Lite fölfrågor och så.

Vita_N_6520

Trådstartare
När ska fölen börja verkas? Jag har läst allt från några dagar till några månader. Många säger "låt hovlsagaren avgöra", men jag ska inte ha stoets hovslagare till fölet så jag behöver väl ha lite koll på när det är dags..

Om fölets ben inte är helt räta, hur länge ska man vänta innan man fixar till det?

Jag läste nyligen att stoet helst ska avmaskas samma dag som fölet kommer. Stämmer det? :p
Vad ska hon isåfall avmaskas mot? Hon är ej avmaskad iår.

När ska man börja vaccinera fölet?
 
Om stoet har mask vid träckprov maskar du med ivermektin i samband med fölning. Om stoet inte har mask behöver du inte göra det. Fölet maskas sedan med Axilur vid 8 och 16 veckor. Jag vill gärna att hovslagaren ser fölet så fort som möjligt för att avgöra om något behöver göras.
 

Liknande trådar

Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 659
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 068
Senast: Habina
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 430
Senast: Stereo
·
Avel Har ett sto som betäcktes (fribetäckning) förra sommaren. Vi åkte från hingsten 1:e juli. Sen dess ingen brunst. Magen har växt men...
Svar
15
· Visningar
2 973
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp