lite hjälp men min häst!?

A

agnes_90

Hej. Min häst har muskler att jobba i skritt, trav och galopp men jag lyckas inte få honom att göra det. En annan tjej. En jätte duktig ryttare som lever på att rida hästar har ridit honom och då går han jätte bra (hon hoppade upp på honom och direkt gick han skit fint.) men jag vet inte hur jag ska göra för att han ska gå så med mig? några nyttiga övningar som får oss mer samspelta eller så? eftersom jag inte rider lika bra som henne på långa vägar så vill han bara springa i traven fast mest i galoppen? jag vet att det tar lång tid men tänkte bara om nån vet några bra övningar. tack på förhand!

Sv: lite hjälp men min häst!?

Hej!

Gör mkt övergångar, lydnadsövingar, så han blir uppmärksam på dig, och vem som bestämmer. Se till att rida mkt vägar - serpentiner-volter, ja allt möjligt så att han verkligen är "med" dig, och inte har huvudet ngnannanstans. Kanske du har möjlighet att ta hjälp av en ridlärare? det är jätte bra, att ngn gång då och då, få lite hjälp, och sen veta vad man ska öva på, och hur man ska bära sig åt.

Lycka till med hästen! Hoppas att det går bra för er!:)

Hur länge har du haft hästen?

Det bästa är nog att ta hjälp av en tränare lite då och då som kan hjälpa dig att "rida rätt". Då kommer det antagligen att bli lättare för både dig och hästen.

Sen som spiralblock skrev,, så är det bra med mycket lydnadsövningar.
Rid varierat.
Planera din ridning, och kanske träna på en speciell sak/gångart vid speciella tillfällen så du får känna efter bara på det.
Skänkelvikningar och liknande brukar vara bra för att få hästen lösgjord.

Något som funkar på min springare som inte gärna jobbar är skänkelvikning . Efter några gånger i båda varv går han jättefint ! Jag rider honom i form utan att ta ngt alls i tyglarna , dt för att jag ridit med halsring och fått honom att lyssna på skänkelhjälperna mkt bättre ! :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Nevermind
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 738
Senast: mamman
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 393
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar