Lite frågor..

Aliide

Trådstartare
Om kastrering och kattsand :D

Jag har tre hankatter. Två äldre som är kastrerade och en nykomling. När kastrerar man? Mina två gamlingar var innekatter så kulorna togs bort när jamandet inomhus kom. Men nu går alla ute och vi vill inte att lilla Janne ska få några bebisar.

Och vad är grejen med kattsand som inte är klumpbildande? :o

Sv: Lite frågor..

Hur gammal är kissen nu då?
Efter 6 månader brukar det gå bra att kastrera hankatter, om de är normalväxta.

Ja du, personligen avskyr jag icke klumpbildande kattsand men det finns säkert dem som gillar den med :)

Jättebra att du tar ansvar och kastrerar även hankatter!

Han är 5½ månad så då passar det bra då :bow:

Jag köpte fel kattsand sist och fick icke-klumpbildande, det går ju inte att få bort urinet! Så jag slängde ut allt och köpte nytt.

Tack för svar! :bow:

Man kan ju kastrera kattungar, vissa veterinärer vill inte göra det medans andra tycker att det är det absolut bästa. Vet dock inte hur tidigt, har dock fått uppfattning om att 12-14v kattungar går att kastrera, då jag vid samtal med flera uppfödare fått erbjudande att kattungen ska vara kastrerad och klar vid leverans när jag meddelat att jag kommer kastrera i framtiden.

Oj, kastrera en kattunge på 12 veckor låter inte klokt i mina öron. Jag tycker det låter rimligare när de börjar närma sig könsmognaden och är lite med "färdigväxta".

Men det kanske har kommit fram till nya rön nu, att de t.ex inte stör tillväxten och sånt som de sa tidigare.

Som sagt så kan kattungar kastreras redan innan dom lämnar mamman. Min uppfödare har börjat kastrera alla kattungar som inte ska användas i avel.
Angående kattsanden så fattar jag inte heller varför vissa vill ha icke-klumpbildande. Möjligtvis uppfödare då eftersom kattungar ibland kan äta sand och då är klumpbildande en dålig (farlig) idé.

Oj, kastrera en kattunge på 12 veckor låter inte klokt i mina öron. Jag tycker det låter rimligare när de börjar närma sig könsmognaden och är lite med "färdigväxta".

Men det kanske har kommit fram till nya rön nu, att de t.ex inte stör tillväxten och sånt som de sa tidigare.

Man vet mycket mer om detta idag än man gjorde för 20 år sedan och det är inte skadligt att kastrera kattungar. Dessa katter får inte trängre urinrör (som man tidigare trodde). Tillväxtzonerna i rörbenen tar lite längre tid på sig att stängas så rörbenen blir något längre (det handlar om knappt 1 mm) hos katter som kastreras före könsmognad relativt de som kastreras efter könsmogad (notera att alla katter inte är könsmogna vid 6 månaders ålder så det här med tillväxtzonerna gäller även för dem, inte bara för kattungar på 12 veckor).

Jag har kastrerar sedan 2005 sällskapskatter innan de flyttar och de katterna har utvecklats helt normalt.

Och vad är grejen med kattsand som inte är klumpbildande? :o

Funkar utmärkt, man plockar bort bajset (som torkar ihop till harda klumpar), och sen när det blivit för mycket kiss i ladan (det luktar inte när man har kristaller) sa byter man alltihop. Det brukar bli en gang i veckan när vi har tva katter och varannan vecka när vi har en.

Mycket praktiskt, man kan slänga bajset direkt i toaletten, och slipper springa med sma pasar till sopnedkastet varje gang katten har kissat eller bajsat.

Fast det är ju rätt stor skillnad på kristaller och vanlig icke-klumpbildande sand..

Man vet mycket mer om detta idag än man gjorde för 20 år sedan och det är inte skadligt att kastrera kattungar. Dessa katter får inte trängre urinrör (som man tidigare trodde). Tillväxtzonerna i rörbenen tar lite längre tid på sig att stängas så rörbenen blir något längre (det handlar om knappt 1 mm) hos katter som kastreras före könsmognad relativt de som kastreras efter könsmogad (notera att alla katter inte är könsmogna vid 6 månaders ålder så det här med tillväxtzonerna gäller även för dem, inte bara för kattungar på 12 veckor).

Jag har kastrerar sedan 2005 sällskapskatter innan de flyttar och de katterna har utvecklats helt normalt.

Intressant!

Jag tycker inte de har "så mycket kulor" när de är 12 veckor, men det kanske är tillräckligt?
Dock funderar jag lite över hur ID-märkning i form av tatuering i örat blir, om man kastrerar och id-märker samtidigt, vid ca 12 veckors ålder? Har man ingen brådska kanske det är en praktisk detalj som gör det bättre att vänta lite. Visst kan man tatuera dem senare, men det görs ju helst när de ändå är sövda vid kastreringen.

Våran kille kastrerades när han var 3-4 månader, på vetrinärens ordination.

Enligt våran vetrinär så var det inte minsta skadligt, kravet var bara att kulorna kommit ner eller vad han nu kallade det. Alltså att de var framme och gick att knipsa av. Han sa att om man vill slippa hanbeteende alltså att de strätter och åmar sig så kan man med fördel kastrera katten tidigt.
Det gick jättebra med våran kille, honkatten däremot skulle vi vänta med tills hon var 6 månader har jag för mig. Varför vet jag inte riktigt, men jag har för mig att det hade något med stygnen att göra, att de inte skulle bli spänt om de växer. Nä, nu spekulerer jag bara, men nånting med själva ingreppet var det.

Intressant!

Jag tycker inte de har "så mycket kulor" när de är 12 veckor, men det kanske är tillräckligt?
Dock funderar jag lite över hur ID-märkning i form av tatuering i örat blir, om man kastrerar och id-märker samtidigt, vid ca 12 veckors ålder? Har man ingen brådska kanske det är en praktisk detalj som gör det bättre att vänta lite. Visst kan man tatuera dem senare, men det görs ju helst när de ändå är sövda vid kastreringen.

Det viktiga är att kulorna ligger i pungen. Hur stora de är spelar ingen roll (enligt de veterinärer jag pratat med). Bara att de finns på plats.

Tatuering i örat vet jag inte hur det blir med när man gör den så tidigt. Jag chippar så jag har inte behövt fundera på det.

Kristaller bildar ju inte klumpar, sa jag trodde det var den vi pratade om?
Fast det finns ju vanlig grå sand som inte är klumpbildande och den är mycket sämre än kristallerna för den kapslar inte in lukt och är helt hopplös att mocka i. Sen kan man inte slänga skiten i toaletten heller om man har sån grå sand. Men jag håller med dig om att kristallerna är bra, om man har katter som funkar på det och ekonomi som tillåter;)

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
815
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 249
Senast: Bison
·
Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
1 338
Senast: Celinehenn
·
Övr. Katt Skulle behöva input! Skaffade en kattunge i somras så en av mina katter fick tas bort. Katten som blev kvar är en 10-årig kastrerad...
Svar
4
· Visningar
1 180
Senast: moster_punk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ny sits
  • Dressyrsnack 17