Lite byggfunderingar- badrum

simpan

Trådstartare
Sitter och funderar över kakel och klinker till badrumsrenoveringen och är väldigt förtjust i en platta med glasmosaik.
Problemet är bara att jag skulle vilja ha den på golvet och den verkar vara tänkt till vägg. Frågan är ju då, kan man ha glasmosaik som klinkers på golvet?

Sv: Lite byggfunderingar- badrum

Sitter och funderar över kakel och klinker till badrumsrenoveringen och är väldigt förtjust i en platta med glasmosaik.
Problemet är bara att jag skulle vilja ha den på golvet och den verkar vara tänkt till vägg. Frågan är ju då, kan man ha glasmosaik som klinkers på golvet?

Fråga på en kakelbutik,men jag skulle undvika att ha så många fogar på ett golv,då det är väldigt svårt att hålla rent,och lätt missfärgas..

Ja, det är klart att jag ska fråga på kakelbutiken, men de har tyvärr inte öppet NU ;)

Det är alltså bara av estetiska skäl som man inte bör ha mosaik på golvet?
Jag funderade kring hållbarheten och över antalet fogar med tanke på risken att det smyger igenom vatten, men det är alltså inte det största skälet till att låta bli?

Kan man inte välja en lite mörkare färg på fogen så att det inte blir missfärgat på samma sätt?
Helt novis på detta med kakel och badrumsrenovering, det kanske bara finns en sorts fogmassa?

Glasmosaiken tål knappast den belastning det blir på ett badrumsgolv.
Vi har en snutt nedanför öppna spisen och det är ju ingen plats som nöts ofta, men det är massor av flisor som lossnat från dem.
Bättre att välja en golvmosaik och precis som du funderat ta en mörkgrå fog.
Min karl som sysslar med dylika saker gjorde ett helläckert badrum där golvmosaiken fortsatte upp i hörnen och gick som en spiral runt väggarna, ett vanligt vitt eller om det var cremefärgat kakel 15x15 och så mosaiken i grönt.
Jättesnyggt, definitivt inte ett "dussin"-badrum. Kan inte ha blivit så jäkla dyrt heller eftersom väggarna till stor del var standardkakel, (mosaik är betydligt dyrare).
Däremot klagade min karl på att det blev mycket sågning och skärning av kaklet ;), plattsättare vill helst ha fyrkantiga badrum jämnt delbara med 10, 15 eller 20 cm, gömda rördragningar och golvvärme så de slipper element.

Vi har glasmosaik som golv i duschen, mosaiken är väl 2*2cm. Funkar kanon och snyggt är det:love: Vi var lite rädda att det skulle bli halt, men i och med att man rengör ett badrum så ofta så blir det aldrig en massa tvålrester som blir slippriga. Har "normalgrå" fog och den har inte blivit missfärgad. Badrummet renoverades för 1,5år sedan ungefär.
Jag ville ha något som bröt av de stora golvplattorna som vi har i övriga badrummet. Vi har samma mosaik som bård på väggarna. Jag och sambon blev skitnöjda (kakelsättaren suckade dock över att lägga i duschen, blev lite pillrigt för honom. Men han fick ju betalt:devil:)

/LL

Senast ändrad:

Tyvärr inte, det var ett jobb bland andra, var bara det att jag fick se det när jag var på genomresa.

Lazy Lady: Kakelsättare klagar alltid om inte villkoren i mitt inlägg ovan är uppfyllda ;)

De enda de fick uppfyllt är golvvärmen och dold rördragning:D Annars är det proppfyllt av vinklar:angel:

Liknande trådar

Hemmet Är det någon här inne som vet vad det skulle kosta att renovera ett badrum på ca 6kvm? Tänker kakel på väggarna och klinker på golvet.
Svar
6
· Visningar
435
Senast: Fille
·
Hemmet Har problem med att verkstaden ofta blir belamrad fort. Mycket hamnar på golvet eller närmaste bänkyta och det är så enerverande...
Svar
6
· Visningar
448
Senast: Badger
·
Hemmet Vi ska renovera två badrum, ett som är befintligt idag och ett som ”inte finns”, det är en toalett idag som ska byggas ut så det ryms...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
7 162
Senast: BernT
·
Hemmet Jag har ett ganska litet badrum som jag skulle vilja ha en tvättmaskin till. Hade helt klart varit enklare platsmässigt med en toppmatad...
Svar
4
· Visningar
712
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka