Lite hö hjälp!

S

SessCa

Håller på att glo lite bland foderförsäljarna i trakten och fick tag i detta hösilage: 350 kilos bal för 350 kr, analyserat.
Priset tycker jag verkligen inte är något att klaga på.
Men värdena, jag har verkligen ingen koll på vad som är bra värden och inte.
Så vad säger ni?

Smältbartråprotein 37g/kg
TSEnergi 9,1 g/kg
TSTS 52%
 
Sv: Lite hö hjälp!

Är alla värden per kg/ts? Eller är det per kg foder? Eller är energin per kg ts och SmRp per kg foder?

Om alla värdena är per kg ts blir kvoten 4. Rekommenderad kvot är 6 så det blir lite proteinfoder för att komma upp i rätt kvot. Skulle värdena vara per kg ts (vilket tolkar i alla fall energiangivelsen som) blir det en energihalt på 4,7 Mj per kg foder, vilket inte är jättehögt...

Hur mycket energi räknar du med att hästen behöver?
 
Sv: Lite hö hjälp!

Oj, jag föstod inte vad du pratade om där. :o
Jag har faktiskt ingen aning.
Jag ser det här hösilaget som en nödlösning fall jag inte hittar något annat.
För martha som fortfarande äger hästen talade om att han går bättre på hö, och att det kanske är lite för blött för honom.

Han kommer att sättas igång långsamt när han kommer.
Han ska ridas in nu i vår så han ska väl inte jobba allt för hårt än.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 185
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 911
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 452
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 159
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp