Lite slö och lite rund av betet...

I

inza

Ännu en tråd om foder t "tjockis".
Råden i den andra tråden om att minska energin men behålla/öka proteinet för "tjockisarna" är jag med på, men om pållen blir lite slö av betet, hur göra då? Ge nåt extra?

Stå inne på natten hjälper lite mot "latmasken", - och blåser det blir han "hingst"! ;) men flera tips efterlyses!
Är inte tjock (än!), men lättfödd!
Och resten av året går han för det mesta bra på nåt åt det här hållet: 6kg hö (+ev lucern beroende på värdena) + ett kilo havre och 5dl betfor.

Sv: Lite slö och lite rund av betet...

Jag hade inte gett den något extra för att den ska bli piggare. Mer motion är nog det bästa jag kan komma på. Det är inte så lätt med sådana hästar det vet jag för jag har en själv. Hon går i en naturbeteshage på ett "bete" som hon inte blir tjock av.

Jag tror inte på att hästen blir piggare av mer energi i maten. En lättfödd ponny som går på bete ska man nog vara lite försiktig med när det gäller att ge extra energi. Jag tror att risken för att hästen ska få fång borde öka ganska mkt om man ger den havre eller annat foder som innehåller socker eller stärkelse.

är det en ponny du har? Tyvärr är det så att många hästar blir slöa pågrund av proteinöverskottet från betet det går då åt extra mycket energi för hästen att göra sig av med proteinet. Om hästen är tjock så rekommenderar jag mer motion ge inget kraftfoder.

Som sagt, hästen är inte tjock (inte än!), inte ett dugg. Dock lättfödd.
Har inte jättekraftigt bete, just nu är det rätt så dåligt, faktiskt, men det finns förstås mycket att äta.
Och han får massor av motion, ligger i "hårdträning". :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Jag har en nordsvensk brukshäst som är 7 år gammal. Han har klarat sig bra på hösilage plus att få bvitamin vid pälssättning o...
Svar
4
· Visningar
3 486
Foder & Strö Min häst har gått på bete i ca 1 månad. Hästen har inte blivit tjock o rund. Hästen var lite tunn innan han släpptes ut på betet och har...
Svar
8
· Visningar
1 534
Foder & Strö Min häst har idag en bra foderstat som ger en normalpresterande häst allt den behöver. Men nu håller han på att förberedas för att...
Svar
14
· Visningar
1 846
Senast: clusia
·
Foder & Strö Sökte men hittade inte något som hjälpte, har jag missat någon tråd - länka gärna! Nu är det så att min häst står på fri tillgång...
Svar
15
· Visningar
1 787
Senast: muppia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka