lite fundersam

gubbtjyv

Trådstartare
Har en rätt stor travare som jag skaffade för ca ett år sedan. Var då mest ett spjälstaket stod på 8 kilo oanalyserat hö och ett kilo grund , så kan ni tänka er själva.

Köpte et bra hö å ställde han på fri tillgång å han petade i sig mins 20 kilo och lite mer därtill. De har han ätit i ett år ja förutonm lite metfor å mineral. Lade på sig bra å byggde bra med muskler när vi väl började rida... tog ett tag av förklarliga skäl.

Nu till de som gör mig lite fundersam. Fö ett par veckor sedan började han att dra ner på höärtandet till 14-15 kilo + betfor å mineraler.

Maskkontro gkord å tänder kollade för en månad sedan.

Perfelt i mafe å avföring fin fin , hästen är pigg å glad å mycket arbetsvillig inget att klaaga på överhuvudtaget.

Till frågan Kan de vara så att han liksom ätit ikapp å nu har kroppen kommit i balans å allt stämmer för han eller finns de något jag bör kolla upp ??

är ja bara lite nojjig eller:laugh:

har ni någon fundering eller så varför ...

Sv: lite fundersam

Vad har ni för utetemperatur?
Täckas hästen?
Erbjuds den vatten hela tiden?
Finns det gräs i hagen?

Energi åtgången kan till viss del styra ätandet men även om hästen får i sig för lite vatten.

Eller så är det helt enkelt så att hästen inte orkar mer, har du ökat givan av betfor eller annat?

Bytt hö?

Det finns mycket att spekulera i.

Min häst väger runt 600 kg och skulle aldrig få i sig 20kg per dag, inte då när man fodrar m flera givor per dag. På fri tillgång vet jag inte riktigt faktiskt men har svårt att se att han skulle våldäta i sig då jag haft honom på fri tillgång och det var inte så att han kastade sig över maten då heller.

Hur länge har hästen varit på fri tillgång? Många hästar tokäter ju den första tiden för att sedan nöja sig då den blir mätt och äter bara det den orkar.

Liknande trådar

M
Foder & Strö Jag undrar lite om hur det är med foderrådgivare egentligen? Jag fick hjälp med en foderstat av en rådgivare från Kr**ft. Men jag har ju...
Svar
6
· Visningar
1 077

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Burkmat
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar