Lite orolig för min lilla tjej.

carolineartemis

Trådstartare
Fick ett samtal innan från tjejen som tog in hästarna i mitt stall ikväll. Hon tyckte min häst verkade hängig och hon åt inte höt. Jag åkte ut till stallet för att kolla till henne. Hon stod då och hade småpillat lite i höt. Hon såg trött ut men hon är just nu svullen i ögonen p.g.a alla flugor. Hon hade ingen feber,bra tarmljud och fina slemhinnor. Dock inget bajs men hon hade bara varit inne i en dryg timme. Gick en liten sväng med henne och hon var som vanligt, åt lite gräs vid vägkanten.
Till saken hör att de har varit ute länge. Släpptes ut vid 06.00 och kom in vid 22.00. Jag utökade även hennes hage i eftermiddags så att hon fick ganska mycket mer gräs .

Kan det helt enkelt vara så att hon är mätt och därför ratar höt? Hon kan göra så ibland på våren när gräset börjar gro nämligen.

Tacksam för era synpunkter/En nojjig hästägare

Sv: Lite orolig för min lilla tjej.

Kan wara så enkelt som att hon faktiskt är mätt - i den utsträckning en häst nu blir det... ;) Mina hästar brukar rata höet när de har tillgång till gräs, wilket jag tolkar som att de föredrar gräset och ogärna äter trist hö när det finns bättre grejor.

Trots detta tycker jag att ska kolla till din häst lite e tra, sätt klockan på tidig morgon, kanke 04, och titta till henne. Symptomen skulle kunna öwerensstämma med kolik och då är det bättre att kolla en gång för mycket än för lite. Kanske ta det lite lugnt med gräset imorgon.

Tack för ditt svar. Ska kolla henne tidigt i morgon. Hon har haft kolik innan men då p.g.a grus och det kan det ju knappast vara tal om nu. Kan de få kolik av för mycket gräs också?

Ja, desswärrre tycks hästar kunna få kolik aw nästan wad som helst. Men om hon skulle få det pga dagens gräs tycker jag att hon antingen skulle ha fått gaskolik (jätteont, går inte att missa) eller en rubbning aw tarmfloran med lös awföring och/eller diarré till följd. Men som sagt, man ska aldrig säga aldrig, så ta du en tidig titt imorgon!

Lycka till!

Hej!

Hon mår bra och är som vanligt. Hon var nog helt enkelt mätt! Färskt gräs måste ju vara bra mycket godare än torkat gammalt ;)
Tack för er omtanke!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Storlek röd Kong?
  • Valp 2024
  • Liten fodertunna?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka