Lite snabbhjälp här tack

Gallardo

Trådstartare
Hur gör ni med kvoterna när ni börjar stödfodra?
Räknar ni bara på kraftfodret eller räknar ni med betet?
OM ni räknar med betet, hur många kg gräs räknar ni med att hästen äter /dygn?

Jag har nämligen räknat på min hästs foderstat och Ca/P ser jättebra ut, men då har jag bara räknat med kraftfodret + lucern (alltså inte betet).

Sv: Lite snabbhjälp här tack

Jag brukar inte räkna förräns hästarna kommer in på hösten, det är svårt att räkna med betesgräs, det kan variera så oerhört. Börjar hästarna tunna ut frmåt hösten börjar jag med att tillskottsfodra med Lusern

Att bara räkna på kraftfodret är ganska meningslöst, det är ju så otroligt liten del av allt hästen äter.

Det finns standardvärden för olika typer av beten som man kan använda för att någorlunda hålla koll på t.ex. Ca/P-kvoten, men exakt kan det aldrig bli.

Att räkna på energi- och proteininnehållet är inte heller någon större idé, men man bör ha koll på hästen nu under senare delen av säsongen då proteinhalten i betet sjunker.

har inte räknat nu när han äter gräs, men får hösilage under natten + betfor och salt nu på sommarn bara. Räknar sen när betet börjar ta slut och de ska gå i vinterhagarna igen.

Räknar inte heller under betesperioden, behövs det stödfodras fodrar jag på tills jag ser resultat och är nöjd med hull och muskelstatus.

Tack så mycket för svaren!
Då struntar jag i att räkna något förrän de stallas in :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
671
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
782
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 090
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 868

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka