Lite frågor!

J

Juvelflickan

Hejsan!

1. Jag har ett par läderboots från Ástund 240 g. Kan jag använda de eller är de risk för att de blir för tunga då de blir blöta och det samlas sand på dem?

2. Får jag använda bygelnosgrimma och bett med tungfrihet i F3, T3 och PP1?

3. Vad menar domaren då de skriver "styv länd" i kommentarerna?

4. Skall jag ta av henne broddarna?

5. Hur dömer de? Om jag får tex. följande (påhittade) poäng: Tölt 5,5. Trav 6,5. Skritt 4,5. Galopp 6,0. Pass 5,0. Sits och inverkan 6,0.
Hur räknar de ihop det?

6. Är 225 g på boots för tungt för F3 och Srtilpass?

Tacksam för svar!

/Frida

"Dream as you'll live forever, live as you'll die today"
"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga för honom. Han får faktiskt stå för vad han har gjort!"

Hejsan!

1. Jag har ett par läderboots från Ástund 240 g. Kan jag använda de eller är de risk för att de blir för tunga då de blir blöta och det samlas sand på dem?

Borde gå bra at använda dem om du inte spolar av benen på henne med bootsen på. Kan vara lämpligt att borsta av den mesta sanden innan du rider in på banan dock.

2. Får jag använda bygelnosgrimma och bett med tungfrihet i F3, T3 och PP1?

Bygelnosgrimma har jag för mig att det inte ska vara några problem med. Med de ny bettreglerna får du rida på i princip vad som helst. Du kan ju för säkerhets skull kolla med någon av domarna innan du rider.

3. Vad menar domaren då de skriver "styv länd" i kommentarerna?

Då är hästen inte lösgjord och går och spånner rygg och länd. Den har då ingen möjlighet att trampa under sig och använda kroppen på optimalt sätt.

4. Skall jag ta av henne broddarna?

Har för mig att två broddar på varje hov är tillåtet.

5. Hur dömer de? Om jag får tex. följande (påhittade) poäng: Tölt 5,5. Trav 6,5. Skritt 4,5. Galopp 6,0. Pass 5,0. Sits och inverkan 6,0.
Hur räknar de ihop det?

Om jag inte missminner mig helt så är väger pass och sits och inverkan dubbelt, faktor 2 och resten har faktor 1 i sammanräkning inför medel.

6. Är 225 g på boots för tungt för F3 och Srtilpass?

Om det är för tungt eller inte är upp till dig och din häst samt hur banan du rider på är. Har sätt hästar gå lika bra i pass med som utan boots. Oftast dock med minst läta skyddsboots mot påslag.

Tacksam för svar!

/Frida

Vi ses nog i helgen, jag ska tävla T1 och V1.

/Petra

"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga för honom. Han får faktiskt stå för vad han har gjort!"

Beror på hur pass blött det är, är banan och väglaget riktigt slaskigt är 60 gr inte mycket till övers på ett par läderboots. Har varit med om att väga in ett par sådana för 320 gr, men då var banan våt och så även väglaget i övrigt.

2. Svar ja det är ok.

3. Som tidigare svarat, hästen har inte en avspänd och mjuk rygg utan styvar länden som i sin tur påverkar bakbenen och dess aktivitet.

4. Om broddarna inte behövs kan du ta av dessa, annars är det tillåtet med 2 traktbroddar.

5. Man räknar ihop summan, för pass och sits samt inverkan gäller gånger 2 sen divideras rasket och man får fram totalpoängen.

6. Det beror helt på hur säker pass hästen har, med tendens mot fyrtakt i passen kanske man borde välja en lättare variant. Det är en avvägningsfråga helt enkelt, och om dessa boots har mer positiv inverkan än negativ så använd dom. Då skall man se även till de övriga gångarterna, och hur de påverkas.

Nu känner jag mig lite osäker, men jag tror att även tölten har kofficient 2 i F1 är det så men hittar inte FIPO så jag kan kolla om detta även gäller för F3.

Så då blir alltså poängen: 5,56. Eller?
Har jag räknat fel??

Tacksam för svar!

/Frida

Ett tips om du är osäker på om dina läderboots blir för tunga vid blött underlag.

Testa en dag när det är slaskväder ute (på underlag som liknar banan så mkt som möjligt, volt el grusväg?)
efter 10 min ridning (eller den tid du brukar "rida fram" på tävling) så lägger du bootsen i en hink med vatten i ca 10 min. SEN väger du dem! och om de då ej väger mer än 300gr så kan du vara lugn.

Jag vet även flera som klipper bort lite "gummikant" på sina läderboots för att ej riskera att de blir för tunga vid blött underlag. :cool:

Lycka Till!

Liknande trådar

J
Islandshäst Hejsan! Jag kan inte hitta mitt FIPO och jag undrar hur Speedpassen går till. Jag är mycket tacksam för svar! /Niggi...
Svar
6
· Visningar
1 179
Senast: Freyr
·
J
Islandshäst Hejsan! Jag bara undrar vad ni tycker och tänker om tävlingar och så? Själv tycker jag att det är dåligt med tävlingar. Eftersom jag...
Svar
9
· Visningar
1 111
Senast: Dimmalimm
·
J
Övr. Djur Hejsan! Hur könsbestämmer man en råtta? Hur gamla blir dem? Hur långa blir de? Hur ofta bör man göra rent? Otroligt tacksam för...
Svar
2
· Visningar
958
Senast: gul_zebra
·
J
Islandshäst Hejsan! Vad tyckte ni om den, ryttarna och hästarna? Tacksam för svar! /Frida -------------- "Dream as you'll live forever, live...
2
Svar
23
· Visningar
2 666
Senast: sennahoj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar