Lite seg häst

Maria_81

Trådstartare
Hej alla Bukisar! :D
Jag har köpt en ny häst, ett halvblodssto på 15 år. :banana: Hon är en helt underbar individ och jag är bara så glad :D Men när jag rider så lyssnar hon inte riktigt på mig, lite seg och slö och gör gärna inte saker i onödan så att säga :banghead:
Jag vill absolut inte börja använda sporrar då jag vill lösa problemet så hon blir lätt i hjälperna och inte nöta sönder henne med min underskänkel som hela tiden är där och petar. :nailbiting: Har ni några förslagman kan göra för att få henne mer framåt och lättare i hjälperna? Ska väl kanske tillägga att hon inte varit så länge hos mig men vill ju träna in detta från start.
Och jag försöker rida ut så mycket jag kan och vädret tillåter(men jobbar dagtid så det är ju helgerna nu under vintern som blir till uteritter):(
Longerar henne men där är hon också lite seg, har inte tömkört henne ännu men ska börja med det när jag lärt känna henne lite bättre;)
Sen har jag även en liten fråga till, min dotter red henne häromdagen och då såg jag att hon i skritt korsar sina framben, alltså som modeller gör på catwalken. O_o Bara i skritt inte i trav eller galopp. Är det normalt eller ska man kolla upp det?:nailbiting:

Jag har köpt en ny häst, ett halvblodssto på 15 år. :banana: Hon är en helt underbar individ och jag är bara så glad :D Men när jag rider så lyssnar hon inte riktigt på mig, lite seg och slö och gör gärna inte saker i onödan så att säga :banghead:
Jag vill absolut inte börja använda sporrar då jag vill lösa problemet så hon blir lätt i hjälperna och inte nöta sönder henne med min underskänkel som hela tiden är där och petar. :nailbiting: Har ni några förslagman kan göra för att få henne mer framåt och lättare i hjälperna? Ska väl kanske tillägga att hon inte varit så länge hos mig men vill ju träna in detta från start.
Och jag försöker rida ut så mycket jag kan och vädret tillåter(men jobbar dagtid så det är ju helgerna nu under vintern som blir till uteritter):(
Longerar henne men där är hon också lite seg, har inte tömkört henne ännu men ska börja med det när jag lärt känna henne lite bättre;)
Sen har jag även en liten fråga till, min dotter red henne häromdagen och då såg jag att hon i skritt korsar sina framben, alltså som modeller gör på catwalken. O_o Bara i skritt inte i trav eller galopp. Är det normalt eller ska man kolla upp det?:nailbiting:
Antar att du redan testat att sluta driva i samma ögonblick du har det driv framåt du vill ha. Även om det bra är någon sekund, dvs bara driva när det behövs (även om det behövs var tredje sekund första tre minutrarna). Kan fungera super på vissa ridskolehästar i alla fall. (Vissa hästar surar ju ihop totalt av för klämmigt driv och förlorar all framåtanda.)

Finns ett par saker som kan vara värt att testa förutom ovan förslag.
-Rid mycket övergångar och tempoväxlingar (gör stor skillnad på den äldre hästen jag rider)
-Fundera på hur du sitter i sadeln -jag märker stor skillnad på var mina skänklar (blir tjurigt och ovilligt om han tyker de hamnar för långt bak) och längden på mina stigläder -det är alltid lättare att få fram honom i hoppsadeln där jag kommer upp mer från ryggen.
-Var noga i traven med att sitta på rätt sittben och jobba inte nedsuttet för tidigt
-Jag brukar fokusera allra första delen av passet på framåtbjudningen -joggar gärna igång i båda varv och alla gångarter i lättridning/lätt sits runt fyrkanten så att kroppen kommer igång - börjar jag jobba för tidigt slutar han gå fram och blir tjurig. Framförallt om jag rider på morgonen utan att han hunnit gå i hagen. Stor lite äldre häst behöver ofta lite längre uppvärmning. Märker du skillnad beroende på när på dagen du rider? Prova att ändra hur du värmer upp?
-Fick du med avpassad utrustning? Annars dubbelkolla den - vi la på en dyna pga tendens till att bli skav vid ett tillfälle och det gillade han inte vilket märktes i att han inte gick fram när den sadeln användes, så fort dynan försvann gick det bra
-Kan du höra med gamla ägaren hur denne red och få tips? Användes sporrar?

Själv tycker jag ju att sporrar hjälper (i alla fall mig) mot att just sitta och nöta.

I alla fall:
- se till att du inte joxrar med bettet/formen. frammåt är viktigare än form
- se till att du inte bromsar med säte/vikthjälper
-se till att sadel/utrustning passar och inte stör hästens vilja/förmåga att ta sig frammåt
- jag brukar köra på eskalerings-skala, speciellt när jag rider hästar som är lite bekväma. Dvs, först trycker jag till en gång med skänkeln, får jag inget svar smackar jag, får jag inget svar då petar jag med spö (och då menar jag bara en touch, inget slag), ingen reaktion då, så petar jag lite mer besämt med spöt (så mkt som behövs för reaktion). Genom att ha samma sakala, alltid, lär sig hästen ganska fort att skänkel är bekvämast att svara för.
- se till att du inte sitter och gnager med skänkeln, hästen skall svara direkt på hjälp, och skall inte behöva konstant gnag för att hålla tempo.
- bommar kan hjälpa till att skapa 'drag' i gångarterna (speciellt trav och galopp), så slipper man 'tjatet'.
- traggla övergångar och tempoväxlingar ÄVEN I SKRITT.

Vissa hästar behöver få galoppera relativt tidigt i ett pass för att vakna till och bjuda mer framåt. När hästen jag rider (lite olika ridskolehästar) inte bjuder framåt så bra som jag vill brukar jag busa till det lite i galoppen och öka på då och de flesta (även de som är sega i början av passet) brukar tycka att det är roligt att få springa lite fortare än vanligt och bjuda lite mer framåt resten av passet (om man inte är alldeles för tråkig). Det och övergångar, övergångar och mer övergångar. Skritt, halt, skritt, trav, skritt, halt osv.

Du har fått många tips för att bota segheten. Men det du beskriver om framhovarna hade jag kollat upp om jag var som du. Har fått för mig att ha läst någonstans att det kan vara symtom på något som jag inte kommer i håg och inte hittar när jag googlar lite snabbt. Inget som togs upp på besiktningen?

Antar att du redan testat att sluta driva i samma ögonblick du har det driv framåt du vill ha. Även om det bra är någon sekund, dvs bara driva när det behövs (även om det behövs var tredje sekund första tre minutrarna). Kan fungera super på vissa ridskolehästar i alla fall. (Vissa hästar surar ju ihop totalt av för klämmigt driv och förlorar all framåtanda.)
Ja det håller jag på med, jag använder dressyrspö och "tappar" löst samt håller om med benen tills hon ökar till den fart jag vill ha, så fort jag får en ökning så släpper jag allt och direkt på igen med samma sak om hon återgår till "sovandet". Tänkte om det finns mer tips :D

Du har fått många tips för att bota segheten. Men det du beskriver om framhovarna hade jag kollat upp om jag var som du. Har fått för mig att ha läst någonstans att det kan vara symtom på något som jag inte kommer i håg och inte hittar när jag googlar lite snabbt. Inget som togs upp på besiktningen?
Jag har också försökt googla det utan resultat. :( Nej inget sas på besiktningen, gick igenom UA. :up:
Det var drf jag blev så förbryllad då jag aldrig sett det förut :confused:

Finns ett par saker som kan vara värt att testa förutom ovan förslag.
-Rid mycket övergångar och tempoväxlingar (gör stor skillnad på den äldre hästen jag rider)
-Fundera på hur du sitter i sadeln -jag märker stor skillnad på var mina skänklar (blir tjurigt och ovilligt om han tyker de hamnar för långt bak) och längden på mina stigläder -det är alltid lättare att få fram honom i hoppsadeln där jag kommer upp mer från ryggen.
-Var noga i traven med att sitta på rätt sittben och jobba inte nedsuttet för tidigt
-Jag brukar fokusera allra första delen av passet på framåtbjudningen -joggar gärna igång i båda varv och alla gångarter i lättridning/lätt sits runt fyrkanten så att kroppen kommer igång - börjar jag jobba för tidigt slutar han gå fram och blir tjurig. Framförallt om jag rider på morgonen utan att han hunnit gå i hagen. Stor lite äldre häst behöver ofta lite längre uppvärmning. Märker du skillnad beroende på när på dagen du rider? Prova att ändra hur du värmer upp?
-Fick du med avpassad utrustning? Annars dubbelkolla den - vi la på en dyna pga tendens till att bli skav vid ett tillfälle och det gillade han inte vilket märktes i att han inte gick fram när den sadeln användes, så fort dynan försvann gick det bra
-Kan du höra med gamla ägaren hur denne red och få tips? Användes sporrar?
Nåt jag märkt är ju att hon

Nåt jag märkt är ju att hon blir piggare efter att hon fått galoppera så det är ju något jag kommer att fortsätta göra, rida fram i alla gångarter innan tanken på arbete :up:
Jag hörde med gamla ägaren och det end hon tipsade om var att jag kunde ge havre, O_o Men får väl höra med henne igen. Min kompis provred henne igår och då såg jag att hon nötte ganska så mkt med underskänkeln men tyvärr gick hon ju riktigt bra då :down: Så hon har väl kanske blivit riden så innan mig så nu blir det en rejält kommuniktions krock oss imellan :meh:

Ta hjälp av ridlärare. Öka konditionsträningen på hästen. Försiktigt, försiktigt så hästen inte skadar sig. På ett halvår sikt kanske.

Naturligtvis men hur en sitter är också fascinerande effekter. Prova skillnad på att du har dina tår utåt och du har dina tår inåt. Extremvarianter menar jag. Rid på rakt spår längre bit i olika gångarter, skritt, trav, galopp, och prova enbart det. Jag jobbar mycket med att inte hänga i mun vid igångsättning. Det är alltid intressant hur jag lyckas. Olika sadlar och barbacka , prova olika.

Tömkörning , akta så du inte drar i munnen då får du fel effekt. Du blir väldigt stark med tömmar.

Hitta inte fel som inte är fel, angående frambenen. Fråga din ridlärare. Hästen har väl nyligen gått igenom veterinärbesiktning, om den är nyköpt?

Ataxi?

Övergångar!! Massor och åter massor.

Min häst går också sådär med frambenen, endast i skritt. Plaiting kallas det för i England (alltså flätning, som om man flätar hår) och det enda som är problem med det är att de ofta stryker sig. Det är tydligen vanligt hos Welshar av alla storlekar, och min har Welsh B i sig.

Jag har fått lära mig att skänkeln ska vara kvick, inget klämmande i långa stunder. Det ska vara som en elstöt (tidsmässig liknelse), och sen bort med trycket.
Det kan vara värt att prova på att först skritta avsuttet i 15 minuter och sen hoppa upp och direkt ta "en vild galopp", dvs friskt tempo i lätt sits.
Uteritt vid mörker funkar bra med en ordentlig pannlampa och reflexer. Du kanske kan värma upp ute och sen jobba en stund på ridbanan efter det.

Övergångar!! Massor och åter massor.

Min häst går också sådär med frambenen, endast i skritt. Plaiting kallas det för i England (alltså flätning, som om man flätar hår) och det enda som är problem med det är att de ofta stryker sig. Det är tydligen vanligt hos Welshar av alla storlekar, och min har Welsh B i sig.
På exteriörbedömning talar domarna om "linjegångare". Hästen sätter fötterna på en linje.

Det är ett exteriört fel. Inget sjukligt och ger normalt inga bekymmer. Men mindre önskvärt i avel.

På exteriörbedömning talar domarna om "linjegångare". Hästen sätter fötterna på en linje.

Det är ett exteriört fel. Inget sjukligt och ger normalt inga bekymmer. Men mindre önskvärt i avel.

Det håller jag helt med om. Därför är också min häst, och mina barns förra ponny som hade samma åkomma, valack :)

Om utrustning osv passar så är det ridningen som ska justeras. Ta hjälp av en bra tränare! Denne kan kanske också sitta upp och låta dig rida efter så du får en känsla av hur det ska vara. Hästen är inte framme för skänkeln och det är inte alltid helt lätt att rida dem så.
Konsekvens är viktigt och ibland behöver man förstärka hjälpen med ett spö men det är svårt att förmedla över internet. Ta hjälp! Det går att lösa. :)

Ang linjegången. Går hästen lika utan sadel, när du leder den? Om den gör det så behöver det inte vara nått problem utan en exteriör avvikelse. Men om den bara går såhär med sadel och ryttare så skulle jag kolla sadeln hos någon som kan i första hand och i andra låta en veterinär kolla för att sedan övergå till massör/liknande. Nånting stör hästen med sadel och vikt på ryggen och är de inte sadeln som ligger dåligt så har den kanske ont någonstans ändå. Har ni bytt utrustning, underlag och ryttare vid försäljning så går det fort att utveckla olika smärtor om något är fel.

Sitter man och driver och driver och driver och hästen inte lyssnar så blir det ju lätt motsatt effekt = segare häst som lyssnar ännu mindre på skänkeln.
Något som har funkar på min ponny är att ger jag skänkeln så ska den direkt lyssna. Är den lat och ignorerar det du bett om så tycker jag att man kan ge den en rapp med spöt. Oftast så tar den då skänkeln bättre nästa gång.
Kanske låter hemskt men tycker att det fungerar bättre än att behöva skänkla på hästen konstant under ett ridpass. Detta har gett mig en känsligare häst = mer harmoniskt ridpass.

Jag såg faktiskt en film som någon lagt ut om tips på hur man kunde göra när hästen inte gick fram för skänkel. Nu minns jag naturligtvis inte var men man kan säkert googla på det. Hon som red talade engelska.

Jag såg faktiskt en film som någon lagt ut om tips på hur man kunde göra när hästen inte gick fram för skänkel. Nu minns jag naturligtvis inte var men man kan säkert googla på det. Hon som red talade engelska.
Ja men jag tror jag sett den filmen, det är därifrån jag tagit att trycka med skänkel först i nån sekund och händer inget då på och "tappa" med spöt tills man får en reaktion o då släpper man allt så dom förstår vad man är ute efter. :D

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 128
Senast: Anna-Bella
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 668
Senast: AbCdE
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 612
Senast: Stergo
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 770
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama