Lipizzanare

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare palle
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 392

palle

Trådstartare
Är det någon här som vet något om vad det finns för lipizannerhingstar i Jönköping /Kronoberg /Halland /Västra Götaland....

Har börjat fundera på om jag eventuellt skulle betäcka mitt lipizzanersto om något år...

Jag vet en hingst i Kalmar trakten, men han har samma pappa som mitt sto samt att hennes mamma kommer från samma uppfödare så han är helt utesluten...

Tror det finns en grupp på fb som heter ngt i stil med hingstar till avel där de annonseras om andra än halvblod. Prova söka i den gruppen? :)

Måste inte Lipizzaner hingstar, likt alla andra raser, ha licens/godkännande från avelsorganisationen för att man ska kunna registrera avkomman som renrasig?

Bara undrar, för att vara aktiv medlem eller ej i rasförening, behöver ju inte vara ett hinder för att sköta sådant som visningar, sundhetskontroll, lösa betäckningslicens o.s.v. som ju varierar en del beroende rasen.

De flesta av Hästavelsförbundets raser, publicerar ju godkända hingstar med betäckningslicens på sina hemsidor, oavsett om ägaren är medlem eller ej.

För alla raser önskar ju, att så många ston som möjligt i rasen blir betäckta med godkända hingstar, så att antalet renrasiga djur med bra kvalitet (enligt rasen) ökar.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag hade tänkt betäcka mitt sto i år och har lite frågor och funderingar kring hela processen. Det här kommer vara både mitt och...
Svar
1
· Visningar
464
Senast: Freazer
·
Avel Till sommaren väntar mitt sto föl och har börjat fundera lite på vad det finns för alternativ att registrera avkomman i? Mamman är...
Svar
1
· Visningar
333
Senast: Görel
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
549
Senast: Nikan
·
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Kastrering av tik - erfarenheter?
  • Uppdateringstråd 31