lite frågor ang trav

kingkong

Trådstartare
hej travfolket! Jag har en "gammal ridtravare2 och har nu börjat kolla lite på v75 och så på tv för att jag fachineras av min hästs "förra liv! jag undra varför alla lopp bara körs åt samma håll. Blir det inte ensidigt för hästen? Det verkar ju som travhästar oftast blir diagonalt musklade alltså mer muskler på vb och hf. är det för att loppen alltid går åt samma håll, fast det vore ju konstigt för när de tränas så blir det väl mer allsidigt: svara gärna på detta ni som vet , jag undrar bara av ren nyfikenhet och har bara egna spekulationer om si och så ;)

Sv: lite frågor ang trav

Det är väldigt sällan man tränar på just rundbanan, utan det är enbart i lopp. Oftast idag tränar man på rakbanor och i backar, förutom långsam körningen ute i skog och mark. Sen är det även en hel del som ridtränar sina hästar.
Visserligen är det många som blir sne musklade men det är inget man strävar efter och alla "vettiga" tränare ser till att bli av med de problemen.

Håller med ovanstående och dessutom kör man åt motsatt håll när man värmer hästen så den springer inte bara åt samma håll på banan. Banan är uppdelad i olika spår innifrån och ut och de innersta spåren får man köra åt ett håll och de yttre åt andra. Skulle man växla skulle det nog orsaka förvirring och öka olycksrisken om nån kommer åt fel håll...

Hästarna är ju vanedjur.. el kanske klokare än vi tror. Och dom lär sig att det går "lugnt" (nåja) i bakvarv och sen "för fullt" i Rätvarv. Så rent praktiskt skulle det väl ta ngn generation innan dom lär sig att det går åt olika håll... olika dagar på olika banor.. :confused: :confused: :eek:

Det är både för att förenkla och för säkerhetens skull. T.ex. skulle det direkt innebära problem om alla kuskar ständigt skulle hålla koll på vilket varv de skulle starta i och vad som är bakvarv, dessutom skulle man bli tvungen att flytta både målgång och måldomartorn och målfotoapparat....ja, du förstår säkert att det skulle vara en omöjlig procedur.
Dessutom finner iaf jag att den är onödig, för hästarna vet vilket varv de ska löpa i och precis som ovanstående skrivit så tränas inte hästarna endast i vänster varv på banan, långt ifrån.
En tankeställare kan kanske vara friidrottslöpare som ju också alltid tävlar åt samma håll. De är ju säkert inte helt snedtränade av det?

Hoppas du fått lite klarhet i saken nu.

Mvh Zenith

Jag var i Tyskland och tränade hästar,Gelchenkirchen(säkert felstavat)och Rekklinghaus(oxå felstavat)på 80 talet.Där bytte man varv olika tävlingsdagar,och gör så fortfarande,vad jag förstår.

Jag förstår din fundering,men jag kan inte säga om det var bra el.dåligt,då de förövrigt inte var i närheten av vår proffisonalitet vad det gäller travet......

Jag tror inte det skulle medföra några problem för hästarna att byta varv.....
Men det skulle nog påverka tider och så....

Och vi svenskar vill ju gärna vara bäst.....

Friidrottare väger inte 350-600kg,går inte i samma docerade svängar,och har inte 4 ben...... :angel:

Min svärfar (bonde, ej travmänniska) har en lösning på detta. Han tycker att man skulle bygga om travbanorna helt till en form som en åtta. "Då skulle det ju bli rättvist" säger han. Vi har skrattat en hel del åt detta. Fast det kanske vore en grej. :p

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 915
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej, är 15 år och går alltså åttan nu. Är väldigt bra på att skriva långt så om du ej orkar läsa skrolla ner:) Började på 4 h gård när...
Svar
16
· Visningar
2 974
Senast: a1agnlju
·
Hästhantering Hej där, Först och främst hoppas jag att mitt inlägg hamnat i rätt forum, tyckte inte det var helt solklart vart jag skulle ställa...
2
Svar
25
· Visningar
5 625
Senast: Lavinia
·
Ridning Ja jag tänkte bara starta en liten disskution, kanske lite onödig, jag vet inte. Men jag vill gärna diskutera med andra och deras...
Svar
10
· Visningar
2 548
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka