Lite frågor!

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare svea08_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 938
S

svea08_

Jag ska rida New Forest SM i slutet av Juli och har lite frågor angående utrustningen i dressyren (vilket jag inte tävlar alltför ofta :D ) programen vi ska rida är LB:2 och LA:4. vet inte vad det är för status på tävlingen men man behöver bara lokal licens. och å andra sidan är det ett mästerskap..
1. Måste man ha sporrar?
2. Får man rida med stövelskaft (alltså shortchaps)?
3. Får man rida på 2-delat gummibett?

tacksam för svar :)

Sv: Lite frågor!

Tidigare var det väll krav på det from LB klasser men nu vet jag faktiskt inte, om du inte kan rida din ponny med sporrar så är det relativt enkelt att såga av dom och sedan fila bort allt vasst och kantigt, så det i princip bara blir själva grunden kvar.

Stövelskaft hade jag då jag red LB klass, men jag vet faktiskt inte om man får det, skulle dock gissa på att det är ok så länge det ser ut som stövlar. ( alltså inte olika färg på skor och skaft)

Jag skulle inte tro det och darav undvika det.
Men om du ska rida LA:4 kanske du endå kommer behöva ta hjälp av en dresstränare som kan svara på din frågor + fila på tävlingsformen.

svea08_ skrev:
1. Måste man ha sporrar?
2. Får man rida med stövelskaft (alltså shortchaps)?
3. Får man rida på 2-delat gummibett?

tacksam för svar :)

Är det lokal nivå på tävlingen så behöver du inte ha sporrar eller ridstövlar. Det är från regional nivå man måste ha sporrar (15 mm på ponny) och ridstövlar.

I TR mom 222 står det om bett. Man får ha en eller tvåledat bett, som skall vara gjort av metall eller hårt oböjligt plast eller syntetmaterial.

okej tack för svaren!
så sporrarna får alltså va hur korta som helst? (men max 15mm)
tänkte åka å köpa ett par korta runda sporrar!

Det är lokal status på tävlingen.

är det? gud va bra=) då får man rida med stövelskaft eller? :) *hoppas*

Liknande trådar

Dressyr Okej, så här är det. Jag har rätt nyligen gått över på storhäst, en trevlig hobbynivå-hopphäst vilket är precis vad jag var ute efter... 2
Svar
34
· Visningar
4 522
Senast: Nevermind
·
Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men... 2
Svar
25
· Visningar
5 164
Senast: Unafraid
·
Avel Hej jag är lite ny på detta med betäckning men jag funderar på att betäcka mitt new forest sto Casandra III som är en renrasig new...
Svar
6
· Visningar
1 162
Senast: Görel
·
Hoppning Jag har aldrig tävlat på lokal hoppning eller högre, trots att jag tog grönt kort för ett stort antal år sedan :o Nu har ju dessutom en... 2
Svar
24
· Visningar
4 830
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka