Litar inte på min häst.

U

ullis25

(Detta kan bli lång läsning..)Jag vet inte vad jag ska göra nu. Jag har haft min häst i ett år, men under olika omständigheter har jag bara ridit honom dom 3 sista månaderna, och även mer seriöst mark arbete. Nu har jag en paddock att träna i men innan så var jag på ett fält, där jag tömkörde och gjorde även olika övningar i grimma.Det hände då några gånger att han skenade i väg utan förvarning och jag fick hämta honom på stallplanen. Allra första gången jag red honom hos förra ägaren så skenade han. Och i tisdags så ramlade jag av när han fick panik då en annan häst lämnade paddocken och grinden stod öppen. Kommer jag någonsin kunna lita på honom?, jag vill kunna gå ut och gå med honom i grima och tömköra i skogen, men jag vågar inte. Rider jag ut själv vill han hela tiden åt det hållet som stallet ligger åt, och det känns som hela ridningen blir en maktkamp. Markarbete i paddock funkar jätte bra, han stannar när jag stannar, går aldrig in i mig, han följer efter när jag går osv. Ska tillägga oxå att jag inte ridit så länge och hästen är 6år.
Vad ska jag ta mig till??

Sv: Litar inte på min häst.

Först och främst tycker jag att du ska ta hjälp av en tränare, eller någon person du litar på. Försöka att alltid ha med dig en person när du gör saker med hästen, och ta med en kompis när du ska ut och rida (helst med häst).

Om det inte löser sig, så tycker jag att du ska överväga att sälja eller låna ut hästen. Ingen av er får ut någonting av varandra i nuläget, iom att ni inte har förtroende för varandra!

Tänk på att det finns många hästar som är snällare, och det är ju alltid roligare att ha en häst som man verkligen trivs med.

Ena hästen i mitt stall beter sig nästan lika dant!
Dock är hon nog runt tio år iaf. Men vi är ganska säkra på att hon har blivit misshandlad som yngra för i början kunde hon inte stå still i stallet och ma fick knappt röra henne. Min granne- ägaren, har gjort ett bra jobb. men jag vet att min granne fortf inte litar på hästen pga att hon blivit avkastat och hon kan få för sig att sticka för småsaker!

jag har fria händer på denna häst, jag kan inte påstå att jag kan något vidare. men jag är inte rädd för henne och det gör att hon litar på mig för att jag inte backar när hon blir rädd!
Vi har till och med kalrat av en timmerbil, som va full! utan större problem. flåsade lite och sen va de klart! då hade vi bara träns och en longerlina! Så hon kan om hon vill. Men jag hålle med föregående om att skaffa hjälp av någon som kan, eller överväg att sälja ellerlåna ut honom till någon som kalrar av honom! för det blir skitjibbigt för er båda om ni inte kan lita på varandra!

lycka till!!

Min första fråga är varför du bara använder grimma?
Har du den när du rider också? (fick uppfattning om det)

Din häst har övertaget över dig, ser inte dig som sin ledare.
Han testar dig antagligen och eftersom han inte är så gammal heller så är säkert en del rena unghästfasoner.

Det första jag tänker på är att ta hjälp av någon. Någon duktig i din närhet eller en tränare.
Det första du ska jobba med är att befästa arbetet från marken, funkar det inte där så funkar inte ridningen heller.

Sen måste jag säga..utan att du ska se det som påhopp..men om du inte ridit så länge...är verkligen en 6 årig häst det du vill ha?

Nej jag rider inte i grimma! jag hade grimman när jag gjorde olika ledarskaps övningar på marken. Jag har inga problem när jag tränar mark övningar i paddocken. Men jag vågar inte ta ut honom utanför i fall han sticker, han har ju gjort det tidigare, men då hade jag heller inte gjort så mycket ledarskaps övningar.
vet att det är galenskap att ha en 6 åring, men jag tycker väldigt mycket om honom, och jag VILL få det och fungera. Ska försöka leta rätt på en annan tränare oxå.

Håller med de som säger att du antagligen har skaffat dej en alldeles för svår häst...:crazy:
Skaffa både tränarhjälp OCH även någon som kan rida hästen och hjälpa dej att utbilda hästen, den verkar inte så utbildad.

Varför kan du inte gå med den i träns och göra ledarskapsövningar och tömköra utanför paddocken???? På sikt kanske du kan göra det i grimma (inte för att jag kan fatta varför, mem, men) men nu fungerar det uppenbarligen inte.

Det verkar även som om du är rädd för hästen vilket gör att den känner detta och kommer att själv att bli osäker, han behöver antgligen en tydlig ledare som inte utstrålar räddsla....

Annledningen till att han sticker kan vara många men i grunden använder han bara sin urgammla flycktinstinkt.

Ok...då är jag med. Du skrev bara om grimma och då fick jag uppfattningen att du red i den också.

Ett tips är att köpa en repgrimma. De påverkar hästen mera än en vanlig grimma.
De mjukare repgrimmorna är lite snällare medans de som är lite hårdare i kvaliteten är lite starkare.
Prova med det...de kan hjälpa mer än man tror.

Prova med repgrimman utanför paddocken. Hästen måste fungera utanför också för att ni ska kunna ha kul i hop.

Ett annat tips är att använda dig av "Seven Games".
Har du hört talas om det?
Det är massa övningar som stärker bandet och tilliten mellan häst och människa. De går ut på att kunna flytta hästen först med tryck och sedan helt utan tryck.
Också skapa tillit genom att använda olika föremål.

Lycka till :)

Håller med de som säger att du antagligen har skaffat dej en alldeles för svår häst...:crazy:
Skaffa både tränarhjälp OCH även någon som kan rida hästen och hjälpa dej att utbilda hästen, den verkar inte så utbildad.

Varför kan du inte gå med den i träns och göra ledarskapsövningar och tömköra utanför paddocken???? På sikt kanske du kan göra det i grimma (inte för att jag kan fatta varför, mem, men) men nu fungerar det uppenbarligen inte.

Det verkar även som om du är rädd för hästen vilket gör att den känner detta och kommer själv att bli osäker, han behöver antgligen en tydlig ledare som inte utstrålar räddsla....

Annledningen till att han sticker kan vara många men i grunden använder han bara sin urgammla flycktinstinkt.

Han är kanske ljudkänslig, du kan kanske prova med bommull i öronen. Eller så är han bakskygg och behöver tränas på det.

Men viktigast TA HJÄLP medans tid är innan du förstör ditt eget och hästens självförtroende.

Jag har en repgrimma som jag använder, och har gjort övningar från seven games. Kan flytta honom hur som helst både med fysisikt och psykiskt tryck. Kan linda in hela honom i en pressening, gå under och över en oxå. Rider vi ut med en annan häst och den tycker något är otäckt så är det alltid vi som går förbi det otäcka först utan problem. Problemen med att han stack kanske bara va då, det kan ju gå bättre nu när jag har tränat mer med honom. Så kanske sitter spärren hos mig att jag tror att han skulle sticka igen om jag tömkör utanför paddocken, och självklart så märker han det då....

Ja...men det låter ju som att ni gjort mycket roligt och nyttigt ihop.

Som du säger..det kan ju vara så som du säger att hästen känner/ser hos dig att du blir lite osäker.

Prova igen...återkom gärna med hur det gick :)

Jag ska absolut återkomma med hur det går för oss!
Kanske kan de vara så att jag blev lite rädd när jag flög av hästen för några dagar sedan, och jag hade tänkt och rida idag när jag kom till stallet, men vågade inte riktigt. Så då kändes allt bara hopplöst, att jag vill så mycket men begränsningarna finns inom mig. Det känns som att jag hela tiden vill göra allt rätt (med övningar, kroppspråket, med sättet att va när jag är i närheten av honom), så att jag glömmer att bara va.. Att om jag gör minsta fel så tycker han inte om mig, och då hittar han på bus som att springa i väg..
Nu börjar jag nog yra lite ...

Jag tror du behöver stärka ditt självförtroende lite och det gör du om har lite mer kunskap i ryggen. Kika runt om du hittar någon NH tränare i dina trakter som kan ge dig lite att ha i ryggen när du hanterar din egen häst.

Många gånger blir man lite skraj när man inte vet hur man ska göra/hantera situationer som din, rädslan tar överhand och det kan leda till att man väljer eller tar ett beslut som alla gånger inte riktigt är rätt..

Jag tror du behöver stärka ditt självförtroende lite och det gör du om har lite mer kunskap i ryggen. Kika runt om du hittar någon NH tränare i dina trakter som kan ge dig lite att ha i ryggen när du hanterar din egen häst.

Många gånger blir man lite skraj när man inte vet hur man ska göra/hantera situationer som din, rädslan tar överhand och det kan leda till att man väljer eller tar ett beslut som alla gånger inte riktigt är rätt..

Det är precis så jag känner! Blir så osäker ibland om jag gör rätt, och sen kommer tankarna väldigt fort (om jag haft någon motgång i träningen) att det är galenskap och ha en 6åring-egen häst-lite erfarenhet mm. och det är kanske är bäst och sälja honom. Men jag vill inte det tycker det är roligt och forma en egen häst. Man vet vad den har varit med om, och inte haft 10 olika ägare.. Ett beslut som jag skulle ångra är just och sälja honom, så jag blir så ledsen när jag känner att jag inte klarar honom ibland.

Imorgon ska jag leta tränare!! Nu jäklar ska det bli pli på vildingen!!

(Rider jag ut själv vill han hela tiden åt det hållet som stallet ligger åt, och det känns som hela ridningen blir en maktkamp.

Låt han ridas tillbaka då!
MEN; belöna inte beteendet med att sadla av och släppa ut han till kompisarna!!

Bind fast han med hela utrustningen på, på ett avskilt ställe, och låt han stå där!
Han kommer bli jättefrustrerad, jag lovar. Och låt han vara det tills han lugnat ner sig.

Sitt upp och rid ut igen! Vill han vända, låt han göra det. Ställ han igen på samma ställe med utrustningen på.

Ha tålamod, och håll på tills han slutar vända om till stallet! Han kommer att tänka till; vända om=bli uppbunden.

Imorgon ska jag leta tränare!! Nu jäklar ska det bli pli på vildingen!!

:bow: :bow:

Men vilken sorts tränare?
Bra om du har en som hjälper dig med ridningen!
Men, jag tycker du ska börja om på ruta ett: skaffa hjälp med hanteringen, ledarskapet och markträningen. Det är där erat problem ligger.

Jag har tänkt att hålla på med western så jag vill ha en western tränare och någon som är bra på nh/ markarbete.
Jag har försökt få tag i en tjej som håller på med western, har ringt under flera dagar men hon är omöjlig och få tag på!
Ska leta vidare och se om jag kan hitta nån annan.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 390
Senast: mars
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 040
Senast: MiniLi
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 400
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 575
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp på vintern