Lite frågor om invänjning av betesbegränsare

Alexandra_W

Trådstartare
Jag är byns just nu mest hatade person tror jag. En liten svart ponny står mitt i ett hav av gräs och ömsom hatar mig, ömsom tycker 'snälla älskade matte hjäääälp mig' :devil:

Betesbegränsaren kom idag, den lite billigare från globus, den som är svart/lila. Passade fint, och ponnyn var betydligt mindre förbannad på den än den med 'bara remmar'. Men han begriper inte. Han trycker den för hårt i backen och böjer gräset, och är vansinnigt frustrerad och i princip hyperventilerar i ren frustration.

Har repat gräs och i marknivå 'pillat in', men poletten faller inte ner ändå. Han försöker inte klä av sig den, utan försöker beta, mer och mer argt, varvat med total uppgivenhet och argt marscherande runt i hagen. Men han bara böjer ju gräset i sina försök.

Jag gjorde faktiskt hålet liiite större, då jag själv testade och klövern faktiskt ställde till problem med det lilla hålet. Men det tycktes inte initialt hjälpa i alla fall.

Men jag har lite huvudbry med hur jag ska göra. De är under betesinvänjning nu, uppe i 2 h/dygn på gräs. Och jag skulle ju kunna vara en elak matte (och ponnyn få magsår i ren stress..) genom att tycka 'lös det lilla vän' och ha den på hela de 2 h, 2½, 3 etc, tills han nu endera löser det (det tror jag han gör, han är såpass engagerad) eller man får inse att nehe, gick inte.

Men om jag gör så, och han om en vecka fattat poängen, då går han ju från nästan noll gräs, till 7-8 h gräs, om än begränsad genom munkorgen, dvs invänjningen blir ju helknas?

Samtidigt så om jag tar av den efter säg en timme, och låter honom beta resten av tiden, då lär han ju knappast lära sig väl, utan stå och vänta tills 'personalen' kommer och plokar av tortyrredskapen?

Hur har ni andra gjort och hur har era hästar reagerat? Lider ju med stackarns enorma frustration, han är verkligen stressad över att gå omkring i käket och vilja ha det men inte få i sig det?

Sv: Lite frågor om invänjning av betesbegränsare

stackars lilla pålle ;) vi har iofs. inte använt betesbegränsare (men har funderat på det på ena ponnyn), din ide om att ha den en stund av tiden på invänjningen lät i mina öron som en god ide.

tror du inte han försöker den tid du har den på ändå ? skulle inte tro att vår ponny hade stått och väntat på "personal" när det är så mkt. gott överallt :angel:

Jag är byns just nu mest hatade person tror jag. En liten svart ponny står mitt i ett hav av gräs och ömsom hatar mig, ömsom tycker 'snälla älskade matte hjäääälp mig' :devil:

Betesbegränsaren kom idag, den lite billigare från globus, den som är svart/lila. Passade fint, och ponnyn var betydligt mindre förbannad på den än den med 'bara remmar'. Men han begriper inte. Han trycker den för hårt i backen och böjer gräset, och är vansinnigt frustrerad och i princip hyperventilerar i ren frustration.

Har repat gräs och i marknivå 'pillat in', men poletten faller inte ner ändå. Han försöker inte klä av sig den, utan försöker beta, mer och mer argt, varvat med total uppgivenhet och argt marscherande runt i hagen. Men han bara böjer ju gräset i sina försök.

Jag gjorde faktiskt hålet liiite större, då jag själv testade och klövern faktiskt ställde till problem med det lilla hålet. Men det tycktes inte initialt hjälpa i alla fall.

Men jag har lite huvudbry med hur jag ska göra. De är under betesinvänjning nu, uppe i 2 h/dygn på gräs. Och jag skulle ju kunna vara en elak matte (och ponnyn få magsår i ren stress..) genom att tycka 'lös det lilla vän' och ha den på hela de 2 h, 2½, 3 etc, tills han nu endera löser det (det tror jag han gör, han är såpass engagerad) eller man får inse att nehe, gick inte.

Men om jag gör så, och han om en vecka fattat poängen, då går han ju från nästan noll gräs, till 7-8 h gräs, om än begränsad genom munkorgen, dvs invänjningen blir ju helknas?

Samtidigt så om jag tar av den efter säg en timme, och låter honom beta resten av tiden, då lär han ju knappast lära sig väl, utan stå och vänta tills 'personalen' kommer och plokar av tortyrredskapen?

Hur har ni andra gjort och hur har era hästar reagerat? Lider ju med stackarns enorma frustration, han är verkligen stressad över att gå omkring i käket och vilja ha det men inte få i sig det?

Jag har oxå den från globus men jag har gjort hålet en hel del större för det funkar ju inte annars han höll på som din. Nu funkar det inte ändå eftersom den var för liten och han fick skav och den finns inte i x full. Har bestämt mig för att han mestadels får gå själv i nerbetad hage för det känns inte sjysst den andra hästen går i samma hage men i den stora delen så dom ser varandra. Du har inte möjlighet till det?

Jag har oxå den från globus men jag har gjort hålet en hel del större för det funkar ju inte annars han höll på som din. Nu funkar det inte ändå eftersom den var för liten och han fick skav och den finns inte i x full. Har bestämt mig för att han mestadels får gå själv i nerbetad hage för det känns inte sjysst den andra hästen går i samma hage men i den stora delen så dom ser varandra. Du har inte möjlighet till det?

Jag vill undvika det. Skulle det vara det enda som fungerar får det ju bli så. Men dels vill jag de ska gå ihop, och dels så är han ju ung, och behöver ju bra bete, bara i vettig mängd ;) Hade han varit vuxen hade hage med sämre bete fungerat bättre. Men nu blir det endera nedbetad del av vallen, vilket riskerar att fångmässigt etc vara 'värre' än det han går i nu, eller att gå i vinterhagen, och där är risken gräset blir för dåligt näresvärdesmässigt.

Så jag vill gärna ge betesreducerare en chans, för om det fungerar är det bästa alternativet. Han kan få BRA bete, de får gå med varandra (och på parasitfritt bete, icke att förglömma), och han kommer röra på sig mer (=göra av med mer MJ) än ensam.

Men, fungerar inget annat, då får de gå separerade, men det är sistalösningen =)

Haha, välkommen till klubben ;)
Jag har själv en shettis som har en sån svart betesbegränsare från Globus på sig. Pålle har nu haft den på sig någon vecka och nu går det utan problem. Pålle får vara fri från den elaka saken ca 5-6 timmar om dagen...

I början hade jag den på henne och mådde psykiskt dåligt då pålle gick efter mig när jag hade satt på den och ville itne alls bli lämnad i hagen med den skiten på sig. Jag är fortfarande tvungen att gå därifrån lite snabbt, för annars blöder mitt hjärta och jag riskerar att gå tillbaka till pålle och plocka av den :angel:

Men iaf, det jag skulle säga var, att i början så hade shettisen på sig betesbegränsaren någon timme och sen plockade jag av den. Det tog ett par dagar innan hon riktigt förstod hur hon skulle bete sig. Men eftersom mitt hjärta blödde lite de allra första gångerna så har hon lärt sig att jag kommer plocka av den, så nu står hon bara och väntar vid grinden när jag är i stallet. Så jag fick ta bilen och åka förbi hagen så jag kunde spana på henne, hur skulle jag annars få reda på om hon faktiskt kunde få i sig nåt gräs?

Och uppenbarligen får hon det, för hon ser inte alls för missnöjd ut när jag spanar på henne. Då går hon brevid de andra pållarna och äter så gott det nu går.. :)

Förresten, är det någon skillnad på min svarta och din svart/lila?

Din svarta är dyrare? ;) SKämt åsido, tror den är lite kraftigare din? Har ju inte sett nån sån IRL, skulle ju ha en sån men Globus får in dem tidigast 15 - 16:e maj, men det fanns de svart/lila. En annan skillnad, de svart lila finns i mkt färre storlekar (och knäppa storlekar, minishettis, shettis och cob..känns himla logiskt typ?)

Såhär ser den svart-lila ut iaf, du kanske ser om det är någon skillnad?

thumbnail.aspx

Hi hi hi! Jag har tyvärr inga tips att ge men kan berätta att det blev högläsning av ditt inlägg och skratt till tårar av alla åhörarna :D (fast vi lider med ponnyn förstås!).

(Och min systers (helt novis på hästar) kommentar till bilden var - har hästen burka!?)

Jag köpte min i slutet av förra säsongen, men jag minns inte vad den kostade. Och då fanns det inte svart/lila, isf skulle jag ha köpt en sån eftersom min shettis är svartbrun och "hennes" färg är just lila ;)

Ärligt talat så kan jag inte se att det skulle vara någon skillnad mellan din modell och min modell... Jag får ta ett kort på min så får vi jämföra ;)

Hur mycket var priset på din?

219 kr tror jag det var, kan leta rätt på kvittot om du vill veta exakt, men jag mest bara blundade och sträckte fram kortet ;)

Hmm nu minns jag inte hur lång tid det tog för Patsy men hon var ganska arg första dagen iaf men hon kom ju på hur man gjorde, kunde beta fjolårsgräs också.

Ston är helt enkelt intelligentare :devil:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit
  • Miklem träns !
Tillbaka