Lite lydnadsfilmer, goda råd?

Aningsfull

Trådstartare
Har efter ett alldeles för långt uppehåll tagit upp lydnadsträningen igen. Sporren är en träningstävling på onsdag. Jag vet att momenten inte riktigt sitter 100 % men så länge vi båda har roligt gör det mig ingenting. När man har dvärgpinscher blir man tvungen att tänka att det i alla fall är bra att de är glada, för precisionen är det tyvärr lite dåligt med. :angel: Men är inte kontakten ganska bra? :)

Linförighet: http://s9.photobucket.com/albums/a64/lyckligajag/?action=view&current=SNV30308.flv

Läggande under gång: http://s9.photobucket.com/albums/a64/lyckligajag/?action=view&current=SNV30298.flv

Inkallning: http://s9.photobucket.com/albums/a64/lyckligajag/?action=view&current=SNV30348.flv
http://s9.photobucket.com/albums/a64/lyckligajag/?action=view&current=SNV30349.flv

Har regnat hela dagen, gräset är blött och det har börjat krypa ner mot minusgrader så läggandet är jag inte så nöjd med. Annat än att jag är glad att hon lägger sig över huvud taget. Det hade hon aldrig gjort förra året. Lägger sig lite tveksamt. Annars brukar hon bara smälla ner i backen.

Linförigheten blev lite svamlig idag. Jag håller på att försöka lära henne att belöna med leksak som variation till godis. Hon blir lite svamlig då. Tycker att hon sköter sig ganska bra vid gåendet, men vid språngmarsh studsar hon iväg och blir lite okontrollerad. Det behöver vi verkligen träna på!

Men vad tycker ni rent gerellt? Behöver man skämmas på träningstävling? Eller vågar man åka, eller ska man stanna hemma och träna mer? Man vill inte göra bort sig. :angel: :D
 
Sv: Lite lydnadsfilmer, goda råd?

linförigheten: hunden verkar lite osäker på sin position. en del vingel och hoppar och studsar lite. hon tränger i vänstersvängarna och är även efter i helomvändningarna. jag hade provat att helt enkelt gå lite långsammare och visa med halvhalter och vridning på höften vad som ska hända. och träna kortare sträckor så hon blir säkrare på sin position. om det går hade jag ev sänkt koppelhanden lite till.

läggandet hade du själv kommenterat. lite långsamt.

inkallningen: träna avslut. hopp och studs ger avdrag.

och självklart ska ni tävla. ni måste ju inte vinna på första starten. hunden ser ju väldigt entusiastisk ut och det är det viktigaste (och att de ligger hyfsat på platsen).
 
Sv: Lite lydnadsfilmer, goda råd?

Alltså det är det där med koppelhanden. Det är sjukt svårt att få till det där med en så liten hund. Att liksom hitta rätt så att kopplet i alla fall kan hänga lite, utan att hunden trampar på det. :D Hänger bara kopplet lite för mycket så trampar hon in det mellan frambenen och då blir det hopp, studs och vrid för att komma lös. :angel:

Positionen håller jag verkligen med om att den är ostadig. :angel: Jag tränade en del positioner förra året men nu funkar det inte lika bra. Får skylla mig själv som tar typ 6 månaders träningsuppehåll. :angel:

Och hoppen på inkallningen gör mig tokig. Vi tränar mycket på kortare avstånd och då fungerar det. Men så fort jag går 15 meter som det ska vara på tävling hinner hon få upp en massa fart och sen stannar hon mot mitt ben när hon kommer fram, och sätter sig sen. Redan nu på två träningspass har det blivit bättre. Och då ser du hur det ser ut nu. :angel: Men det ska bli ännu bättre. ;)
Farten är det i alla fall inget fel på. ;) :D

Men jag har insett att det är roligt att träna lydnad så vi får köra på det. Hade ju faktiskt varit roligt att kunna gå ut i en lydnadsetta kanske till sommaren. :)
 
Sv: Lite lydnadsfilmer, goda råd?

Jag tycker det såg jättefint ut. Att hon fladdrar så i positionen tror jag är att du inte ger henne en endaste chans att förbereda. Du går omkring som en orkan, svänger, abrupta halter osv. Tänk på att du ska förbereda din hund så att denna är beredd på vänster om marsch eller liknande. Gå utan hund och träna! Det är nyttigt :bow:

Läggandet under gång, hon lägger sig väldigt fint och viker bakbenen men som sagt sent och lite segt. Det är ju bara att träna snabba lägganden vid sidan utan att gå ifrån henne.

Inkallningen, där hade jag hjälpt henne. Att styra in med en godbit till sidan så att hon inte får chans att fela.

:banana:
 
Sv: Lite lydnadsfilmer, goda råd?

Jag tycker också det ser fint ut... härlig och entusiastisk hund:) Jag får hålla med de andra om positionen på fria följet - men jag vet också hur svårt det kan vara, min lilla pyrre gör precis som din hund, ligger lite före och pendlar. Mitt förslag är att du tränar lite kortare sträckor och inte så länge, och förbereder hunden för t ex en halt med att gå liiite saktare, eller med en halvhalt (svårare att jobba bort, dock).
Läggandet är inget att säga om, där såg du själv att det var lite segt och det kan ju bero på blötan.
På inkallningen gör min pyrre precis som Julie, hoppar på mig innan hon vänder. Just nu försöker jag hjälpa henne och styra litegrann, precis som Aliide sa - men min hund hinner också få upp en väldig fart så det är inte så lätt!
Hursomhelst så ser det väldigt trevligt ut och du ska veta att det många som startar i 1:an och inte har kommit så långt som ni! Så inte behöver du skämmas inte... dessutom var det väl en tävlingsträning? Då är det klart du ska åka!
 
Sv: Lite lydnadsfilmer, goda råd?

Jätte fint... :)

Jag skulle inte gå så långa vändor med henne, utan gå mer korta. På tävling är det inte så långa pass som gäller...


Klart du ska tävla, det kommer gå kalas!:D
 
Sv: Lite lydnadsfilmer, goda råd?

Jag håller med cillamuffins, men måste bara få säga att hon är såååå fin :love:
 
Sv: Lite lydnadsfilmer, goda råd?

vad händer om du helt enkelt tar ett steg åt sidan när hon hoppar? eller ger ett fotkommando och börjar gå när hon är precis framför?
 
Sv: Lite lydnadsfilmer, goda råd?

Nu har vi varit på träningstävlingen och det gick jättebra! :)

Klockren platsliggning. Tydligen ett jättesnyggt fritt följ. Jag tyckte att hon kändes lite slö.. :o Men de andra tyckte att det var engagerat och bra.
Läggandet under gång gick bra. Har varit varmt hela dagen så gräset var torrt, då är det inga problem att lägga sig. :angel:
Inkallningen var som alltid jättesnabb och hon missade mig på slutskuttet så hon hoppade i alla fall inte på mig. :angel: :D Sen ett snyggt sättande.
Ställande har vi inte så det hoppade vi över. Samma sak apporteringen.
Hopp över hinder var klockrent. Snabbt och bra, superfokuserat.

Tyvärr missade min kompis att fota från själva "tävlandet" utan det blev bara 3 bilder som togs nån gång efteråt.

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_18/09450000-09459999/640x480/9456775.jpg
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_18/09450000-09459999/640x480/9456762.jpg
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_18/09450000-09459999/640x480/9456763.jpg

Platsliggningen fotade jag själv. Ser ni tönten längst till höger? :angel: :rofl:
9456766.jpg
 
Sv: Lite lydnadsfilmer, goda råd?

Nu hade ni redan varit iväg, men jag skulle skriva ÅK! En hund SKA vara entusiastisk i de lägre klasserna. Det är det som är så underbart! Min hund har i LKL 2 rejsat runt mitt under ett moment och kört liten egen show. 10 i helhetsintryck från domaren och applåder från TL och sekreterare. En glad hund är det bästa man kan se. Där viljan och glädjen finns. Sen finns det de som får 1-2 betyg högre för att deras hundar gör allt mer exakt, men smaken är ju som baken och så beror det på vad för mål man har. Är det Elit som hägrar eller att ha roligt i klass 1-2 och ev. prova på 3?
 
Sv: Lite lydnadsfilmer, goda råd?

Lydnaden är inte alls det vi satsar mest på utan bara en rolig grej att syssla med på "fritiden" så jag har inte ens tänkt att hon skulle kunna komma längre än till 1:an. :D
Så länge vi har roligt. Det är huvudsaken. :)
 
Sv: Lite lydnadsfilmer, goda råd?

Jag ser inga som helst hinder för dig och din hund att komma till elitklass och behålla den glädjen som ni har nu - en glad hund håller längre och det blir definitivt mycket roligare att tävla!! Ta det bara inte så allvarligt så kommer det att gå bra:)

Platsliggningsbilden är ju bara såå cool... hon syns ju knappt:rofl:
 

Liknande trådar

Utrustning Jag jobbar på ridskola och vi fick en påse skänkt till oss med lite utrustning i, visar sig vara ett riktigt gammalt men helt komplett...
Svar
15
· Visningar
3 906
Senast: Dentaku
·
Övr. Hund Jag är jätteallergisk just nu så jag försöker hitta nya sätt att roa hundarna inomhus. Det känns lite fel att be dem att städa efter...
Svar
7
· Visningar
1 093
Senast: buschiq
·
L
Utrustning Jag har en dressyrsadel Crown Arwen som är väl utprovad och passar min häst bra. Hästen har haft en del ryggproblem men de är nu nästan...
Svar
0
· Visningar
1 315
Senast: lasseman
·
Övr. Hund Lyckades fånga några snuttar av måndagens pass i fårfållan med filmkameran! Här är alltså en liten film på Boss och fåren (och det ska...
Svar
1
· Visningar
876

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp