellt nu när det börjar bli varmt, då blir det dåligt FORT!
Tycker du ska se till att skaffa hö och inte riskera hästens hälsa med dåligt hösilage.

Vi har haft riktigt torrt hösilade i fyrkantsbal, ALDRIG att jag skulle använda en öppnad bal under 2v. Vi räknade på att den bal måste gå åt på ca 3dagar (annat på vintern när det är fruset) speciellt nu när det börjar bli varmt, då blir det dåligt FORT!
Tycker du ska se till att skaffa hö och inte riskera hästens hälsa med dåligt hösilage.

Instämmer!! Skulle ALDRIG fodra med en bal som varit öppnad i 2 veckor!!!! :eek:

Jag använder inte hösilage när det är pluss grader. När det ärminus däremot så brukar jag ha en öppnad bal i hagen och då brukar hästarna ha 8 dagar på sig att käka upp den (beroende lite på kvalitén på balen)

Tack så mycket för den bra länken!
Det verkar som att hösilage INTE är ett alternativ för mig. Bökigt, eftersom det verkar vara det enda som går att få tag på häromkring. :(
Men tack så mycket för alla svar!

I värsta fall kan du ju köpa HorseHage. Dyrt, men finns det inget alternativ så finns det inte... :smirk:

denna vintern har vi rundbalar på 400 kg. förra vintern hade vi 4 kantsbalar på 280 kg (dubbelt så många hästar denna vintern) det har absolut inte varit några skillnader om balen varit rund eller fyrkantig. som vädret är nu så håller våra balar ca. 5 dagar (fodrar inne i ligghallen), sedan VILL vi inte fodra med dom längre. blir även nätterna varmare så max. 3 dagar.

glömde tillägga att vi köper småbalar på ca.50 kg sommartid. vissa bönder pressar även om till det om dom inte har det "färdigt"

Hur ni ser på utfodringen är upp till er, så det bryr jag mig inte om. Däremot tycker jag inte att du ska påskina att hösilage skulle bli dåligt på 3 dagar, i det väder vi har nu. Det är okunnnighet.

Om ditt hösilage blir "dåligt FORT" nu, tycker jag du ska lämna tillbaka alltsammans och köpa foder av högre kvalité. Jag skulle absolut inte utfordra med sådant silage.

LIA

För det första sa jag CIRKA 3 dagar och det var menat under sommarhalvåret när det är varmare, vilket det börjar bli nu!
Om du läst ordetligt skrev jag att det håller längre under vinterhalvåret.

Vi räknade på att den bal måste gå åt på ca 3dagar (annat på vintern när det är fruset) speciellt nu när det börjar bli varmt, då blir det dåligt FORT!
Ska väl egentligen inte gå in på detaljer, men nog får jag det till att "balen måste gå åt på 3 dagar nu när det börjar bli varmt och att hösilaget därmed blir dåligt". Vi har i mellansverige minusgrader på nätterna och runt 10 plus på dagarna. Inte speciellt hög dygnsmedeltemperatur alltså.
Om jag missförstår kan du väl förklara. :)

Under vintern har grannen fordrat från balarna under en månad till sin ensamma häst. Inga problem med kvalitén.

LIA

Liknande trådar

Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 961
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 444
Senast: Madick
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 574
Senast: kem
·
Hästvård Kort resume: Kring 9 december noterar jag att hon rör sig ovanligt lite i hagen och inte busar vilket är olikt henne. Dock var...
Svar
18
· Visningar
2 201

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka