Lite skit rensar magen....

Status
Stängd för vidare inlägg.

Timsetim

Trådstartare
Hur tänker ni när det gäller hygien, smitta osv vad gäller era barn? Skyddar ni era små bebbar från allt eller vill ni att de ska "härdas"? Vilket är egentligen "rätt" och vad är sunt förnuft?

Ett litet exempel: Min sambo och jag är förkylda för tillfället. Vi var bjudna på släktkalas idag. Sambons bror ringde och frågade om vi skulle dit. För om vi skulle dit så ville inte de komma dit med sin 4 mån flicka. Vi hade ett förslag på att vi kunde komma vid olika tillfälle, så att vi inte var där samtidigt, men nej, våra baciller fanns ändå i bygget...... Lite överdrivet enligt oss, vad tycker ni?

Vår inställning är nog mer den att man inte ska skydda för mycket. Jag kan tex tänka mig att låta barnen sova ute i sin vagn och har fått många höjda ögonbryn när jag sagt det.

/Timsetim
 
Sv: Lite skit rensar magen....

Om man kan skydda sin bebis så tycker jag man ska göra det. T ex inte gå till shoppingcentret med bebis i vagn, i förkylningstider. Sova ute är väl inget fel? Det gjorde mina barn jämt. Ja, inte i -30 eller ösregn men...
Så jag tycker att ni ska gå på kalaset och så stannar bebbe m föräldrar hemma. Det kan vara andra förkylda än ni där, vad ska de göra då? Köra ut dem:angel: ?
 
Sv: Lite skit rensar magen....

Den bakterieskräck och kliniska renhet vi har här i västvärlden/Sverige, är upphov till många allergiska besvär hos barn.
 
Sv: Lite skit rensar magen....

Det är bra att skydda barnen från infektioner när de är under 1 år.
Immunförsvaret är inte fullt utvecklat ännu då.
Sedan så är det bra att mellan 1-4 år, de år som immunförsvaret programmerar sig, möta så många infektioner som det går.

Ammar man de riktigt små barnen, så får de antikroppar av mamma och blir därmed robustare mot infektioner.
Jag, som inte är tramsig vad gäller smittor, skulle också gärna vilja skydda ett så pass litet barn som 4 månader.
 
Sv: Lite skit rensar magen....

Klart barnen ska sova ute!

Jag har faktiskt inte varit så noga med mina barn, kanske när de var små så de ammades, det är så jäkla trist när de är täppta i näsan då...
Men aldrig att jag har passat dem så att jag inte vistats i samma lokaler som förkylda människor. Den som är sjuk behöver väl inte hålla dem eller stoppa in huvet vagnen etc. - det känns lite onödigt.

Jag tror inte att jag har haft sjukare ungar än dem som till varje pris ska skydda dem heller. Snarare tvärtom, att de andra har varit känsligare när de väl har stött på bacillerna..

Vanliga förkylningar härdar är jag övertygad om. Det brukar ju alltid vara ett elände när man skolar in/första halvåret på dagis är barnen i regel sjuka många gånger - men efter den perioden så brukar det lugna ner sig.
 
Sv: Lite skit rensar magen....

En vanlig förkylning är jag inte så bekymmrad för, Elin går ju på dagis och skulle jag bekymmra mig för förkylningar så skulle jag oroa mig jämt... Men det är klart misstänker man RS så kanske det är en annan sak.

Sova ute i vagnen är suveränt, Fredrik sover betydligt bättre ute än inne... Barnläkaren rekomenderade även det när han hade problem med hosta för det är fuktigare luft ute. Igår stod han ute och sov nästan tre timmar med promenad till kompisarna inräknat, trots snöstorm... Det gäller bara att ställa vagnen så det inte blåser in i den. Hemma brukar jag ställa vagnen på altanen där det är tak och lite vindskyddat.

Överhuvudtaget så får de skita ner sig och greja från tidig ålder, jag har koll på vad de stoppar i sig, men som sagt allt kan man ju inte hindra...
 
Sv: Lite skit rensar magen....

När mina barn var bebisar sov dom ute nästan alltid, även i många minusgrader. Dom sov mycket bättre ute än inne.

När det gäller förkylningar osv så tycker jag som du. Jag tycker att det var lite överdrivet. Jag hade inte reagerat så om jag haft bebis. Hur går det tex när dom går in i en mataffär? Där kan man ju snacka om att det vimlar av baciller! Men dom kanske aldrig tar med sig lillan någonstans?? Jag menar, förkylda är ju folk mer eller mindre alltid, överallt!

När mina barn var små fick dom tidigt kontakt med olika slags djur och många förfasade sig. Men jag tror att det har varit bra. Ingen av dom är allergiska och dom är nästan aldrig sjuka. Dom är iofs mycket ute också och äter mycket grönsaker. Men iaf.

Min brorsa har en grabb på 9 mån och dom var här med honom för inte så länge sedan. Vi bjöd på mat och dom stannade ganska länge. Det blev många timmar. Dom höll i grabben hela tiden, han fick under inga omständigheter komma ner på golvet.

Orsak: vi har hund! Det hjälpte inte att jag tog fram en ren filt (han kröp inte då) och sa att hunden rör honom inte om jag säger till honom att han inte får. Dom var livrädda. Och jag skulle vilja säga att det är mamman som är drivande, hon är uppväxt i djurfritt hem, men tyvärr så är det min brorsa som är värst och vi har haft både hundar, katter, kaniner och annat... :crazy:

Ja, dom får ju såklart sköta honom som dom vill, men liiite överdrivet tycker jag att det är. :cool:
 
Sv: Lite skit rensar magen....

Det är skitjobbigt med en förkyld liten helammandes fyramånaders (särskilt de varianterna som vägrar flaska). Min var med överallt och hade en storebror som drog hem diverse, men jag träffade inte med berått mod folk som var förkylda.

De blir så sjuka och backar så mkt i vikt när de är små. Och det är svårare att se vad som är banalt och vad som är allvarligt.

Sedan kan jag tycka att det under det slutet av det andra halvåret när man delammar men ändå kan få dem att dricka på annat sätt kan vara smart att låta dem få diverse sjukdomar tex vattenkoppor. Då får de det oftast lindrigt men får ändå ett immunförsvar mot det.
 
Sv: Lite skit rensar magen....

Djur, utevistelse, stoppa allt möjligt i munnen när de blivit i den åldern är en helt annan sak i mina ögon än just att utsätta små spädbarn för förkylnings(tänkbart RS)virus.
 
Sv: Lite skit rensar magen....

Silverkedjan skrev:
Det är skitjobbigt med en förkyld liten helammandes fyramånaders (särskilt de varianterna som vägrar flaska). Min var med överallt och hade en storebror som drog hem diverse, men jag träffade inte med berått mod folk som var förkylda.

De blir så sjuka och backar så mkt i vikt när de är små. Och det är svårare att se vad som är banalt och vad som är allvarligt.

.

Ha det har Fredrik missat totalt... När han har varit förkyld ( vilket har varit mycket) Så har han ätit nästan konstant... Så han har varje gång efter en förkylning gjort ett hopp upp i viktkurvan... BVC trodde knappt på mig att han har varit sjuk... För små barn ska gå ner i vikt när de är förkylda...:crazy:
Vägrat flaska gör han ju oxå... ;)
 
Sv: Lite skit rensar magen....

Måste vara bra gener i din :D

Eskil kunde inte äta med snorig näsa och när man fått till det med näsdroppar och allt så rann ändå allt bara rakt igenom - minsta infektionstendens ger fortfarande superracerbajs :crazy:
 
Sv: Lite skit rensar magen....

Åh det låter bra med bra gener! ;)

Jodå det kommer ju ut andra ändan och vid rejäl täppa så kom det upp samma väg igen ganska så omgående och rensa rent... Inte så mysigt men effektivt...:crazy: :D
 
Sv: Lite skit rensar magen....

Timsetim skrev:
Hur tänker ni när det gäller hygien, smitta osv vad gäller era barn? Skyddar ni era små bebbar från allt eller vill ni att de ska "härdas"? Vilket är egentligen "rätt" och vad är sunt förnuft?

Ett litet exempel: Min sambo och jag är förkylda för tillfället. Vi var bjudna på släktkalas idag. Sambons bror ringde och frågade om vi skulle dit. För om vi skulle dit så ville inte de komma dit med sin 4 mån flicka. Vi hade ett förslag på att vi kunde komma vid olika tillfälle, så att vi inte var där samtidigt, men nej, våra baciller fanns ändå i bygget...... Lite överdrivet enligt oss, vad tycker ni?

Vår inställning är nog mer den att man inte ska skydda för mycket. Jag kan tex tänka mig att låta barnen sova ute i sin vagn och har fått många höjda ögonbryn när jag sagt det.

/Timsetim

Ja vår dotter är född i Bryssel och min man är engelsman och båda de länderna är ju redan smutsigare än Sverige av att de är så tätbefolkade respektive stora, man har heltäckande mattor överallt m.m.

Barn till mina helsvenska "kollegepar" i Belgien fick ofta allergier och annat och barnläkarna sa att det var för att de inte var vana vid smuts. Flera rekommenderades att flytta hem till Sverige igen...

Vad gäller att sova ute så är det något alla barn gör här i Danmark. Cafeerna i Köpenhamn har fullt av barnvagnar utanför. En dansk tjej blev t.o.m. åtalad för att ha satt barnet i fara när hon gjorde samma sak i New York en gång häromåret.
 
Sv: Lite skit rensar magen....

Här sover nästan alla barn middag ute i vagn året runt, även på dagis.
Det är väl bara de allra kallaste dagarna, -20 och kallare, som de sover inomhus och det brukar tjorva till det eftersom de inte är vana att sova inne på dagtid.
 
Sv: Lite skit rensar magen....

När min dotter var riktigt liten - upp till 6-7 månader - var jag mycket noggrann med att skydda från infektioner. Det kunde mycket väl hända att vi stannade hemma från diverse tillställningar för att hon inte skulle bli förkyld, till exempel.

Hon var nog i en affär för första gången när hon var 3-4 månader. Eftersom vi är två föräldrar, så fanns det liksom ingen anledning att släpa med en bebis ut och handla tidigare än så. Mycket enklare att en av oss åkte ensam!!!

Vid ett års ålder började hon på dagis, och då går det förstås inte att skydda längre. Och behövs inte heller i samma utsträckning! Visst var det rätt mycket förkylningar första året på dagis, men sedan har vi inte varit särskilt hårt drabbade, tycker jag.

Det enda jag fortfarande är petig med är att jag inte vill träffa folk som har eller nyss haft magsjuka - men det är ju i ärlighetens namn mest för att JAG inte vill bli sjuk....

Vad gäller "vanlig skit" så är jag inte noga alls. Vi har både hund och häst, och dottern har varit med i stallet sen hon var en vecka gammal. Och hemma har det väl hänt att hon plockat i sig hundmat nån gång när hon var i "krypåldern"....
 
Sv: Lite skit rensar magen....

Jag skulle inte vilja träffa folk som är förkylda med min fyramånaders dotter, så jag gör nog som din sambos bror och avstår när det är möjligt.
Tycker det är en helt annan sak att ta med barnet på affären osv, dit MÅSTE jag ju gå ibland. Och eftersom sambon inte har möjlighet att ha henne varenda gång jag ska ditså får hon följa med.

Sen sover hon ute så mycket som möjligt och jag är inte speciellt nojjig vad gäller katthår och damm som vi har en del av här hemma.

Jenny
 
Sv: Lite skit rensar magen....

Nä just såna små vill man ju inte utsätta för smitta i onödan.
En förkylning på en sån liten är ju inte så kul.

Annars är jag inte rädd för lite skit...det hör ju till vardagen.
O djur har vi dessutom o överdrivet pedantiska kan man inte anklaga oss för att vara.
O sova ute är ju kalas.

Fast när lillen var riktigt liten höll jag katterna borta från honom, för säkerhets skull.
 
Sv: Lite skit rensar magen....

Jag har inte ett dugg bacillskräck och skulle lugnt ta med min fyramånaders Sara till förkylda människor. Däremot skulle jag nog se till att de inte håller i henne eller är alltför nära (upp i ansiktet och så). Jag tycker inte hon är så himla liten heller, nu när hon är 4 månader. Kanske skulle jag resonera lite annorlunda om hon var under en månad och möjligtvis också ifall det var något framför oss som kräver att hon inte är förkyld, t ex en utlandsresa eller något sånt.

Jag har tagit med henne till köpcentrum, öppna förskolan och mammaträffar osv. Hon har också sovit utomhus flera gånger.

Men jag hörde att efter att ens barn råkat ut för någon sjukdom blir man mycket mer försiktig. Sara har hittills inte varit sjuk, bara snuvig ett par, tre dagar vid två tillfällen.
 
Sv: Lite skit rensar magen....

Jag blev i helgen otroligt besviken på min kompis. Det var så här att vi hade bestämt att vi skulle träffas och hitta på nåt, eftersom jag bor ganska många mil bort så blir det rätt sällan som vi träffas.

Givetvis ville hon då också träffa min lille son (10 månader gammal).
Som tur var så ringde jag innan och frågade vad vi skulle hitta på och fick då veta att hennes syster dotter varit mycket sjuk troligen i Rs och nu lunginflamation. Eftersom min kompis bor granne med sin syster och umgås dagligen med barnen så drog jag direkt öronen åt mig och sa at hon inte fick trädda min son pga smittorisk med RS.
Föreslog en promenad utomhus istället , bara hon och jag och det gjorde vi. Under promenaden så blev jag då kallad dum i huvudet och nojjig mm.
Sa då, -att när hon själv får barn så kanske hon skulle tänka om då man absolut inte vill att ens barn ska bli smittad av RS och att jag hellre blir kallad nojjig och dum än att utsätta min son för en sådan smittorisk!
Hon var allmänt otrevlig och sa att hennes syster minsann inte var så där larvig och fjantig som jag var och att hon aldrig någonsin skulle bli sådan dölöjlig som jag var! Ni är en konstig familj, nojjiga mm, sa hon!

Hmmm, jag blir lite konfunderad av detta.
Är det jag som är dum och nojjig eller vad tycker ni?
Man vill ju inte att ens barn blir sjuk och kan man undvika att utsätta dom för en sån smitta så gör man väl det eller!
Vad tycker ni om detta!
 
Sv: Lite skit rensar magen....

Nej du är inte nojjig.
Man skall inte utsätta små barn för sådana risker om man kan undvika det.
Jag som för övrigt är ganska så både skitig av mig och orädd för div. smittor undviker både vanliga influensor och maginfluensor om jag kan.
Samt halsfluss när det gäller barnen.

Jag blir själv jättesjuk av influensa eftersom jag har astma.
Det kan ta månader efteråt innan jag kan andas normalt igen.
Så det är inte värt det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp