Lite halt.

Tättran

Trådstartare
Hur skulle ni göra? Jag har en 24-årig islandshäst, pigg och frisk i övrigt.Vid vet.besikt för fyra år sen fick han bedömning, hf nedre led övergående 1% , båda bak 1/2 %. Det har gått jättebra att rida honom, men nu har han visat en liiiten hälta på höger fram. Skulle ni fortsätta att rida en sån häst,för att hållas igång och inte bli sämre?

Hur skulle ni göra? Jag har en 24-årig islandshäst, pigg och frisk i övrigt.Vid vet.besikt för fyra år sen fick han bedömning, hf nedre led övergående 1% , båda bak 1/2 %. Det har gått jättebra att rida honom, men nu har han visat en liiiten hälta på höger fram. Skulle ni fortsätta att rida en sån häst,för att hållas igång och inte bli sämre?

Är hästen inte kollad sen veterinärbesiktningen för fyra år sedan? ½ grad båda bak på böjprov på en 20-årig häst får anses som okej om den är ua initialt. Men 1 grad på just bara ena fram är lite knepigare. Och om han nu är halt på höger fram, så ta honom till klinik och få honom kollad.

Efter det kan man ta ställning till både om det är en liiten hälta, och om hästen bör ridas alls eller ej.

Lycka till =)

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
998
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 562
Senast: Freazer
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 287
Senast: malumbub
·
Hästvård För att korta ner historien. Märkte att hästen började sur och grinig vid ridning sommar-21. Åkte in till klinik där man konstaterade...
Svar
8
· Visningar
2 278
Senast: Unhappy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka