Lite grovfoder till tjock d-ponny

T

Trollflugan

Hej!

Jag har en fråga ang. foder..

Har en tjock d-ponny på ridskolan som endast får 2 kg hösilage varje dag. Är inte det lite lite för en så pass stor ponny ändå?
½ kg på morgonen och 1 ½ kg på kvällen. Det har han ätit upp på en kvart, sen står han hela natten utan.

Nu vet jag inte hur mycket ponnyn väger, men normalvikt på en d-ponny av ridmodell + lite extra fett kring magen.. :) Han är alltid väldigt gasig, kan det har med för lite grovfoder att göra? Tacksam för svar! :)

Sv: Lite grovfoder till tjock d-ponny

Är ingen foderexpert, men det låter ju som för litet för en shettis t.om! Och sen att bara fodra 2 ggr per dag.

Är du säker på att det är allt den får? Låter helt otroligt.
Min D-ponny jag hade innan fick 6-8 kg hö per dygn, vilket jag tyckte var i minsta laget, men hon stod på halm och åt av det med.

Hur länge har den fått den mängden?

Hoppas nästan att du bara skämtar......

Senast ändrad:

Får den inte ngt annat att äta, tex halm eller gräs?

2 kg hösilage som enda grovfoder till en D-ponny måste vara jättefarligt. Varför får den inte ngn mat?

Den går ju ute i hagen på dagarna mellan 8-12 ungefär, så då äter den ju gräs. Men ändå, tycker det är så lite.. får ta upp det med någon anställd.
Och nej, den har inte halm heller utan står på spån. Ska kolla upp det vidare, håller nämligen på med foder just nu i skolan och tycker det stämmer dåligt med det vi får lära oss.

4 timmars utetid är ju inte speciellt mkt, och gräset nu borde ju inte vra så mkt eller näringsrikt heller.
Kanske du missat att den får mer mat?
Annars borde den ju inte vara rund..

Den ska ha minst 1,5 kg per 100 kg kroppsvikt. Om den sedan är fet så ska den naturligtvis bantas men då får man pussla ihop det så att den får så lite energi som möjligt.

Tror inte att den ponnyn kan må bra....
En ridskolehäst jobbar ju ganska många timmar per dag och borde absolut inte vara tjock på den dieten. Är du säker på att den är tjock, och inte svullen av gaser? Låter nästan som kvarsiorkor (stavning) när en häst som får så lite mat är rund. Vet dock inte om hästar kan få det, kanske bara människor som kan...
Min D-ponny (fullblodstyp, något svårfödd) får ca 12 kg hö om dagen, plus ngt kilo lucern när det inte är betesäsong, plus 2-3kg krafftfoder. Hon skulle kunna äta mer hö utan att bli fet. Nu äter hon kanske ovanligt mkt, men som någon sa så ska de ha minst 1,5kg hö per 100g kroppsvikt/dag. Detta borde innebära att om hästen väger ca 400-500kg så ska den ha MINST 6-7,5 kg hö per dag....
Min skulle se ut som ett skelett på den mängden, och basterat på att en ridskolehäst jobbar så hårt så borde den nog iaf äta 10 kg/dag, även om den är lättfödd....

Håller med dig, det verkar ju skumt. Ska dit i veckan nu så jag ska kolla upp det närmare. :) 1,5 kg TS/100kg vikt är det ju, därför som jag reagerade på det. Jag tror inte heller att han mår bra, känns som att allt kan hänga ihop. Han är otroligt sur inne hela tiden också, kanske har med uttråkning/smärta att göra?

Snarare pga hunger..

Fast jag får inte ihop det med att en häst som går lektion, klarar sig en längre tid på 2 kg hösilage per dag.
Hur vet du att den inte får mer?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 097
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
557
Senast: Elo
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
636
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
716
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka